۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۰
کد خبر: 717026

یادداشت/

بورس، بازار مطلوب برای سرمایه‌گذاری در وضعیت کنونی اقتصاد

آلبرت بغزیان/اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران

موضوع ریزش بورس یکی از بحث‌هایی است که ماه‌هاست مطرح است، هر چند بازارسرمایه در روزها و هفته‌های اخیر با ریزش‌هایی مواجه شد، اما ریزش ذات بازار است. در کل لازم است بر این موضوع تأکید شود که در حال حاضر بورس یکی از بهترین بازارها برای جذب سرمایه‌های مردم و نقدینگی است.

قدس آنلاین: موضوع ریزش بورس یکی از بحث‌هایی است که ماه‌هاست مطرح است، هر چند بازارسرمایه در روزها و هفته‌های اخیر با ریزش‌هایی مواجه شد، اما ریزش ذات بازار است. در کل لازم است بر این موضوع تأکید شود که در حال حاضر بورس یکی از بهترین بازارها برای جذب سرمایه‌های مردم و نقدینگی است. بازارسرمایه به دلیل نقدشوندگی سریع آن و سودآوری که نسبت به بازارهای رکودی این روزها دارد، بازار خوبی برای سودآوری به شمار می‌رود. بازار سرمایه پذیرای سرمایه‌های خرد است، سرمایه‌های کمی که به عنوان مازاد درآمد می‌تواند علاوه بر سودآوری موجب شود تا کاهش ارزش پول ملی در این بازار سرمایه مردم را کمتر در معرض از دست رفتن ارزش قرار دهد. به هر حال بورس بازار مطلوبی برای سرمایه‌گذاری در وضعیت کنونی اقتصاد است؛ چرا که با افزایش شدید نرخ مسکن، خودرو، طلا و سکه، بسیاری از دارندگان سرمایه‌های خرد قادر به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها و بازارها نیستند؛ بنابراین تمایل به سمت سرمایه‌گذاری در بورس افزایش یافته است. آنچه در این بین باید مورد توجه دست‌اندرکاران و مدیران بورس قرار بگیرد، تأمین زیرساخت‌های نرم‌افزاری برای ورود بیشتر سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است. دست‌اندرکاران بورس در شرایط کنونی اقتصادی که رویکرد مردمی به بازار سرمایه افزایش یافته، باید زمینه‌ها و زیرساخت‌های نرم‌افزاری را در بورس مهیا کنند. ضمن اینکه مسئولان دولتی سرمایه‌گذاران در بازارسرمایه را باید مانند میهمانی ارج بنهند، ارج گذاشتن به میهمان یا علاقه‌مندان به بازارسرمایه، با عرضه بیشتر شرکت‌های ارزنده و سودآور دولتی محقق می‌شود. اگر دولت شرکت‌های بیشتر و آورده بیشتری وارد بازارسرمایه کند، قطعاً این بازار که با عرضه بیشتر و علاقه‌مندان زیادتری روبه‌رو شده است، دچار هیجان‌ها و نوسان‌های مختلفی نمی‌شود؛ چرا که برخی ریزش‌ها ناشی از عرضه‌های کم و عدم‌ارائه شرکت‌های ارزنده در بورس است.

بی‌تردید ریزش جزو ذات بازارسرمایه به شمار می‌رود و فراز و فرود بخشی از فرایند سرمایه‌گذاری در هر بازاری به شمار می‌رود، اما پیش‌بینی‌هایی که حکایت از ریزش بورس می‌کند و سقوط حتمی آن را خبر می‌دهد پیش‌بینی‌های درستی نیست و چنین احتمالاتی در بورس در آینده نزدیک و دور به هیچ وجه به شکلی که برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، نخواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.