عملکرد مجموعه های وابسته به بخش های دولتی و نیمه دولتی برای ما چالش محسوب می‌شود، آنها با ارائه تسهیلاتی مانند ارسال رایگان و تخفیف‌های بالا فعالیت ما را به خطر می اندازند.

نهادهای دولتی و نیمه‌دولتی فعالیت کتابفروشان را به خطر می‌اندازند/ بخش خصوصی نمی‌تواند تخفیف ۲۵درصدی بدهد

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، کمتر کسبه ای در سطح شهر باقی مانده که کسب و کارش تحت تاثیر کرونا قرار نگرفته باشد. برخی مشاغل همچون کتابفروشی ها به دلیل ویژگی هایی که دارند، حتی در شرایط عادی هم آسیب پذیر و نیازمند حمایت هستند، چه رسد به این که کرونا آنها را به تعطیلی موقت و یا حتی دائمی بکشاند و کار را بیش از پیش سخت تر کند. کنار همه اینها، شرایط اقتصادی و افزایش قیمت کاغذ و بالطبع آن افزایش قیمت کتاب ها هم بر بسیاری از مشکلات افزوده است و محدود شدن سبد خرید خانوار به موارد ضروری تر، خریدهای فرهنگی همچون کتاب را به عقب رانده است. این در حالی است که کتابفروشی ها در یک رقابت نابرابر با فروش آنلاین و تخفیف های هیجان انگیز برای مخاطب، باز هم مهجورتر می شوند.

متاسفانه این روزها بسیاری از کتابفروشی ها در شهرهای مختلف به دلیل مشکلات اقتصادی و ... بسته شدند یا بسیاری از آنها در آستانه تعطیلی قرار دارند. با صاحب یکی از کتابفروشی های مشهد درباره مشکلات این روزهای کتابفروشان به گفت و گو نشستیم که در ادامه می خوانید.

رضا فضائلی، صاحب  فرشگاه کتاب تریا ستاره‌ها در مشهد که این روزها شاهد تعطیلی کتابفروشی مانند «طرفه» در نزدیکی خود بوده درباره خبرهایی که از تعطیلی کتاب تریا ستاره‌ها شنیده می‌شود، می‌گوید: خوشبختانه کتابفروشی ما هنوز تعطیل نشده اما خبر بد این است که با وضع موجود ممکن است این اتفاق بیفتد. وضعیت اقتصادی موجود و شرایطی که برخی از همکاران، گروه‌های مردمی و جهادی ایجاد کرده‌اند کار ما را سخت‌تر کرده است.

بازار همه مشاغل خراب است

وی ادامه می دهد: بخشی از مشکلات ما به دلیل مسائل اقتصادی ناشی از کرونا است. بازار همه مشاغل خراب است و مردم برای خرید پول کافی ندارند. به طور مثال مشتری ثابت ما که هر بار بیش از ۱۵۰ تومان خرید می کرد این روزها دیگر نمی تواند بیشتر از ۲۰ ـ ۳۰ هزار تومان کتاب بخرد و قدرت خرید به یک چهارم رسیده و فروش ثابت نداریم. علاوه بر اینها پیش‌تر فروش ارگانی و هیئتی داشتیم که نقدینگی خوبی برای ما ایجاد می کرد اما به علت تعطیلی آنها، این بخش فروش نیز از بین رفته است.

فضائلی ادامه می دهد:  اما یک بحث دیگر مجموعه های وابسته به بخش های دولتی و نیمه دولتی است. نهادهایی هستند که عملکردشان برای ما چالش محسوب می‌شود، آنها با ارائه تسهیلاتی مانند ارسال رایگان و تخفیف‌های بالا فعالیت ما را به خطر می اندازند. حتی این بخش‌ها روی آرشیو کتب‌ شاخص ناشران دیگر هم تخفیف می‌گذارند که این وضعیت را سخت‌تر می‌کند، زیرا ما امکان ارائه چنین تخفیف‌هایی نداریم و سوال اینجاست که چرا خریدار باید کتاب را از ما بخرد در حالی که با پیشنهادات بهتری مواجه است؟ متاسفانه امروز در این شرایط اقتصادی بد، دوستانی به نام کار نیک و ترویج کتابخوانی در حال نابودی کتابفروشی‌ها هستند.

با تخفیف‌های بالای ۱۵درصد دیگر فضا قابل رقابت نیست

وی می گوید: بنابراین نباید به گونه‌ای عمل شود که کتاب فروشی‌ها از بین بروند، اما وقتی این تخفیف ۱۵ درصد به بالا و همراه با ارسال رایگان شد دیگر فضا قابل رقابت نیست. ضمن این که اگر ناشر در بازار خصوصی باشد نمی‌تواند با این درصدهای بالای تخفیف کتابش را بفروشد، زیرا برای ناشر خصوصی منطق اقتصادی ندارد که با تخفیف ۲۵ درصدی و ارسال رایگان کتاب بفروشد، اما بخش‌هایی که وابستگی نهادی دارند راحت‌تر می‌توانند تخفیف بدهند. در حال حاضر هم گروه های جهادی در طیف کاری ما هم زیاد شده‌اند و با تخفیف‌هایی که می‌دهند دیگر مشتری از ما خرید نمی‌کند.

فضائلی درباره آینده پیش روی کتابفروشی‌اش می‌‍‌گوید: اگر این وضعیت به ویژه در طیف آثار انقلابی و جریان حزب الهی مدیریت نشود بزودی شاهد از بین رفتن آن خواهیم بود. چند شب گذشته شاهد بودم که صاحب کتابفروشی «طرفه» در حال جمع کردن کتابفروشی است. این صحنه بسیار ناراحت کننده‌ای است و دیر یا زود باقی کتابفروشی‌ها هم به همین وضعیت دچار خواهند شد. اگر ما هم تا امروز مجبور نشدیم کتابفروشی را تعطیل کنیم به دلیل این است که مالک هنوز به من فشار نیاورده و اگر فشار بیاورد ما هم مجبوریم جمع کنیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.