حجت الاسلام والمسلمین مافی نژاد گفت: هدف امام حسین(ع) کوشش در جهت اصلاح خانواده و به تبع آن اصلاح جامعه است. از امام حسین(ع) باید درس سالم زندگی کردن را آموخت.

امام حسین(ع) امام خانواده است / هدف اصلی عزاداری اصلاح خود و خانواده و جامعه است

حجت الاسلام والمسلمین مهدی مافی نژاد در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین، در خصوص اهمیت و ثواب برگزاری مراسم عزاداری برای اباعبدالله حسین(ع) ابتدا به ذکر داستانی که امام زمان(عج) برای علامه بحرالعلوم بیان کردند، پرداخت و عنوان کرد: روزی سید بحر العلوم به محضر امام زمان(عج) تشرف پیدا کرد و از حضرت درباره علت ثواب فراوان زیارت امام حسین (ع) پرسید که امام زمان(عج) با بیان داستانی پاداش این ثواب را برای سید بحر العلوم تبیین کردند.

وی ادامه داد: امام زمان(عج) به این مضمون بیان فرمودند که روزی پادشاهی در اقلیم خویش گم شد و شب را به خانه پیرمرد و پیرزنی رفت و دارایی آن ها تنها یک گوسفند بود. آنها آن گوسفند را که تمام داراییشان بود برای پادشاه سر بریدند و از او پذیرایی کردند. فردای آن روز پادشاه از منزل آن دو نفر خارج شد و توانست راه را پیدا کرده و به قصر خود برسد.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پادشاه در قصر وزرا و مشاوران خود را فراخوانده و ماجرا را برای آنها تعریف کرد و از آنها خواست که پاداشی مناسب و درخور لطف میزبانان شب گذشته اش تعیین کنند.

وی افزود: یکی از وزیران گفت، یک گوسفند برایت ذبح کردند، تو هم یک گوسفند به آنان بده؛ دیگری گفت: هزار گوسفند به آنان بده؛ شخص دیگری گفت: مزرعه ی بزرگی به آنان ببخش؛ دیگری گفت: جواهرات و پول فراوانی به آن دو بده.

این سخنران مذهبی بیان داشت: اما پادشاه گفت؛ شما در اشتباه هستید. اینها تمام هستی خود را برای من خرج کردند در حالیکه اطلاع نداشتند که من پادشاه هستم. این دو نفر جان مرا نجات دادند و حق حیات بر من دارند؛ یعنی من بقیه ی سلطنتم را بدهکار اینان هستم و حق آنان این است که پادشاهی خودم را به آنان بدهم، تازه اگر سلطنت و تاج و تختم را هم بدهم آن وقت مقابله به مثل کرده ام، چون آنها هر چه را که داشتند به من دادند من هم باید هرچه دارم به ایشان بدهم تا سر به سر شود.

وی ادامه داد: پس از آن امام زمان(عج) فرمودند، حالا جناب بحرالعلوم، حضرت سیدالشهداء (ع) هرچه از مال و منال و اهل و عیال و پسر و برادر و دختر و خواهر و سر و پیکر داشت همه را در راه خدا داد، پس اگر خداوند به زائرین و گریه کنندگان آن حضرت این همه اجر و ثواب بدهد نباید تعجب کرد، چون هرکاری که می تواند در حق اباعبدالله (ع) انجام می دهد؛ یعنی با صرف نظر از مقامات عالی خود امام حسین (ع)، به زوّار و گریه کنندگان آن حضرت هم درجاتی عنایت می کند.

حجت الاسلام مافی نژاد با بیان اینکه، اینها پاداشی است که خداوند برای سیدالشهدا(ع) در نظر گرفته است، به طرح این سوال پرداخت که وظیفه ما در قبال این امام همام چیست و ادامه داد: ما مدیون امام حسینی هستیم که برای خدا از تمام هستی خود گذشت تا دین الهی باقی بماند. پس ما نیز باید از وجودخود برای حضرت مایه گذاشته و با تمام توان آن چیزی را که ازدستمان برآید برای ایشان و برای رضای خداوند متعال انجام دهیم.

وی با اشاره به این موضوع که خدمت به امام حسین(ع) برای خود انسان نیز بسیار موهبت داشته و نجات بخش است متذکر شد: اباعبدالله (ع) کشتی نجات است. وقتی کسی که در دریایی مواج و متلاطم افتاده آنگاه دستش توسط ناخدای کشتی گرفته شود مطمئنا نجات خواهد یافت. کشتی نجات به دنبال نجات دادن افراد در حال غرق است، وقتی آنها را نجات دهد چه کسی سود می برد؟ برای کشتی نجات تاثیری ندارد. سود اصلی را آن فرد در حال غرق شدن می برد و نجات می یابد.

وی اضافه کرد: اگر ما برای مجالس سیدالشهدا کاری کرده و ازخود مایه گذاریم، تاثیری بر امام حسین(ع) که از خاندان کرم است ندارد. تاثیر اینکار بیشتر برای خود ماست و می توانیم از نگاه ویژه سید جوانان اهل بهشت به زندگیمان بهره مند شویم.

این سخنران مذهبی در خصوص تاثیرات برپایی مجالس و مراسم مذهبی برجامعه، بیان کرد: امام حسین(ع) امام خانواده است. مهمترین روضه هایی که برای ایشان خوانده می شود مربوط به اعضای خانواده ایشان است. از جمله این روضه ها، روضه حضرت علی اصغر و حضرت علی اکبر علیهماالسلام، روضه رقیه خاتون(س)، روضه حضرت زینب(س) روضه حضرت ابوالفضل العباس(ع) روضه ربابه(س) است که همه جزئی از اعضای خانواده امام حسین(ع) هستند.

وی مطرح کرد: این موارد برای ما حاوی پیام است. امام حسین(ع) خانواده خود را در نظر گرفته و آنها را اصلاح و به درجات بالای معنوی رساندند. وقتی خانواده اصلاح شود به یقین جامعه اصلاح خواهد شد. چون جامعه حاصل تشکیل خانواده ها است و یا به عبارتی دیگر خانواده یک جامعه کوچک است.  

حجت الاسلام مافی نژاد تاکید کرد: امام حسین(ع) چنان اصلاحی در خانواده خود ایجاد کردند که نه تنها بر جامعه بلکه بر بشریت تاثیرگذار شدند. اگر قرار باشد که به صورت اجتماعی وارد جریان محرم و واقعه کربلا شویم باید خانواده های خود را اصلاح کنیم.

وی ابراز داشت: اگر خانواده ای امام حسینی باشد آیا می توان تصور داشت که در آن خانواده ایرادات کوچک و بزرگ و فساد رشد کند؟ اگر جامعه ای امام حسینی باشد اینقدر در آن فسادهای گوناگون از جمله فسادهای کلان مالی رخ خواهد داد؟

این روان شناس در امور تربیتی یادآور شد: شنیده ام که آقای خاوری، مفسد بزرگ اقتصادی، هر سال در ابتدای محرم دستورالعملی به مدیران بانکهای زیرمجموعه خود ارسال می کرده است که در ابتدای شروع به کار باید نیم ساعت به ذکر مصیبت سیدالشهدا(ع) پرداخته شود. اکنون وضعیت او وفرزندانش را نگاه کنید.

وی مدعی شد: به وضوح مشخص است که اگر حتی به فرض با نیت خیر این کار را انجام می داده است، تنها ظاهر قضیه را دیده و بویی از باطن قیام امام حسین(ع) نبرده است. هدف امام حسین(ع) کوشش در جهت اصلاح خانواده و به تبع آن اصلاح جامعه است. از امام حسین(ع) باید درس سالم زندگی کردن را آموخت.

وی تصریح کرد: در عزاداری برای سیدالشهدا(ع)، برگزاری مراسم که ظاهر قضیه هست مهم است اما باطن آن که اصلاح خود و خانواده و جامعه است از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است و نباید از آن غافل شویم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.