زابل- پایانه مرزی میلک در محدوده شهرستان هیرمند و در جوار رودخانه مرزی و نزدیک شهر «زرنج» مرکز ولایت نیمروز افغانستان قرار دارد که طی دو ماه گذشته بنا بر دلایل متعدد بر روی تجار ایرانی مسدود شد و مشکلات بسیاری را برای شرکت‌های حمل نقل و همین‌طور تجار ایجاد کرد.

مسیر ترانزیت در «مرزمیلک» سیستان هموار شد

قدس آنلاین-گروه استان ها: در شمال استان سیستان و بلوچستان در منطقه سیستان بازارچه‌های «میلک» و «گمشاد» به همراه بازارچه موقت «تخت عدالت» در هیرمند، بازارچه موقت «بش دلبر» در نیمروز و بازارچه «چوتو» به همراه بازارچه موقت «شاهگلی» در زهک بازارچه‌های حوزه شمال استان یا منطقه سیستان را تشکیل می‌دهند که با کشور افغانستان مبادلات مرزی دارند.

متأسفانه از ابتدای مرداد سال جاری با اجرای مصوبه کمیسیون کالای قاچاق سیستان و بلوچستان مبنی بر توقف کامیون‌های افغانستانی که اقدام به قاچاق سوخت و کالا می‌کردند لذا عده‌ای از رانندگان کامیون‌های کشور افغانستان در اعتراض به این مصوبه با تجمع در ولایت نیمروز و انسداد معبر ورودی به ایران از ورود کامیون خالی به کشور جلوگیری و عملاً موجب توقف مراودات تجاری دوطرفه شدند.

انسداد میلک

ماجرا در مرز میلک به این موضوع بازمی‌گردد که اختلاف قیمت سوخت کامیون (گازوئیل) میان ایران و کشورهای همسایه  ناوگان حمل‌ونقل را برای تردد به ایران ترغیب می‌کند  تا علاوه بر سهمیه سوختی که در ایران دریافت می‌کنند بتوانند با نرخ سوخت یارانه‌ای کشورمان گازوئیل خریداری کرده و به افغانستان قاچاق کنند.

بنا بر اعلام سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای یکی دیگر از انگیزه‌های تردد کامیون‌های افغانستان به داخل کشورمان علاوه بر حمل بار، حمل کالاهای اساسی داخل ایران مانند آرد است که با ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی خریداری می‌کنند تا بتوانند به‌صورت قاچاق به افغانستان حمل کنند.

درنتیجه تبدیل به رویه شدن جابجایی کالای قاچاق از ایران به خاک افغانستان توسط کامیون‌های افغانستانی، شورای تأمین سیستان و بلوچستان مصوب کرد تا اگر کامیون‌های افغانستانی حامل کالای قاچاق در مرکز میلک شناسایی شوند علاوه بر اخذ کالا و جریمه، خودرو حامل این کالا سه ماه متوقف شود.

گفتنی است این موضوع پس از هشدارهای مکرر درنهایت به توقیف تعداد ۱۰۰ خودروی سنگین متخلف در مرز شد که همین موضوع دست‌آویز سایر رانندگان افغانی قرار گرفت و با انسداد مرز تردد خودروها مختل شد.

رانندگان کامیون‌های افغانستانی که به حمایت از همکاران و هم‌صنفان خود برخاسته بودند مرز دو کشور را از سمت افغانستان مسدود کردند.

 از ابتدای مرداد سال جاری با اجرای مصوبه کمیسیون کالای قاچاق سیستان و بلوچستان مبنی بر توقف کامیون‌های افغانستانی که اقدام به قاچاق سوخت و کالا می‌کردند لذا عده‌ای از رانندگان کامیون‌های کشور افغانستان در اعتراض به این مصوبه با تجمع در ولایت نیمروز و انسداد معبر ورودی به ایران از ورود کامیون خالی به کشور جلوگیری و عملاً موجب توقف مراودات تجاری دوطرفه شدند

گفتنی است این اعتراضات پس از چند روز شدت گرفت و سبب شد تا پل ابریشم بر روی هیرمند که مرز ایران و افغانستان است با پارک یک کامیون به‌صورت عرضی مسدود شود و کامیون‌های ایرانی که در خاک افغانستان بودند نتوانند  به داخل کشور بازگردند.

متأسفانه به دلیل اینکه یکی دو روز مرز باز نشد لذا رانندگان ایرانی نیز در عملی تقابلی از سمت خاک کشورمان در جهت حمایت از همکاران ایرانی خود که در آن‌سوی مرزها متوقف‌شده بودند دست به اعتراض زدند و مرکز افغانستان را مسدود کردند تا رانندگان افغانستانی نتوانند از ایران خارج شوند.

مرز به روال عادی بازگشت

در همین رابطه معاون حمل‌ونقل اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان  بابیان اینکه در حال حاضر هیچ‌گونه مشکلی برای تردد خودروهای ترانزیتی در مرز وجود ندارد اظهار کرد: این پایانه مرزی یکی از استراتژیکی‌ترین مرزهای سیستان و بلوچستان محسوب می‌شود که به‌عنوان مهم‌ترین مرز خشکی استان، دروازه ورود کشور افغانستان برای رسیدن به آب‌های آزاد است.

تیمور باقری در خصوص مشکلات پیش‌آمده در طی ماه گذشته عنوان کرد: مراودات تجاری در پایانه مرزی میلک بعد از انعقاد تفاهم‌نامه مشترک بین مسئولان این استان و والی نیمروز افغانستان به‌صورت عادی در جریان است به‌طوری‌که هم‌اینک روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون در این پایانه مرزی در حال تردد هستند.

در این مدت رایزنی‌های فراوانی از سوی مقامات کشور افغانستان انجام شد که نهایتاً با اعزام هیئتی به سرپرستی معاون مالی والی نیمروز و همراهی تعدادی از تجار و مسئولان ادارات دولتی آن کشور و برگزاری نشست مشترک با هیئت ایرانی به سرپرستی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار سیستان و بلوچستان ضمن پذیرش مشکلات ناشی از رفتار برخی از رانندگان متخلف افغانستان، در خصوص نظارت بیشتر بر رفتار رانندگان قول مساعد داده شد.

وی بیان کرد: در این راستا هیئت ایرانی نیز به‌منظور نشان دادن حسن نیت و با مساعدت استاندار با بخشش باقی‌مانده زمان توقیف با عودت کامیون‌های متوقف‌شده افغانستانی موافقت کرد و در حال حاضر مرز به حالت عادی بازگشته است.

رونق پایانه های مرزی

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان نیز با بیان اینکه  ۱۴ هزار و ۸۸۳ دستگاه ناوگان باری امسال ۳۵۷ هزار و ۸۲۳ تن کالا را از پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه این استان صادر کردند اظهار کرد: ۲۷۸ هزار و ۹۴۸ تن کالا در این مدت از طریق پایانه مرزی میلک صادر شده است.

ایوب کرد با بیان اینکه مواد غذایی، سیمان، موادسوختی، گازمایع، قیر و هیدروکربن عمده کالاهای صادراتی این مدت از پایانه های مرزی میرجاوه و میلک بوده است، افزود: با توجه به اینکه مبادلات تجاری مرزی یکی از شاخص های اصلی در برقراری ارتباط با کشورهای همسایه و توسعه اقتصادی منطقه ای است، این اداره کل به منظور افزایش داد و ستد مرزی و گسترش همکاری متقابل اقتصادی با کشورهای افغانستان و پاکستان طرح جامع توسعه پایانه های مرزی را مورد توجه ویژه قرار داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.