نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا از مایک پامپئو خواسته‌اند، اطلاعات درباره نقش چین در احداث تاسیسات پردازش اورانیوم در عربستان را ارائه کند.

فشار بر پامپئو برای ارائه اطلاعات درباره برنامه مخفی هسته‌ای عربستان و نقش چین

قدس آنلاین: به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، نمایندگان دموکرات از مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا خواسته‌اند، اطلاعات درباره نقش چین در احداث مرکز پردازش اورانیوم در عربستان را ارائه کند.

به نوشته روزنامه گاردین، نمایندگان کنگره آمریکا به خبرنگاران گفتند، آنها به اقدام عربستان در احداث کارخانه "کیک زرد اورانیوم" از سوی کادر فنی و متخصصان چینی در صحرای عربستان در نزدیکی منطقه العلا در شمال غربی عربستان ظنین هستند.

سه نماینده کنگره به نام‌های خواکین کاسترو، آمی بیرا وتئودور دویچ مسؤولان سه کمیته فرعی امور خارجه در مجلس نمایندگان آمریکا در پیامی به مایک پامپئو از او خواستند، اطلاعات درباره انتقال تکنولوژی هسته‌ای و موشکی از سوی جمهوری خلق چین به عربستان سعودی را ارائه دهد.

این نمایندگان از پامپئو خواستند به سوالات‌شان درباره این‌که آیا آمریکا به عربستان و چین نگرانی‌اش ازبابت این تاسیسات را اطلاع داده یا نه، پاسخ دهد. آیا وزارت خارجه تلاش‌هایی برای ممانعت از اقدام عربستان برای برنداشتن گام‌های دیگر در سطح فعالیت هسته‌ای و تولید مواد رادیو اکتیو صورت داده یا نه؟

دموکرات‌ها از پامپئو خواستند حداقل تا پایان ماه جاری میلادی اطلاعات مورد نظر را ارائه کند.

این نمایندگان می‌خواهند بدانند آیا آمریکا از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش برای متقاعد کردن عربستان به قبول توافقنامه شامل وجود تضمین‌های فراگیر و نظارت بر تاسیسات حمایت می‌کند یا نه.

کاسترو به گاردین گفت: دست‌کم انتظار داریم دولت علنا صحبت کند و در این باره ابراز نظر کند و هر آنچه می‌تواند برای ممانعت از کشوری برای در اختیار داشتن سلاح اتمی صورت دهد.

همچنین خبرگزاری آناتولی گزارش داد، جمعی از سناتورهای آمریکایی در نامه‌ای خطاب به دونالد ترامپ نسبت به اخبار مربوط به «برنامه مخفی هسته‌ای» عربستان سعودی ابراز نگرانی کردند.

شش نفر از سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات ایالات متحده در نامه‌ای به دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کردند: نگران گزارش‌های اخیر رسانه‌ها مبنی بر این هستیم که عربستان سعودی در حال راه‌اندازی تاسیسات هسته‌ای مخفی و پیشبرد سریع برنامه‌های هسته‌ای خود در غیاب تدابیر شدید بین‌المللی است.

در این نامه بر آنکه عدم شفافیت دولت ریاض در مورد اقدامات هسته‌ای این کشور «تهدیدی جدی برای تلاش‌های خلع سلاح بین‌المللی و اهداف آمریکا در خاورمیانه» به شمار می‌رود، تاکید شده است.

آنها از دولت ترامپ خواستند توضیحات در این باره را به شکل مکتوب تا ۱۵ سپتامبر ارائه دهد.

"وال استریت ژورنال چهارم اوت گزارشی مبنی بر اینکه عربستان سعودی مخفیانه یک مرکز پردازش اورانیوم با کمک چین راه‌اندازی کرده است، منتشر کرد."

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.