قدس:امسال با شیوع بیماری کرونا سبک زندگی جدیدی بر زندگی انسان‌ها و آداب و رسوم آن ها حاکم شده که ایام سوگواری محرم و برپایی مجالس عزاداری برای سرور و سالار شهیدان نیز از این قاعده مستثنا نیست اما به‌رغم محدودیت‌های اعلام‌شده و خوشحالی دشمنان اسلام برای کمرنگ شدن این آئین مذهبی نه‌تنها از شور حسینی در مجامع مختلف کم نشده بلکه امسال شعور حسینی نیز با این شور زاید الوصف جلوه ای وصف ناپذیر در برپایی مراسم سوگواری به نمایش گذاشته است.

 یاران اباعبدالله شور و شعور حسینی را به نمایش گذاشتند؛ ایران غرق ماتم شد

قدس آنلاین-گروه استان ها:امسال اگرچه به‌حکم مراجع عالی‌قدر و هم‌چنین مصوبات ستاد کرونا مراسم آئینی مانند «یوم‌العباس» زنجان، نخل گردانی یزد، تشت‌گذاری اردبیل، شیرخوارگان، قالی شوران اصفهان و سایر مراسم پرشور عزاداری ممنوعیت دارد اما این محدودیت‌ها موجب شده تا بسیاری از هیئت‌ها و جوانان ابتکار عمل را به دست گرفته و با استفاده از سبک و شیوه‌ای جدید شور حسینی را در جامعه زنده نگاه‌دارند و کارکردهای اخلاقی محرم و رابطه بین اخلاق و مناسک مذهبی را به منصه ظهور برسانند.

امسال بیش از هر زمان دیگری دشمنان اسلام سعی کردند تا با بازی در نقش «دایه مهربان تر  از مادر » به بهانه دلسوزی برای سلامتی مردم، خط سرخ شهادت و مقاومت را در مکتب حسینی کمرنگ کنند غافل از اینکه عاشقان حسینی بیش از هر زمانی و با حساسیت به حفظ سلامتی مردم شعور حسینی را به نمایش می گذارند.

مردم این سرزمین قرن‌هاست با برگزاری عزای حسینی انس داشته و با گریه بر مصائب عاشوراییان زیسته‌اند و حضور در این مجالس جزء لاینفک زندگی‌شان شده است و لذا بلایای طبیعی و حوادث مختلف سیاسی امنیتی نیز نتوانسته است، چنین مراسمی را به تعطیلی بکشاند چنانکه مشاهده می‌شود با شیوع ویروس کرونا تنها سبک عزاداری تغییر کرده است.

خانه‌هایی که حسینیه شدند

اگر تا دیروز فقط یک مسجد در محله وظیفه برپایی آئین سوگواری را بر عهده داشت و در یک نقطه از محل اهالی برای سوگواری به دورهم  گرد می‌آمدند اما حالا در هر محله‌ای از ابتدا تا انتهای هر کوچه ده‌ها حسینیه در خانه‌های ایرانیان برپاشده است.

بسیاری از ایرانیان در سراسر کشور با اجرای رسم دیرینه سیاه‌پوشان با آویز پرچم‌های سرخ و مشکی پوش کردن سردرهای خانه و برپایی مراسم سوگواری در حیاط منازل امسال به‌گونه‌ای دیگر در مراسم سوگواری شرکت می‌کنند.

تغییر سبک پذیرایی در ایستگاه‌های صلواتی

ایستگاه‌های صلواتی که همه‌ساله فرصتی برای خدمت به عاشقان حسینی برای کوچک و بزرگ فراهم  می‌کرد تا ارادت خود را به پیشوای خود اعلام کنند اگرچه امسال حال و هوای گذشته را نداشته و دیگری خبری از آش نذری و چای و نبات نیست اما اجازه نداده تا عشق خدمت به یاران حسین حتی ذره‌ای فروکش کند زیرا بازهم همان وفاداران قدیمی پا در رکاب یاران عاشورایی گذاشته و امسال با توزیع ماسک، الکل و ضدعفونی مکان‌های تجمع به میدان آمده تا به‌گونه‌ای دیگر ارادت خود را به لشکر حسینی ابراز کنند.

نذر همدلی

صحنه هم زدن غذای نذری، از آن خاطره‌هایی است که هیچ‌وقت از خاطر نمی‌رود آن لحظه، انسان رازی در دل دارد که باواسطه کردن امام حسین (ع) و ائمه اطهار باخدای خود در میان می‌گذارد و به نیت برآورده شدن، نذری را هم می‌زند؛ اما شاید ویژگی اصلی این اتفاق، یعنی بار گذاشتن دیگی برای تعداد زیاد که به دلیلی مشترک و برای عرض ارادتی جمع شده‌اند، در این است که برای این مهمانی، نه کسی دعوت می‌کند نه کسی انتظار دعوت شدن دارد بلکه نذری یک بهانه خوب برای باهم بودن است.

دادن اطعام و نذری در چند صدسال پیش شیوه‌ شیعیان برای مقابله با ستم‌های امویه و بنی‌عباس بوده و در حقیقت برای حفظ هویت شیعیان صورت می‌گرفت و از همین رو هرسال برپایی دیگ‌های نذری و اطعام بسیاری از مردم و به‌ویژه مستمندان یکی از آئین‌های رایج در تمامی شهرهای کشور است که امسال این آئین نه‌تنها کمرنگ نشده است بلکه با تغییر شکل و با شدت و قوت بیشتری از گذشته در جریان است.

امسال با شیوع ویروس کرونا نذری دادن در هیئت‌های مذهبی و عزاداری امام حسین(ع) ویارانش ممنوع شده و هیئت‌ها موظف هستند برای حفظ سلامتی عزاداران حسینی پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و نذورات به‌صورت کمک‌های مؤمنانه در بین نیازمندان توزیع شود که صحنه‌های این همدلی از چند ماه گذشته تاکنون چشم جهانیان را به خود خیره کرده و در ایام سوگواری با شدت بیشتری در حال انجام است.

مقتل خوانی یکی از آئین‌ها و روش‌های بازخوانی حادثه کربلا است که حالا به کمک دانشجویان و جوانان در بسیاری از شهرهای نه‌تنها براثر شیوع کرونا تعطیل نشده بلکه پرشورتر از هرسال و البته به شکل دیگری در حال برگزاری است

امام حسین (ع) و شهدای کربلا در لحظات سخت به مدد ملت ما و ملت‌های سختی شتافته‌اند و پرچم امام حسین(ع) پرچم مبارزه با ظلم و ریا و تزویر است؛ بر اساس مکتب آنان امسال بهترین زمان برای دستگیری از نیازمندان آسیب‌دیده از ویروس کرونا است.

مقتل خوانی اینترنتی

مقتل خوانی یکی از آئین‌ها و روش‌های بازخوانی حادثه کربلا است که حالا به کمک دانشجویان و جوانان در بسیاری از شهرهای نه‌تنها براثر شیوع کرونا تعطیل نشده بلکه پرشورتر از هرسال و البته به شکل دیگری در حال برگزاری است.

در همین راستا بسیاری از دانشجویان هر شب بخشی از مقتل‌های اجراشده را در صفحه اینستاگرام  بازنشر می‌دهند تا عاشقان حسینی را در این شب‌های باعظمت همراهی کرده بباشند.

نذر ماسک

بعد از اعلام نظر رهبر معظم انقلاب درباره توجه به توصیه‌های ستاد ملی مقابله با کرونا حالا بسیاری از هیئتی‌ها برای کمک به حفظ سلامتی مردم با لغو تجمع و عزاداری‌ها مساجد بسیاری از محله را از قبل محرم به کارگاه تولید ماسک تبدیل کرده و نذر دارند تا برای کمک به‌سلامتی مردم به‌ویژه افراد بی‌بضاعت ماسک تولید کنند.

امسال بیشتر نیات موقوفان که تا پیش‌ازاین در ایام محرم برای برپایی سفره‌های اطعام و نذری در هیئت‌ها هزینه می‌شد به خرید کالاهای اساسی برای خانواده‌های نیازمند اختصاص‌یافته است و خود گواه این موضوع است که کرونا تأثیری در کاهش شور حسینی نداشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.