رقابت بیش از ۵۱۰ هزار داوطلب آزمون سراسری سال ۹۹ برای کسب صندلی رشته های علوم انسانی و فنی داشگاها و مراکز آموزش عالی سراسر کشور از ساعت ۸ صبح امروز پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه در ۷۷۷ حوزه امتحانی آغاز شد.

رقابت بیش از ۵۱۰ هزار داوطلب در دومین روز کنکور

قدس آنلاین: فرایند چهار روزه برگزاری آزمون سراسری سال ۹۹، ساعت ۸ صبح روز گذشته با رقابت بیش از ۱۱۳ هزار داوطلب گروه آزمایشی هنر در بیش از ۷۷۷ حوزه امتحانی و تحت تدابیر ویژه بهداشتی آغاز شد، از ۱۱۳ هزار داوطلب گروه آزمایشی هنر حدود ۱۰۲ هزار داوطلب (بیش از ۹۰ درصد شرکت کنندگان) کارت ورود به جلسه خود را دریافت کرده بودند و به این ترتیب میزان مشارکت در این گروه آزمایشی دقیقا همانند سال گذشته اعلام شد.

در ادامه روند برگزاری کنگور سال ۹۹، دومین روز برگزاری این آزمون بزرگز از ساعت ۸ صبح امروز پنج شنبه ۳۰ مرداد ماه با رقابت بیش از ۵۱۰ هزار برای کسب صندلی های علوم انسانی و فنی ریاضی دانشگاهها آغاز شد و فردا جمعه ۳۱ مرداد نیز ۵۹۴ هزار داوطلب در گروه آزمایشی تجربی رقابت خواهند کرد و در نهایت آزمون گروه آزمایشی زبان در روز شنبه با شرکت بیش از ۱۷۴ هزار داوطلب برگزار خواهد شد.

کل ظرفیت پذیرش داوطلبان اعم از دانشگاه‌های دولتی، آزاد و سایر زیرنظام‌های آموزش عالی یک میلیون و ۹۲ هزار نفر ظرفیت است که ۹۱۲ هزار نفر آن برای پذیرش از طریق سوابق تحصیلی در نظر گرفته شده و داوطلبان آن احتیاج به شرکت در کنکور ندارند.به این ترتیب که ۲۰ درصد این ظرفیت‌ها برای دوره‌های روزانه دانشجو پذیرش می‌کنند و مابقی آن نیز در نوبت دوم بدون آزمون دانشجو پذیرش خواهند کرد.

در نهایت حدودا ۱۵۴ هزار نفر ظرفیت برای رشته های با آزمون در دانشگاه‌ها اختصاص یافته و کنکور چهار روزه امسال برای کسب رتبه این تعداد از داوطلبان رشته‌های با آزمون برگزار می‌شود.

نتایج اولیه کنکور ۹۹ هفته اول مهرماه اعلام خواهد شد و زمان انتخاب رشته داوطلبان نیز در همان هفته خواهد بود. نتایج نهایی نیز دیرتر از هفته اول آبان اعلام نمی‌شود و در صورت فشرده کردن فرایندهای بررسی و اعلا نتایج از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، شاید نتایج اولیه زودتر از موعد تعیین شده نیز اعلام شود.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، در فاصله دو هفته مانده به برگزاری آزمون ۴۸ سالن ورزشی و ۱۰ مصلی در مناطق مختلف کشور به فضای برگزاری آزمون افزوده شد و با این حساب، کل فضای برگزاری کنکور که در سال گذشته دو میلیون و صد هزار متر مربع بود، امسال به ۵ میلیون متر مربع افزایش یافت؛ فاصله صندلی‌ها نیز حداقل یک متر و ۸۰ سانتی‌متر تعیین شده که در برخی مناطق به دو متر هم می‌رسد.

همچنین با توجه به شیوع ویروس کرونا و تبعات آن برای مردم جامعه و به تبع آن نظام آموزش عالی، دستورالعمل های بهداشتی با هماهنگی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، برای اجرا به دانشگاهها و موسسات آموزشی مجری آزمونهای سراسری ابلاغ شده و بر این اساس نظارت بر اجرای موارد بهداشتی با دقت نظر بیشتری توسط  سازمان سنجش آموزش کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت می پذیرد و لازم است داوطلبان نیز با همکاری و رعایت بهداشت فردی، حفظ فاصله فیزیکی و زدن ماسک، سازمان سنجش را در برگزاری مطلوب آزمونها یاری کنند.

در برگزاری آزمون امسال و به دلیل شیوع کرونا، نهادهای نظامی نظیر سپاه، ارتش، بسیج، بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و برخی نهادهای دیگر با دست اندرکاران برگزاری این آزمون مهم همکاری خواهند کرد.به این ترتیب که ارتش و سپاه با سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص اجرای پروتکل های بهداشتی داوطلبان کنکور در روزهای برگزاری آزمون همکاری خواهد کرد و بسیج نیز حوزه در تکریم خانواده‌ها بیرون حوزه‌های امتحانی فعالیت می‌کند.

عوامل اجرایی و حفاظتی نیز  در جهت حفظ صحت و سلامتی داوطلبان آزمون همکاری خواهند داشت ودر این راستا تعداد عوامل اجرایی برگزاری آزمونها، نسبت به سال گذشته حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است.به نحوی که به جز بسیج و ناظران وزارت بهداشت، ۱۷۵ هزار نفر به عنوان عوامل اجرایی در برگزاری کنکور سراسری مشارکت می‌کنند که این تعداد در سال ۹۸ بالغ بر ۷۰۰۰ نفر بود.

براساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تعداد داوطلبان کنکور ۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ ۲۷۱ هزار و ۱۳ نفر بیشتر است .

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.