همزمان با نخستین روز از ماه محرم الحرام طبق روال هر ساله آیین سنتی صلا برای آغاز عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) توسط خادمان در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

آیین سنتی صلا در حرم مطهر رضوی برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین، صلا در لغت به معنای صدا زدن، دعوت کردن و اعلام کردن است و قدمتی بیش از ۳۰۰ سال دارد که توسط مداحان اهل بیت(ع) با قرائت اشعار و نوحه‌هایی با مضمون سوگواری سید الشهدا(ع) برای اعلام آغاز نخستین روز محرم و دعوت مردم به عزاداری برگزار می‌شود.

این آیین که اذن خدام بارگاه منور رضوی از ساحت مقدس حضرت رضا (ع) برای آغاز مراسم عزاداری ماه محرم است، صبح امروز جمعه از ساعت هفت صبح به مدت یک ساعت برگزار شد.

خادمان بارگاه منور رضوی در این مراسم ابتدا مقابل پنجره فولاد صحن انقلاب اسلامی به حالت احترام به ساحت مقدس حضرت امام رضا (ع) گردهم آمدند و سپس به سمت گلدسته‌های حرم مطهر رضوی واقع در صحنهای انقلاب اسلامی، گوهرشاد، جمهوری و ایوان ولیعصر صحن جامع رضوی رفته و متن صلا را قرائت کردند.

در این آیین سنتی خدام با حضور در ماذنه گلدسته‌ها بخشهایی از شعر محتشم کاشانی معروف به "باز این چه شورش است که در خلق عالم است" را همخوانی کردند و سپس جمعی از ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) در مصیبت امام حسین(ع) مرثیه سرایی نمودند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.