رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس لایحه افزایش سرمایه شرکتهای بورسی را راه نجات بورس از وضعیت فعلی عنوان کرد.

ایده پورابراهیمی برای نجات بورس/ بازگشت تعادل به بورس با افزایش سرمایه شرکتهای بورسی

قدس آنلاین: محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به تشریح بازدید میدانی اعضای کمیسیون از گمرکات کشور، تعیین تکلیف فعالان اقتصادی که از منابع بانک مرکزی استفاده کرده اند، طرح گشایش اقتصادی دولت و نیز اهداف لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس پرداخت.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، به سوالات متعدد نمایندگان عضو این کمیسیون از مسئولان گمرک و سوال از وزیر اقتصاد اشاره کرد و گفت: کارگروهی از کمیسیون اقتصادی ظرف 10 روز آینده از گمرکات کشور بازدید میدانی خواهند داشت.

وی افزود: جمع بندی این بازدید به کمیسیون ارائه تا موضوع سوال از وزیر اقتصاد به صحن علنی ارجاع یا در کمیسیون خاتمه یابد.

پورابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره تعیین تکلیف فعالان اقتصادی که در سال‌های اخیر ارز دریافت کرده و به دلیل نوسانات اخیر امکان تسویه را نداشته اند، گفت: بخشی از این ارز در سال‌های قبل در قالب منابع دولت پرداخت شده است، اما در رابطه با ارز اختصاصی یافته از محل منابع بانک مرکزی به فعالان اقتصادی که به هر دلیل و به واسطه تغییر ارزش پول ملی، امکان بازپرداخت فراهم نشده است، در حضور وزیر اقتصاد تصمیم گرفته شد، دولت هر چه سریعتر براساس گزارش وزارت اقتصاد، پیش نویس اصلاحی را برای هیأت وزیران ارسال کند.

وی افزود: با این اقدام و از طریق اعمال موضوع در بودجه سال 1400 نسبت به وضعیت فعالان اقتصادی که از منابع ارزی بانک مرکزی در سال‌های گذشته برای فعالیت‌های اقتصادی استفاده کرده اند، تعیین تکلیف خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درخصوص اهمیت لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس نیز گفت: این لایحه می‌تواند با سلب حق تقدم از شرکت‌های بخش خصوصی با مشوق‌های صادراتی و الزام در شرکت‌های دولتی، ظرفیتی را ایجاد کند که عرضه قابل توجهی در بازار سرمایه اتفاق بیافتد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که امکان جذب حجم قابل توجهی منابع بوجود آید که این منابع می‌تواند صرف سرمایه گذاری و تولید شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ابراز امیدواری کرد: با اجرایی شدن مصوبه مجلس، شاهد اتفاق مهمی در عرضه سهام در بازار سرمایه باشیم.

پورابراهیمی افزود: این امر همچنین منجر به ایجاد یک تعادل منطقی در قیمت‌های سهام و حضور مردم و منفعت آن‌ها و نیز اجرای طرح‌های اقتصادی در درون شرکت‌ها خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به ارزیابی وی از طرح گشایش اقتصادی دولت، گفت‌: اوراق سلف نفتی از سال 93 در کشور وجود داشته و هم اکنون نیز شاهد عرضه آن در بازار سرمایه هستیم.

وی افزود: 10 روز قبل 2 هزار و 500 میلیارد تومان اوراق سلف نفتی عرضه شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه سال گذشته 700 میلیارد تومان محل عرضه اوراق سلف نفتی، برای شرکت‌های وابسته وزارت نفت، تأمین منابع شده است، گفت: در سال 97 حدود 400 میلیارد تومان اوراق سلف نفتی عرضه شد و فروش این اوراق موضوع جدیدی نیست.

پورابراهیمی همچنین گفت: تاکید ما در این موضوع این است که بتوانیم فروش قطعی را اعمال کنیم، تا آثار و پیامدهای ناشی از آن را در اقتصاد کشور شاهد باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.