همدان- هنگامی که صحبت از کرونا می شود بیشترین اثرات مخربی که از آن به گوش می رسد در حوزه اقتصادی و معیشتی مردم است اما متاسفانه رد پای مخرب این بیماری در مراکز درمانی و به ویژه در بین برخی بیماران مانند افراد با نارسایی کلیه پای مرگ و زندگی را به میان کشیده است!

نارسایی خدمات به بیماران کلیوی افزایش یافت

قدس آنلاین-گروه استان ها: در استان همدان تعداد یک هزار و ۴۰۰ بیمار دیالیزی و پیوندی وجود دارد که متأسفانه تاکنون بیماری کرونا ۴۶ نفر از این هموطنان را به خود آلوده کرده و در کمال تاسف جان ۲۰ نفر از این عزیزان را نیز گرفته است اما موضوعی که بتازگی موجب دردسر تازه برای این افراد شده تعطیلی بخش پیوند کلیه به دلیل کرونا است که بر دغدغه های این بیماران دامن زده است.

متاسفانه بنا بر گفته رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در همدان پیوند کلیه تنها راه درمان این بیماران است و دیالیز یک راه نگه دارنده است که خون بیمار را تصفیه می کند و لذا درمان نیست به طوریکه اگر تمام ۷۶۷ نفر پیوند انجام ندهند تا آخر عمر باید دیالیز شوند!

کاهش عمل های پیوند

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در همدان با اعلام اینکه به صورت میانگین در سال ۴۵ عمل پیوند کلیه در استان انجام می شده است، بیان کرد: به علت شیوع کروناویروس از بهمن ۹۸ در استان پیوندی صورت نگرفته و اکثر استان ها نیز به همین وضعیت دچار شدند.

ابوالفتح میرزایی با بیان اینکه به تازگی چند مرکز در تهران عمل پیوند را آغاز کردند و ما هم  افرادی را که آمادگی و شرایط را  داشتند به تهران ارجاع دادیم افزود: در تهران هفت مورد عمل دریافت کلیه داشتیم که دو مورد آن از مرگ مغزی بوده و پنج مورد آن نیز از فرد زنده دریافت شده است.

آمار نگران کننده

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در همدان با بیان اینکه از ابتدای سال تا کنون متأسفانه ۱۱۸ بیمار نیازمند به کلیه به آمار انجمن افزوده شده بیان کرد: این در حالی است که تنها هفت۷ مورد پیوند کلیه داشتیم لذا از آن جا که به طور میانگین سالانه ۲۰ درصد به بیماران دیالیزی افزوده می‌شود و این آمار کمی نگران کننده است.

به علت شیوع کروناویروس از بهمن ۹۸ در استان پیوندی صورت نگرفته و اکثر استان ها نیز به همین وضعیت دچار شدند

وی با بیان اینکه افزون بر ۱۴۰۰ نفر در استان جزء انجمن حمایت از بیماران کلیوی هستند افزود: از این تعداد ۷۶۷ نفر دیالیز می شوند و مابقی افرادی هستند که پیوند کلیه انجام داده یا فعلاً در مرحله استفاده از دارو بوده و دیالیز نمی شوند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۹ مرکز دیالیز در استان داریم که دو مرکز در همدان قرار دارد و باقی شهرستان ها به جز شهرستان های فامنین و درگزین مرکز دیالیز دارند، ادامه داد: در شهرستان فامنین هم ۸۰ درصد عملیات ساختمانی آن انجام شده و کاملاً خیرساز است.

میرزایی با بیان این که امکانات امروز پاسخگوی نیاز کنونی است، اظهار کرد: خوشبختانه امروز از نظر ماشین آلات دیالیز کمبودی نداریم اما این تعداد فقط نیاز امروز را برطرف می کند و ممکن است در آینده به مشکل بخوریم.

رئیس انجمن حمایت از بیماران کلیوی در همدان افزود: تعداد ۷۶۷ بیمار دیالیزی این استان که در گروه سنی ۳۰ تا ۶۰ سال قرار دارند هیچ راهی جز پیوند کلیه ندارند زیرا در غیراین صورت باید تا زمان مرگ درد این بیماری را تحمل کرده و دیالیز کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.