در شصت و یکمین برنامه سه شنبه‎ های فرهنگی آستان قدس رضوی از «دستخط علامه محمد باقر مجلسی، موجود در گنجینه رضوی» به صورت غیر حضوری در فضای مجازی رونمایی شد.

رونمایی از دستخط علامه محمدباقر مجلسی در سه شنبه های فرهنگی

به گزارش قدس آنلاین، مهدی قیصری نیک؛ دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با اعلام این خبر گفت: هزار و ۹۱۸  نسخه خطی از آثار علامه محمد باقر مجلسی در گنجینه رضوی موجود است که برخی از این نسخه ‎ها به‎دستخط وی بوده و در شصت و یکمین برنامه سه شنبه های علمی و فرهنگی تعدادی از آن ها معرفی و رونمایی شده است.
وی کتاب «مرآه ‎العقول فی شرح اخبار آل‎الرسول» را که به شرح کافی محمد بن یعقوب کلینی پرداخته یکی از تالیفات بسیار نفیس علامه مجلسی عنوان کرد که در این برنامه معرفی و رونمایی می شود.
قیصری، تاریخ کتابت این اثر را که غالب صفحات آن به خط علامه محمد باقر مجلسی است در هفتم ربیع ‎الثانی سال ۱۰۹۸ عنوان کرد که در ۱۴۸ برگ کتابت و در شهریور ۱۳۲۹ توسط حسام الواعظین اصفهانی وقف گنجینه رضوی شده است.
نسخه نفیس دیگر موجود در گنجینه رضوی که برخی اوراق آن به خط و تصحیح علامه مجلسی است جلد نهم کتاب بحارالانوار است که وی بدان اشاره داشت و گفت: این اثر در شرح احوال حضرت امیرالمؤمنین علی(علیه ‎السلام) بوده و در سال ۱۰۷۹ هجری قمری به خط نسخ در ۱۵۴ برگ کتابت و در سال ۱۳۲۹ توسط آستان قدس رضوی خریداری شده است.
قیصری نسخه خطی «اقبال ‌الاعمال» ابن طاووس موجود در گنجینه رضوی را که سومین نسخه نفیس دارای دستخط علامه مجلسی است، دیگر اثری عنوان کرد که در این برنامه معرفی و رونمایی شد.
وی گفت: این نسخه در ۴۳۲ برگ به خط نسخ توسط زین العابدین بن حاجی محمد رازانی اصفهانی در سال ۱۰۷۶ کتابت شده و اجازه علامه محمد باقر مجلسی به مالک نسخه؛ حاج محمد علی در ذی القعده ۱۰۸۹، در ذیل نسخه به خط وی مرقوم است.
دبیر رونمایی از آثار نفیس سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد، کتاب «کافی» شیخ کلینی را نسخه نفیس دیگری عنوان کرد که دستخط علامه مجلسی در آن وجود دارد.
قیصری نیک تصریح کرد: این نسخه توسط محمد شفیع تویسرکانی در سال ۱۰۸۴ در ۳۶۷ برگ کتابت و در سال ۱۳۳۶ توسط فخرالدین نصیری امینی وقف شده است.
علامه محمد باقر مجلسی یکی از محدثان و فقهای مشهور شیعه در قرن یازدهم هجری قمری است که از جامعیت خاصی برخوردار می ‎باشد. او در علوم مختلف اسلامی از جمله حدیث، فقه، اصول، رجال، تاریخ و درایه سرآمد عصر خود بوده است.
گفتنی است شصت و یکمین برنامه «سه شنبه‎ های فرهنگی آستان قدس رضوی»؛ رونمایی آثار فرهنگی و نفایس گنجینه رضوی، در روز سه شنبه مورخ ۲۸ مرداد ماه ۱۳۹۹، به دلیل عدم امکان برگزاری مراسم سه شنبه های فرهنگی به صورت حضوری در موزه آستان قدس رضوی، در درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس‌museum.razavi.ir  و همچنین پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir در فضای مجازی رونمایی و منتشر شده است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.