«مردم خانه نخرید» این سومین بار است که وزیر راه و شهرسازی بخت خود را با این جمله می‌آزماید و تلاش می‌کند با منصرف کردن مردم از خرید مسکن، برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌های وزارتخانه متبوعش وقت بخرد.

درآرزوی کاهش قیمت مسکن

قدس آنلاین: اسلامی بار اول در ۲۸ تیرماه سال گذشته اظهارات مشابهی را مطرح کرده و با بیان اینکه معاملات مسکن رو به کاهش است و خریدار در این بخش وجود ندارد، گفته بود: در شرایطی که حباب بزرگی در مسکن ایجاد شده مردم اقدام به خرید خانه نکنند و اجازه دهند شرایط آرام شده و این حباب به اصطلاح بترکد.

سرنوشت بازار مسکن پس از  اولین «فعلاً خانه نخرید»

سرنوشت بازار مسکن پس از  اولین «فعلاً خانه نخرید» چه شد، طبق آمارها در تیرماه سال گذشته متوسط قیمت مسکن ۱۳میلیون و ۶۱۵ هزار تومان بود. طی فصل تابستان روند کاهشی تعداد معاملات و متوسط قیمت مسکن از تیر ماه تا شهریور ادامه یافت تا قیمت ۱۲میلیون و ۷۲۲هزار تومان برای هر مترمربع ثبت شود. مهر ماه نوسان در بازار  بالا گرفت و از ابتدای آذر ماه و همزمان با رشد عجیب بازارسرمایه و نیز شروع اعطای تسهیلات جدید مسکن که در تهران تا ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسید، افزایش سنگین معاملات مسکن و در نتیجه افزایش قیمت‌ها آغاز شد که نتیجه این فعل و انفعالات بازار مسکن در پایان آذرماه، رسیدن متوسط قیمت مسکن به متری ۱۳میلیون و ۴۷۴هزار تومان بود. در آن زمان کارشناسان اعلام کردند اتفاقی که در پنج ماه پس از تیر ماه سال گذشته مبنی بر ثبات یا کاهش اندک قیمت‌ها رخ داد، متأثر از دستورالعمل «فعلاً خانه نخرید» وزیر راه و شهرسازی نبوده است بلکه نتیجه تأثیر سایر بازارهای موازی و نیز کاهش قدرت خرید خانوارها و همچنین رکود سنگین حاکم بر بازارمسکن بوده است.

امتحان شانس دوم برای کاهش قیمت مسکن

با این حال وزیر راه در ۱۷خرداد ماه جاری بار دیگر شانس خود را در اعلام دستورالعمل نخریدن خانه دوباره امتحان کرد. وی معتقد بود: قیمت مسکن حباب است و به متقاضیان توصیه کرد با هدف کاهش قیمت‌ها از خرید خانه اجتناب کنند. اسلامی در آن زمان اعلام کرد: بازار مسکن هم همانند سایر کالاها از بازار ارز تأثیر می‌گیرد و این خود مردم هستند که باید مانع افزایش و ایجاد حباب قیمتی شوند و بهترین راهکار برای ترکیدن حباب‌های قیمتی در بازار مسکن و کاهش قیمت، خریداری نکردن مردم است.

نگاهی به آمارها در این بازه زمانی نشان می‌دهد  قیمت هر مترمربع واحد مسکونی بی‌اعتنا به توصیه وزیر، طی خرداد ماه با افزایش 12.1 درصدی نسبت به اردیبهشت از 17میلیون و 6هزارو600تومان به 19میلیون و 71هزار تومان افزایش یافتند. در خرداد ماه 99 تعداد 9هزار و 562فقره قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران ثبت شد که نسبت به اردیبهشت امسال 4.34 درصد کاهش داشته است.

در مجموع می‌توان گفت از تیر ماه ۱۳۹۸ در زمان اولین توصیه وزیر، میانگین قیمت هر مترمربع مسکن در شهر تهران از ۱۳میلیون و ۳۵۰هزار تومان به حدود ۲۱میلیون تومان در تیرماه ۱۳۹۹رسیده است.

بازار ملتهب است باز هم نخرید

حالا برای سوم بار محمد اسلامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه همچنان توصیه نخریدن خانه را به مردم دارد یا خیر، می‌گوید: آن زمان بازار مسکن ملتهب بود و هنوز هم ملتهب است و هیچ قیمتی در بازار واقعی نیست. وی در خصوص اینکه مردم چه زمانی نتیجه طرح‌های دولت و مجلس را در بازار مسکن خواهند دید، توضیح می‌دهد: نتیجه اقدام‌ها از اکنون آغاز شده است و ان‌شاءالله در همین فصل تابستان نخستین سری خانه‌های «طرح اقدام ملی مسکن» در استان‌های پیشتاز به مردم تحویل داده می‌شود.

به گفته وی، در جریان اجرای «طرح اقدام ملی مسکن» در برخی از استان‎ها مردم زمین تحویل می‌گیرند و تعدادی نیز به پروژه‌ها متصل می‌شوند، در واقع جریان‌سازی فعالی را در بحث مسکن پایه‌گذاری کرده‌ایم.   وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که تحویل خانه‌های طرح اقدام ملی مسکن منجر به کاهش قیمت مسکن می‌شود یا خیر می‌گوید: کاهش قیمت مسکن تابع عرضه و تقاضا نیست بلکه تابع شرایط اقتصادی کشور است.

شاید زمینه کاهش قیمت وجود دارد

با رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت‌وگو می‌کنم، او معتقد است: زمانی که وزیر راه اعلام می‌کند مردم خانه نخرند تا ارزان شود، یعنی زمینه برای کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

مصطفی قلی‌خسروی می‌گوید: بارها گفته‌ام سزای گران‌فروشی، نخریدن است و اگر مردم برای مدتی نسبت به خرید مسکن اقدام نکنند، التهاب از بازار مسکن خارج می‌شود و برخی از سازندگان و دارندگان مسکن مجبور می‌شوند ملک‌های خود را که به امید گران شدن نگه داشته‌اند به بازار عرضه کنند که موجب کاهش قیمت‌ها خواهد شد. اگر آقای وزیر روی چنین حرفی تأکید دارد حتماً از برنامه‌ها و سیاست‌های دولت مطلع است که می‌گوید نخرید، باید به حرف و تدابیری که ایشان اندیشیده‌اند، اعتماد کنیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا با وجود گران‌شدن مصالح و مواد اولیه سازندگان تضمینی بر ارزان یا ثبات قیمت‌ها در این بخش وجود دارد، می‌گوید: من قبلاً با صراحت لهجه انتقاداتی در این باره داشته‌ام، اما این بار شاید برنامه‌ای مدون شده که می‌توانند قیمت مصالح را پایین بیاورند و مردم بهتر است حرف وزیر را گوش کنند و با این حال اگر قیمت‌ها بالا رفت، وزیر باید پاسخگو باشد.

چسبندگی قیمت‌ها در بازار ملک روبه‌بالاست

صادق عابدزاده، کارشناس مسکن، نخریدن را چاره کار نمی‌داند و معتقد است: طرح‌های مسکنی  دولت نیز به این زودی به نتیجه نمی‌رسد که بشود روی آن حساب کرد. عابدزاده به خبرنگار ما با اشاره به اینکه نیاز مصرفی بازار باید در زمان خودش پاسخ داده شود، می‌گوید: شواهد و تجارت در دوره‌های قبل نشان می‌دهد به جز  نوسان‌های کوتاه‌مدت، نرخ مسکن هیچ‌گاه کاهشی نبوده، چون در بازار مسکن چسبندگی قیمت‌ها به شکل قوی‌تری نسبت به دیگر بازار وجود دارد. به طوری که وقتی قیمت‌ها در سایر بازارها افزایش پیدا می‌کند سریعاً خود را با آن منطبق می‌کند، ولی وقتی قیمت‌ها رو به کاهش می‌گذارد، به سختی پایین می‌آید چون مالکان تمایل دارند این کاهش را موقتی تصور کنند. عرضه‌کنندگان معمولاً در این مواقع باید مدتی را در بازار رقابتی بجنگند تا حاضر شوند قیمت خود را کاهش دهند.

عابدزاده با اشاره به اینکه با توجه به برخی آیتم‌ها می‌توان روند صعودی یا نزولی قیمت مسکن را پیش‌بینی کرد، می‌افزاید: با افزایش نرخ تورم، ورود نقدینگی به بازار و کسری‌بودجه دولت که با استقراض از بانک‌مرکزی به تورم بالاتر می‌انجامد و از طرف دیگر افزایش هزینه‌های مربوط به پروانه شهرداری، دستمزد کارگر، قیمت مصالح، زمین و نظام مهندسی می‌توان پیش‌بینی کرد قیمت ساخت و عرضه مسکن نیز همسو با این موارد بالا رود.

وی با بیان اینکه طرح‌های مسکنی دولت به این زودی به نتیجه نمی‌رسد، تأکید می‌کند: در بهترین حالت و شرایط طرح‌های مسکن اجتماعی و مسکن ملی نمی‌توانند زودتر از پنج سال آینده به نتیجه برسند و منطقی نیست که بخواهیم نیاز مصرفی از خرید مسکن دست نگه دارد تا نتایج این طرح‌ها که کمیت آن نیز متناسب با نیاز جامعه نیست، به ثمر بنشیند.

تناسب بین قیمت مسکن با هزینه‌ها

طیبی، مشاور املاک معتقد است: قیمت‌ها هم‌اکنون نیز واقعی و متناسب با هزینه‌هاست. وی می‌گوید: چطور قیمت مسکن می‌تواند کاهش بیابد در حالی هزینه ساخت مسکن افزایش یافته است. چه‌بسا به ‌زودی پول مردم که روانه بورس شده با اصلاحات اخیر بازار سرمایه به سمت بازار مسکن روانه شود و موج دوم و سوم افزایش قیمت‌ها، دوباره بخش مسکن را متلاطم کند.

محمدزاده، یک عضو دیگر اتحادیه مشاوران املاک تأکید می‌کند: پایین آمدن قیمت‌ها زمانی ممکن است که زمین یا مصالح ارزان در اختیار سازندگان قرار بگیرد، ولی وقتی قیمت زمین، مصالح و آهن‌آلات بالا رفته نمی‌توان قیمت‌ها را  غیرواقعی دانست، چون ساخت مسکن با کمتر از آنچه اکنون وجود دارد، ممکن نیست.

پناهی، یکی‌دیگر از اعضای اتحادیه املاک نیز  با اشاره به اینکه نیاز در بخش مسکن بسیار زیاد، ولی عرضه کم است، می‌گوید: همه قیمت‌ها واقعی است، مردم در هر زمان که توانایی خریداری ملک یا زمین دارند برای این کار اقدام کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.