معاون شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: ۹۴۶۷ تن ماهی سردابی، ۷ میلیون و ۱۱۲ هزار قطعه ماهی زینتی و ۲۲۶۰ تن ماهی گرمابی در خراسان رضوی تولید می‌شود.

چه میزان ماهی در خراسان رضوی تولید می‌شود؟

به گزارش قدس آنلاین، هادی عزتی در خصوص ظرفیت تولید بچه‌ماهی در خراسان رضوی اظهار کرد: به‌ دلیل وجود مرکز تکثیر و مراکز حد واسط در استان خراسان‌ رضوی، مشکلی در تامین بچه‌ماهی قزل‌آلا نداریم اما به‌ دلیل نبود مراکز حد واسط و همچنین فقدان دستورالعمل برای صدور مجوز حد واسط در سازمان نظام مهندسی، امکان تهیه بچه‌ماهی کپور با وزن ۵۰ گرم وجود ندارد و پرورش این نوع ماهی گرمابی با مشکل مواجه است.

وی بیان کرد: در ابتدای سال ۹۹ و حتی اواخر سال ۹۸ به‌ دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی رستوران‌ها، هتل‌ها و لغو مسافرت‌ها، با کاهش قیمت فروش ماهی مواجه شدیم؛ به‌ طوری‌ که قیمت فروش از قیمت تمام‌شده کم‌تر بود و منجر به کاهش برنامه تولید شد اما با عادی‌ شدن شرایط جامعه و گران‌ شدن گوشت مرغ، در این بازار نیز شاهد افزایش قیمت بودیم.

معاون شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی افزود: در ابتدای شیوع کرونا به‌ دلیل نبود حمل‌ونقل جهت عرضه ماهی به بازار، انتقال بچه‌ماهی و انتقال و صادرات ماهیان زینتی با رکودی تقریبی مواجه شد که با عادی‌ شدن شرایط در موج دوم کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شرایط و فعالیت به حالت عادی بازگشت.

عزتی با اشاره به آمار تولید انواع ماهی در استان تصریح کرد: استان خراسان‌ رضوی در تولید ماهیان سردابی رتبه هفتم کشور را دارد که از ۱۸۷ هزار و ۴۰۹ تن ماهی تولید کشور، ۹۴۶۷ تن آن تولید استان است.

وی ادامه داد: در تولید ‌ماهیان زینتی نیز رتبه هشتم را در کشور داریم که از ۲۶ میلیون و ۸۳۸ هزار قطعه ماهی تولیدی در کشور،  ۷ میلیون و ۱۱۲ هزار قطعه از آن مربوط به استان خراسان ‌رضوی است. در زمینه تولید ماهیان گرمابی نیز استان خراسان رتبه ششم را در کشور به خود اختصاص داده که از ۲۱۶ هزار و ۳۵۳ تن ماهی تولیدی در کشور، ۲۲۶۰ تن آن سهم خراسان رضوی است.

معاون شیلات جهاد کشاورزی خراسان رضوی در خصوص تولید خاویار در استان گفت: حدود پنج سال است که پرورش ماهی خاویار در استان آغاز شده و پس از بررسی و سونوگرافی اولین مولدهای ماده، اقدام به استحصال خاویار شد که از تعداد ۱۱ مولد،  ۲۰ کیلوگرم خاویار استحصال شد و ۱۵ مولد دیگر نیز آماده استحصال است و پیش‌بینی می‌شود ۳۰ کیلوگرم خاویار از این میزان استحصال شود.

عزتی اضافه کرد: از سال آینده با رسیدن مولدهای ماده، هر سال استحصال خاویار خواهیم داشت و حدود ۵ تا ۱۰ درصد وزن مولدها، خاویار استحصال می‌شود. با کامل ‌شدن خط و برنامه تولید می‌توان میزان خاویاری را که استحصال می‌شود را به‌ دست آورد و برای آن برنامه صادرات داشت.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.