معرفی یکی از همراهان سپاه یزید که در واقعه عاشورا به طرز عجیبی روبروی امام حسین (ع) ایستاد.

شخصیتی هزار چهره که در کربلا سیه روی شد

قدس آنلاین: محرم امسال هم نزدیک است؛ اما حال و هوایش با همه سال‌ها فرق دارد. باشگاه خبرنگاران جوان هم سعی می‌کند به سهم خود، قدمی در راستای ایجاد شور و شعور حسینی در میان مردم بردارد. از همین رو و با این هدف، برنامه‌ای گفت‌وگو محور را با عنوان «عبرت‌های عاشورا» با حضور چهره‌های شاخص دینی ترتیب داده است.

در دومین قسمتِ برنامه «عبرت‌های عاشورا» به شخصیت شَبَث بن رِبعِی بن حصین تمیمی یربوعی پرداخته شده است. شخصیتی که در طول زندگی اش بارها در جناح های مختلف قرار گرفت و از خود اثری در تاریخ گذاشت که همه را شگفت زده می‌کند.

شبث ۱۷ سال از امام حسین (ع) بزرگ‌تر بود. او یک مدت در لشکر امیر المومنین (ع) بود؛ مدتی در لشکر خوارج و بعد از مدتی در سپاه امام حسن (ع) قرار گرفت! او فقط به دنبال قدرت و ریاست بود. برایش فرقی نمی‌کرد که در سپاه حق است یا باطل؛ شبث تنها به قدرت و جایگاه بالای اجتماعی فکر می‌کرد. جالب اینجاست یکی از کسانی که پس از صِفین با ابوموسی اشعری امام علی (ع) را بازنده نبرد کرد، همین شبث بود. او مدتی در زمره حامیان عثمان بود و پس از مدتی در میان معترضان او قرار گرفت و به خانه خلیفه سوم حمله کرد.شبث از شاخص‌ترین دعوت کنندگان امام حسین (ع) به کوفه بود. عجیب‌تر اینکه ۴ امضا هم برای نامه اش جمع کرد.

به همین دلیل امام حسین (ع) در شب عاشورا به این شخص گفتند «مگر تو نبودی برای آمدنم به کوفه نامه نوشتی؟» شبث فرمانده کسانی بود که آب را به امام حسین (ع) بست! پس از ماجرای عاشورا مدتی در سپاه مختار بود و وقتی شرایط بر مختار سخت شد، به لشکر دشمنان او پیوست. زندگی شبث سراسر جا به جایی از این طرف به آن طرف است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.