رئیس اداره پاسخگویی به سؤالات دینی حرم مطهر امام هشتم(ع) از اجرای طرحی مربوط به برنامه های کبوترانه با عنوان «همراه با کبوترهای رضوی» درصحن های بارگاه مطهر حضرت ثامن الحجج (ع) خبر داد.

پرواز «کبوترانه» در صحن‌های حرم رضوی

قدس آنلاین: حجت الاسلام والمسلمین مهدی حسن زاده به خبرنگار قدس گفت: با توجه به شرایط خاص اماکن متبرکه  و مذهبی کشور و از جمله  بارگاه مطهر رضوی و رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی مربوط به جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و با توجه به بسته بودن رواق‌ها واماکن سرپوشیده برای حضور زائران ، این طرح درصحن های حرم مطهر امام رضا(ع) ودر فضای باز، اجرا می شود.

وی افزود: دراین طرح، تبلیغ چهره به چهره در بین کودکان 4 تا 10 ساله توسط استادان واحد کبوترانه حرم مطهر (آقایان و بانوان) وبا همکاری خادمیاران رضوی این واحد،انجام می شود و برنامه‌هایی که قرار بود در واحد کبوترانه حرم مطهرامام هشتم(ع) در طبقه دوم باب الهادی(ع) اجرا شود در صحن‌های حرم مطهرحضرت ثامن الائمه(ع) به اجرا در می آید.

این مقام مسئول اظهار کرد: با توجه به فصل گرما و محدودیت اجرای برنامه در فضاهای بسته و سرپوشیده، این طرح صبح و بعدازظهر در صحن‌های متبرکه و با مراجعه حضوری استادان واحد کبوترانه حرم مطهر رضوی و ارائه کارت شناسایی عکسدار صادره از سوی این واحد به همراه بانوان خادمیار رضوی بخش کبوترانه ، اجرا می شود.

حجت الاسلام حسن زاده ادامه داد: در این طرح، استادان واحد کبوترانه، به همراه خادمیاران رضوی، صبح‌ها از ساعت 30/7 تا 30/10 و بعدازظهر از ساعت 00/17 تا 00/23، با حضور در صحن‌های متبرکه حرم مطهر امام رضا(ع) و مراجعه به خانواده‌های زائران، به کودکان 4 تا 10 ساله (دختر و پسر)، برخی از برنامه‌های آموزشی و فرهنگی مرتبط با زیارت و مناسبت‌های دینی و مذهبی را ارائه می‌دهند.

آموزش به زائران کوچک حرم در شرایط کرونایی

وی دربخش دیگری از سخنانش به موارد مربوط به این  طرح  اشاره و خاطرنشان کرد:

در طرح همراه با کبوترهای حرم رضوی، مباحثی مانند حرم‌شناسی، آداب زیارت، قصه‌گویی، بازی با وسایل کمک آموزشی، آموزش مسائل بهداشتی مرتبط با جلوگیری از شیوع بیماری کرونا ، بیان احادیث از حضرات معصومین(ع) با زبان کودکانه و در زمینه رعایت بهداشت جهت سلامتی فردی و اجتماعی و... بیان می‌شود.

رئیس این اداره گفت: همچنین با اطلاع خانواده‌ها، فرزندان آنان در این طرح به صورت حضوری به زیارت در داخل صحن‌ها مانند پشت پنجره فولاد، ایوان‌های طلا و... برده شده تا از نزدیک با تاریخچه ساخت و احداث این ابنیه و اماکن آشنا شوند.

وی اضافه کرد: مثلاً درهنگام بیان ساخت ساعت آفتابی در صحن جمهوری اسلامی،  زمان‌های شرعی مربوط به اوقات نماز، فلسفه قبله‌یابی، اهمیت دانستن قبله و... مرتبط با این سازه و با زبان قابل  فهم برای کودکان توسط استادان بازگو می‌شود و یا در بیان فلسفه نقاره‌زنی، صدای زنگ ساعت در حرم مطهر، فلسفه وجودی این کارها و..... برای کودکان بیان شده و علاوه بر اینکه در این طرح تبلیغ چهره به چهره‌ برای کودکان انجام می شود، خانواده ها نیز در کنار فرزندان خود در این طرح شرکت کرده  و از مزایای آموزشی آن بهره‌مند می‌شوند.

این مقام مسئول تصریح کرد: در راستای اجرای هر چه بهتراین  طرح، از لوازم کمک آموزشی مانند: کارت‌های قصه‌گویی، وسایل بازی، کاغذ و قیچی و... با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی استفاده می شود و در انتهای اجرای این طرح، به رسم یادبود،  هدیه‌ای متبرک از محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی به فرزندان و خانواده‌ها، تقدیم می‌شود.

*استقبال روزانه حدود 500 کودک ازاجرای این طرح

حجت الاسلام حسن زاده در زمینه میزان استقبال خانواده ها از اجرای این طرح گفت: این طرح ازماه ذی‌القعده  شروع شده و همچنان ادامه داشته و با استقبال خانواده‌ها و کودکان روبه‌رو شده است  ودر این طرح به طور میانگین  روزانه حدود 500 نفر از کودکان (پسران و دختران 4 تا 10 ساله) تحت عنوان «همراه با کبوترهای حرم رضوی » شرکت کرده و از آموزش‌های این طرح بهره‌مند می‌شوند.

وی اضافه کرد: این طرح، صبح‌ها در سه صحن آزادی، انقلاب و گوهرشاد (با توجه به فصل گرما و میزان حضور زائران) و بعدازظهرها علاوه بر سه صحن فوق در صحن‌های جمهوری اسلامی، جامع رضوی، بست شیخ طوسی، صحن امام حسن مجتبی(ع)(صحن سابق هدایت) و با حصور استادان واحد کبوترانه (استادان برادر و خواهر) برگزار می‌شود.

این مقام مسئول افزود: با توجه به محدودیت‌های حضور زائران در رواق‌ها و اماکن سرپوشیده هدف نهایی این طرح این است که ارائه برنامه‌های آموزشی ویژه کودکان و نوجوانان محدود به محدودیت کرونا نشده، بلکه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و با استفاده از فضای باز صحن‌ها بتوان هر چه بیشتر برنامه‌های واحد کبوترانه حرم مطهر رضوی را به داخل صحن‌ها برای بهره‌مندی کودکان، منتقل کرد.

گفتنی است، از ابتدای آغاز اجرای این طرح (ماه ذی‌القعده، مطابق با تیرماه سال‌جاری) تا تاریخ تهیه این گزارش در نیمه مردادماه بیش از 10 هزار نفر از کودکان زائر و مجاور از برنامه‌های این طرح استفاده کرده و حدود 1300 ساعت برنامه‌ آموزشی دراین طرح، ارائه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.