مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: از میان ۱۴۰ روستای شهرستان مشهد که با مشکل تامین آب مواجه هستند ۷۹ روستا مشکلات حاد دارند که در اولویت اقدامات این شرکت برای آب‌رسانی قرار گرفته‌اند.

۷۹ روستای مشهد در اولویت آب‌رسانی قرار دارند

به گزارش قدس آنلاین، حسین اسماعیلیان روز چهارشنبه در جلسه شورای شهرستان مشهد افزود: مشکلات روستاهایی که با مشکل تامین آب مواجهند شامل توزیع آب و تامین کیفیت آن می‌شود و از این تعداد کم آبی و مشکلات حاد ۷۹ روستای یاد شده مربوط به سالهای گذشته است و به طور قطع یک شبه رفع نخواهدشد و با توجه به بودجه موجود و مدت زمان دو ماهه تحویل گرفتن این روستاها باز هم اقدامات خوبی انجام شده است.

وی ادامه داد: در حوزه شهرستان مشهد۳۵۳ روستا قرار دارند که به واسطه وضعیت پراکندگی و جمعیت، روستاهای حاشیه شهر در قالب ۲۲۶ روستا در بخش مرکزی وضعیت خاصی دارند.
او اضافه کرد: با الحاق آب و فاضلاب روستایی به این شرکت اکنون ۳۰۳ هزار نفر جمعیت زیر پوشش قرار گرفته اند البته از مجموع ۳۵۳ روستا تنها ۲۲۳ روستا زیرپوشش شرکت قرار دارند و تامین آب بقیه روستاها البته با برخی کمکهای شرکت، به صورت خودگردان و توسط شورا یا اهالی انجام می شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان این که میانگین برخورداری روستاهای استان از آب شرب ۹۳ درصد است افزود: متاسفانه این شاخص در شهرستان مشهد ۸۲ درصد است که نشان می دهد باید کار بیشتری در این حوزه صورت گیرد.

اسماعیلیان افزود: در حال حاضر ۴۱ روستا در شهرستان مشهد با تانکر آبرسانی می‌شود که در مدتی که مسوولیت آبرسانی آنان به شرکت آب و فاضلاب مشهد واگذار شده، نظم در ارائه خدمات و تعداد آبرسانی بهبود یافته است و اعلام می‌کنیم در صورت مشارکت و تامین تانکر، آبرسانی به دیگر روستاها با هزینه ما انجام شود.

حفر ۷۸ حلقه چاه در مشهد  

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: ۷۸ حلقه چاه طی یک سال در مشهد حفر شد در حالی که قبلا سالانه ۱۸ حلقه چاه حفر می شد و هم اکنون با اجرای بزرگترین پروژه‌های آب رسانی در این شهرستان فقط ۲۰۰ میلیارد ریال برای تامین لوله آن پرداخت شده است.

اسماعیلیان افزود:پیش از این سالانه ۲ حلقه چاه برای روستاهای مشهد حفر می شد اما اکنون برای رفع مشکل کم آبی حفر ۲۲ حلقه برنامه ریزی شده که ۱۵ حلقه هم اکنون حفر شده و یا در حال حفر است و همه این اقدامات طی ۲ ماه گذشته صورت گرفته است.

وی به مشکل روستاهای خودگردان اشاره و بیان کرد: متاسفانه متولی خاصی بر مصرف و توزیع آب در این روستاها نظارت ندارد و شرکت آب و فاضلاب براساس مسوولیت قانونی آمادگی تحویل گرفتن این روستاها را دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب مشهد همراهی شورای شهرستان و دیگر بخشها برای تحویل گیری این روستاها را خواستار شد و گفت: متاسفانه برخی مناطق و روستاهایی که مسوولیت آب را تحویل نمی دهند انگیزه هایی از جمله آب فروشی دارند اما حال راهبرد شرکت آب منطقه ای اقدام برای جلوگیری از بروز مشکل کم آبی قبل از وقوع است.

اسماعیلیان افزود: ۲۰۰ میلیون متر مکعب کسری منابع آب زیر زمینی در استان خراسان رضوی داریم و از این بابت در رده اول کشور هستیم و رده های بعدی نیز با فاصله زیادی با استان ما قرار دارند.

وی اضافه کرد: امسال ۱۶ درصد کاهش بارندگی نسبت به پارسال داشته‌ایم اما در دو سال قبل در مجموع بارندگی خوبی داشته ایم با این حال کمبود منابع زیرزمینی همچنان بهبود نیافته است و خشک شدن برخی چشمه ها و چاهها در روستاهای شهرستان موید این موضوع است.

قطع ۶۱۰ انشعاب غیرمجاز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: چالش اصلی در حوزه آب رسانی به روستاها وجود انشعابات غیرمجاز روستایی در محدوده توزیع و خطوط انتقال است به عنوان مثال مجتمع آب رسانی امام علی(ع) در بخش مرکزی مشهد ۹۵ لیتر بر ثانیه تولید دارد در حالی که دست کم ۴۰ لیتر برثانیه آن بیش از میزان نیاز اعلام شده در منطقه است یعنی تولید حدود ۴۰ لیتر بر ثانیه در این مجتمع به مصرف انشعابهای غیرمجاز می رسد.  
اسماعیلیان افزود: طول شبکه آبرسانی در مشهد هزار و ۶۰۰ کیلومتر است و ما نمی توانیم در طول این شبکه نگهبان بگذاریم از طرفی با وجود قطعه بندی های زمین و ساخت و ساز باغ ویلاها و دیگر تاسیسات غیرمجاز با روند آب دزدی و تامین آب بیشتر مواجهیم.

وی ادامه داد: هزار و ۱۱۳ انشعاب پرمصرف فقط در خطوط انتقال و نه شبکه مجاز توزیع، شناسایی شده که از این تعداد ۶۱۰ انشعاب غیرمجاز را قطع کرده ایم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: استفاده از آب شرب برای کشاورزی و دامداری مشکل دیگر ماست و اعلام کرده‌ایم جهاد کشاورزی نیاز خود به آب کشاورزی را در نقط روستایی اعلام کند تا آب کشاورزی را به هر شکل ممکن برای دامداری ها تامین کنیم اما متاسفانه طی این مدت درخواستی برای تامین آب دامداری ها به ما اعلام نشده است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.