معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به این‌که تفاوتی میان دانش‌آموزان ایرانی و اتباع درمورد هزینه ثبت‌نام وجود ندارد، روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس مختلف را تشریح کرد.

هزینه ثبت نام مدارس دانش‌آموزان اتباع با ایرانی تفاوتی ندارد

به گزارش قدس آنلاین، حسین شادکام درخصوص روند ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس استان اظهار کرد: افرادی که هر یک از انواع شناسه‌های هویتی که در گذشته وجود داشته‌است، مانند گذرنامه خانوار را به همراه داشته‌باشند حتی اگر تاریخ آن‌ها گذشته باشد برای ثبت‌نام مشکلی نخواهند داشت. افرادی که هیچ‌گونه شناسه‌ای ندارند، می‌توانند با انتساب به خواهر یا برادر خود برای مدیران مدارس احراز هویت کنند و به این ترتیب آن‌ها نیز مشکلی برای ثبت‌نام نخواهند داشت.
وی ادامه داد: اما اگر افراد هیچ‌گونه احراز هویتی نداشته‌باشند می‌توانند برای گرفتن برگ حمایت تحصیلی به دفاتر کفالت که در حال حاضر فعال هستند، مراجعه کنند. دانش‌آموزانی که مادر ایرانی دارند نیز می‌توانند با شناسنامه مادر خود در مدارس ثبت‌نام کنند. در حال حاضر تعداد دانش‌آموزان اتباعی که تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند را به تفکیک در اختیار نداریم ضمن این که مجاز بودن ثبت‌نام آنها نیز اخیراً ابلاغ شده‌است.
معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این که دانش‌آموزان اتباع با دانش‌آموزان ایرانی در هزینه ثبت‌نام هیچ تفاوتی ندارند،  افزود: همانطور که دانش‌آموزان ایرانی در مدارس دولتی برای مشارکت و پرداخت کمک به مدرسه می‌توانند به صورت اختیاری و داوطلبانه کمک کنند؛ دانش‌آموزان اتباع غیر ایرانی نیز این فرصت را دارند. به علاوه در مدارس غیر دولتی نیز میان دانش‌آموزان ایرانی با دانش‌آموزان اتباع هیچ تفاوتی وجود ندارد.
شادکام درخصوص ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدارس شاهد تشریح کرد: دانش‌آموزانی که جزء خانواده شهدا هستند، می‌توانند با معرفی، در این مدارس ثبت‌نام کنند و در این مورد مشکلی وجود ندارد. در حقیقت اتباع نیز مانند دانش‌آموزان ایرانی ثبت‌نام می‌شوند.
معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی درخصوص تعداد دانش‌آموزان اتباع اعلام کرد: تعداد دانش‌آموزان اتباع کشور حدود ۴۷۰ هزار نفر است و حدود ۶۱ هزار نفر آن‌ها دانش‌آموزان اتباع غیرایرانی هستند که در استان خراسان حضور دارند و ۵۲ هزار نفر آن‌ها افغانستانی هستند. تعداد این دانش‌آموزان در استان تهران بیش از ۱۰۰ هزار نفر است و در واقع ما بعد از اداره کل شهرستان‌های تهران رتبه دوم را داریم.
شادکام درمورد هزینه‌ تحصیل دانش‌آموزان برای آموزش و پرورش تصریح کرد: دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بالغ بر دو میلیون تومان و هزینه دانش‌آموزان دوره متوسطه نیز به طور میانگین ۴ میلیون تومان است، هم‌چنین دانش‌آموزان هنرستانی ما نیز حدود ۶ میلیون تومان هزینه دارند. اگر دانش‌آموزان اتباع را که به طور متوسط حدود ۵۲ هزار نفر (گاهی بیشتر و گاهی کمتر) هستند را در کلاس‌های ۳۰ نفره سازماندهی کنیم، تقریباً حدود ۱۷۰۰ کلاس لازم خواهیم داشت،  اگر ما برای هر مدرسه ۱۰ کلاس در نظر بگیریم، نزدیک ۱۷۰ مدرسه ۱۰ کلاسه تنها برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی لازم داریم.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به کمبودهایی که ما در حوزه معلم، کلاس و مدرسه داریم اما هیچ‌گاه در سال‌های پس از انقلاب محدودیتی برای دانش‌آموزان افغانستانی ایجاد نکرده‌ایم و این دانش‌آموزان همیشه مانند دانش‌آموزان ایرانی پذیرایی شده‌ و خدمات دریافت کرده‌اند. بنابراین طبق این آمار ۱۷۰۰ معلم خاص، ۱۷۰۰ مدیر خاص و ۵۱۰۰ الی ۶۸۰۰ معاون و کادر اجرایی مدرسه، مجموعه نیروهایی است که برای ۱۷۰ مدرسه ۱۰ کلاسه با ظرفیت ۳۰ نفره کلاس‌ها تنها برای دانش‌آموزان اتباع افغانستانی نیاز داریم.
معاون هماهنگی آموزش و پرورش خراسان رضوی عنوان کرد: گاهی تا ۸۰ درصد جمعیت بعضی مدارس مناطقی که بیشتر ساکنین آن‌ها اتباع افغانستانی هستند را دانش‌آموزان افغانستانی تشکیل می‌دهند. این آمار نشان می‌دهند که ارتباط این دو کشور، ارتباطی محکم و مسالمت‌آمیز بوده ‌است و طبیعتاً این اتفاق برای کسانی که این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را نمی‌پسندند بسیار سخت و سنگین است و به‌دنبال آسیب زدن به آن هستند.
شادکام اضافه کرد: همانطور که می‌دانید کشورهای دیگر دنیا مهاجرین را در شهرک‌ها و مناطقی خارج از مجموعه مسکونی اتباع  آن کشور نگهداری می‌کنند، اما در جمهوری اسلامی سال‌های زیادی است و به ویژه پس انقلاب اسلامی اتباع داخل شهرها و در مدارس ایرانی زندگی و تحصیل می‌کنند. امیدواریم که فضای صمیمی میان دو کشور و شهروندان دو کشور که ناشی از فرهنگ میزبانی ایرانی-اسلامی است سال‌های سال ادامه پیدا کند و ما توفیق پذیرایی از مهمانان خود را داشته‌باشیم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.