۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 717019

 زمانی که مؤمنی سوت پایان نیمه نخست دوئل استقلال و شاهین شهرداری بوشهر را زد، استقلال هم نایب قهرمانی را از دست داده بود و هم شانس رسیدن به سهمیه آسیایی از راه لیگ برتر را؛ اما در نیمه مربیان فرهاد مجیدی با تعویض‌های خود همه معادلات را برهم زد تا آبی‌ها همانند بازی رفت به برتری چهار گله مقابل شاهین شهرداری بوشهر برسند و سهمیه آسیایی خود را مسجل کنند و برای پنجمین بار در ادوار لیگ برتر نایب قهرمان لیگ شوند.

کام عسلویه تلخ شد


قدس آنلاین:  زمانی که مؤمنی سوت پایان نیمه نخست دوئل استقلال و شاهین شهرداری بوشهر را زد، استقلال هم نایب قهرمانی را از دست داده بود و هم شانس رسیدن به سهمیه آسیایی از راه لیگ برتر را؛ اما در نیمه مربیان فرهاد مجیدی با تعویض‌های خود همه معادلات را برهم زد تا آبی‌ها همانند بازی رفت به برتری چهار گله مقابل شاهین شهرداری بوشهر برسند و سهمیه آسیایی خود را مسجل کنند و برای پنجمین بار در ادوار لیگ برتر نایب قهرمان لیگ شوند.

*سوابق نایب قهرمانی

آن‌ها بار نخست در اولین دوره لیگ برتر و در یک لیگ چهارده تیمی به رقیب سنتی باختند و عنوان نایب قهرمانی را با منصور پورحیدری بدست آوردند؛ در لیگ سوم، آبی‌ها با هدایت امیر قلعه نویی پس از پاس تهران توانستند در جایگاه دوم جدول قرار گیرند و نایب قهرمان شدند. در لیگ دهم و با سکانداری پرویز مظلومی، سومین نایب قهرمانی آبی‌ها در فصلی که سپاهان به قهرمانی رسید بدست آمد. سه فصل قبل و در لیگ شانزدهم، بازهم قهرمانی نصیب پرسپولیسی‌ها شد و استقلالِ علیرضا منصوریان چهارمین نایب قهرمانی خود را در ادوار لیگ بدست آورد.

*فولاد آسیایی

فولاد با شکست دادن تراکتور به عنوان سوم لیگ رسید و پس از پرسپولیس و استقلال سهمیه آسیا گرفت. تراکتور که با این باخت در رده چهارم جدول جای گرفت، تنها در صورتی آسیایی می‌شود که یا خودش در جام حذفی قهرمان شود یا یکی از تیم‌های استقلال و پرسپولیس.

*بوشهر خارج شد

۶ تیم در هفته پایانی خطر سقوط را بیخ گوش خود احساس می‌کردند. سقوط از پیش مشخص شده شاهین شهرداری بوشهر سبب شده بود تا یک سهمیه دیگر برای سقوط به لیگ باقی بماند و گل گهر سیرجان، ذوب آهن، سایپا، ماشین سازی، پیکان و پارس جنوبی جم همگی تیم‌هایی بودند که تلاش داشتند تا نامشان در جای خالی دومین مسافر راهی شده به لیگ یک قرار نگیرد. این پارسی‌ها بودند که با شکست مقابل نفت مسجدسلیمان به حضور سه ساله خود در سطح اول فوتبال ایران پایان دادند؛ بدون تردید مشکلات مالی عدیده تیم‌های وابسته به وزارت نفت در این سقوط نقش پررنگی را داشت تا فوتبال بوشهر که زادگاه ستارگان بزرگی بوده به صورت همزمان در یک فصل دو سهمیه ارزشمند خود در لیگ برتر را از دست بدهد.

مس رفسنجان با محمد ربیعی و آلومینیوم اراک با رسول خطیبی خود را به لیگ برتر رسانده‌اند.

*رکوردهای تاریخی

در این فصل پرسپولیس با کسب ۲۱ پیروزی بیشترین برد را کسب کرد. همچنین ماشین‌سازی با ۱۵ باخت بیشتر از دیگر تیم‌های لیگ شکست را تجربه کرد. نفت مسجد سلیمان در بیش از نیمی از بازی‌هایش یعنی در ۱۷ مسابقه مساوی کرد و تیم اول در این زمینه شد.

*کمترین پیروزی، شکست و تساوی

پرسپولیس، استقلال و سپاهان با پنج شکست کمتر از دیگر تیم‌ها بازنده شدند. همچنین پرسپولیس با چهار مساوی، از دیگر تیم‌های لیگ کمتر به تساوی رضایت داد.

*بیشترین گل زده و گل‌ خورده

استقلال در این فصل ۵۵ گل به ثمر رساند که از دیگر تیم‌ها بیشتر بود. شاهین شهرداری بوشهر ۵۷ بار دروازه‌اش باز شد و تیم دیگری از آن‌ها بیشتر گل نخورد.

*کمترین گل زده و گل خورده

تیم پارس جنوبی در این فصل فقط ۲۰ گل به ثمر رساند که بدترین آمار لیگ در این زمینه بود. همچنین پرسپولیس در طول لیگ، ۱۷ بار دروازه‌اش باز شد تا به این ترتیب وضعیتش از باقی تیم‌ها بهتر باشد.

*فعالیت ۲۹ مربی در لیگ نوزدهم

آمار تغییر مربیان در لیگ نوزدهم فوتبال شگفت‌انگیز است. بررسی تغییرات رخ داده روی نیمکت‌های لیگ برتر در فصلی که به خاطر کرونا یک‌سال طول کشید نشان می‌دهد ۲۹ سرمربی در این لیگ فعالیت کرده‌اند.

در لیگ نوزدهم ۱۳ تیم از ۱۶ تیم مسابقات از حداقل یک تا چند بار روی نیمکتشان تغییراتی اعمال کردند و تنها سه تیم از ابتدا تا انتهای مسابقات با یک مربی کار را به پایان رساندند.

فولاد، سایپا و نفت مسجد سلیمان تنها تیم‌هایی هستند که کار فصل نوزدهم را با یک مربی آغاز کردند، ادامه دادند و به پایان رساندند تا جواد نکونام، ابراهیم صادقی و مهدی تارتار سه مربی جوان، تنها نفراتی باشند که در تمام طول فصل هدایت یک تیم را برعهده داشتند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.