ردیف بودجه زیارت وجود دارد اما چهار سال است که ریالی پرداخت نشده است.

اختصاص بودجه زیارت، امسال هم در حد وعده!

قدس آنلاین: نماینده مردم مشهد در خانه ملت با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: موضوع زیارت یکی از وظایف حاکمیت است. همان طوری که حاکمیت در ایجاد آسایش برای مردم در امورات مختلف وظیفه دارد، ایجاد فضای آرام و آرامش روحی و روانی نیز از وظایف حاکمیت است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر می‌افزاید: به همین دلیل است که موضوع زیارت یکی از مباحثی است که ما در قانون برنامه پنجم و ششم پیش‌بینی کرده‌ایم.

•       بودجه زیارت و وظیفه حاکمیتی

وی خاطرنشان می‌سازد: در سال ۸۸ همزمان با سالروز ولادت امام رضا(ع) این موضوع در دولت وقت مصوب شد که به عنوان یکی از وظایف حاکمیتی جدی گرفته شود و مبلغی را ابتدا برای مشهد و شهرهای شیراز و قم انتقال دادند، مبنی بر اینکه موضوع زیارت و بسترهای زیارت کامل را فراهم کنند.

نماینده مردم مشهد و کلات می‌گوید: اگر چه مردم مشهد، بسیار عاشقانه و با علاقه درونی، همیشه تلاش کرده‌اند که به زائران ‌حضرت رضا(ع) خدمت کنند و از حقوق خودشان در راستای خدمت به زائران عبور کنند اما در عین حال امکانات خود شهر جوابگوی این نیازها نیست.

•       امکانات مشهد و زیرساخت‌ها

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی تأکید می‌کند: در واقع نمی‌توانیم با همین امکانات شهری که در مشهد داریم همه مسائل را پاسخ بدهیم. در همین راستا در قانون برنامه پنجم و ششم تکلیف شده است که دولت اعتباری را به‌ صورت ثابت و سالیانه قرار دهد تا زیرساخت‌های لازم برای زائران در هنگام حضور در شهر مشهد فراهم شود.

وی تصریح می‌کند: این موضوع روشن است تنها کسی که از این خدمات و امکانات بهره مستقیم نخواهد برد، خود مردم مشهد هستند زیرا وقتی ما محل اسکان و اقامتگاه‌های ارزان‌قیمت برای زائران فراهم می‌کنیم، همه می‌توانند از آن بهره‌مند شوند اما خود مردم مشهد که ساکن و مجاورند از آن‌ها استفاده نمی‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر با بیان این نکته که خدماتی که در اطراف حرم انجام می‌شود در ارتباط با موضوع زیارت است، بیان می‌دارد: خدماتی مانند ایجاد پارکینگ مناسب برای خودرو و... سایر خدماتی است که لازم است زائران از آن بهره‌مند شوند اما مردم مشهد کمترین بهره را می‌بینند.

وی بیان می‌دارد: متأسفانه این موضوع در دولت آقای روحانی مطرح شد اما از همان ابتدا نسبت به این موضوع توجهی نشد و یا بودجه‌ای را تخصیص نمی‌دادند و یا تخصیصی که در بودجه می‌دیدند ردیف بودجه نداشت.

•       عدم پرداخت بودجه

نماینده مردم مشهد در خانه ملت با تأکید بر این نکته که متأسفانه در حال حاضر حدود چهار سال است که ریالی از رقم اندکی که برای بودجه زیارت تخصیص داده شده هم به مشهد پرداخت نشده است، اظهار می‌دارد: ما اساساً امیدی نداریم که این موضوع را پیگیری کنیم و حتی مسئولان در مشهد به من می‌گویند، شما تلاش کنید و در لابه‌لای بودجه حداقل آن را نگه دارید و من نیز هر سال که در کمیسیون تلفیق بودم، تلاش کردم این رد پا و ردیف را نگه دارم اما دولت متأسفانه هیچ اراده‌ای بر این موضوع نداشته و ندارد و پرداختی انجام ‌نشده است و مشاهده می‌کنید که کار با این وضعیت نابسامان جلو می‌رود و با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستیم.

•       پیش‌بینی رقمی شبیه شوخی

حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمان‌فر تصریح می‌کند: متأسفانه برای بودجه زیارت ۱۵ میلیارد پیش‌بینی شده است که بر فرض هم اگر تخصیص می‌یافت و پرداخت هم می‌شد، این رقم در برابر این مأموریت یک شوخی بیشتر نیست و کاری نمی‌توان با این رقم انجام داد اما ریالی از همین رقم هم تاکنون در این مدت پرداخت نشده است.

وی می‌افزاید: این وضعیت نابسامان همچنان در این حوزه وجود دارد. در گذشته حدود ۲۵درصد از هزینه‌های زائر مربوط به اسکان بوده است ولی امروزه اتفاق‌هایی که در اطراف حرم افتاده و هزینه‌های سرسام‌آوری که آنجا سرمایه‌گذاری کرده‌اند، موجب شده است که سهم اسکان زائر در هزینه‌هایش به بیش از ۳۵ الی ۴۰ درصد برسد.

•       کاهش ماندگاری زائر

حجت‌الاسلام والمسلمین پژمان‌فر تأکید می‌کند: به همین دلیل است که زمان ماندگاری زائر در شهر مشهد کاهش یافته است که این موضوع هم به مأموریت زیارت و هم به اقتصاد شهر ضربه می‌زند و از طرفی هم تعداد زائر برای حضور به شهر مشهد کاهش می‌یابد که اساساً به نفع هیچ کسی نیست و این سوءمدیریت سبب می‌شود که ما امروز در مشهد که همیشه به حج فقرا معروف بوده است زائر کمتری داشته باشیم.

این نماینده مردم مشهد و کلات تصریح می‌کند: مردم ضعیف مایل بودند هر سال یا دو سال یک بار به شهر مشهد برای زیارت مشرف شوند و می‌توانستند در اطراف حرم اسکان یابند و زیارت بروند و اما امروز اگر محرومان به مشهد هم بیایند محل اسکانشان تا حرم مطهر بسیار فاصله دارد و کسانی که مسن هستند اگر بخواهند با این شرایط مشرف شوند این زیارت بسیار زحمت دارد و وظیفه حاکمیت است که با بسترسازی، زیارت آرام را برای زائر فراهم سازد اما متأسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

وی خاطرنشان می‌سازد: ما سال‌هاست که این موضوع را با دستگاه‌های متولی، خود شخص رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه مطرح کردیم ولی آن‌ها تلاششان این است که ردیف را کلاً حذف کنند و با وجود آنکه در قانون برنامه بوده است و فقط نگذاشته‌ایم آن را حذف کنند اما پولی را هم پرداخت نکردند.

•       پیگیر هستم

وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به مسئولیت ریاست کمیسیون اصل نود، می‌توان این موضوع را مطرح و پیگیری کرد، اظهار می‌دارد: این مسئله را مطرح کردم اما آن‌ها ظاهر را درست کردند، به اصرار من یک ردیفی را پیش‌بینی کرده‌اند و به عنوان بحث زیارت ۱۵ میلیارد را می‌نویسند اما از این رقم چیزی را تخصیص نمی‌دهند. این در واقع راه را برای پیگیری عدم اجرای قانون برنامه سخت می‌کند و در پاسخ می‌نویسند ما این ردیف را داریم و در لایحه بودجه پیش‌بینی می‌کنیم اما عملاً این کار را انجام نمی‌دهند اما پیگیر هستم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.