واژه تصادف به تنهایی دلهره‌آور است و بی‌هیچ تردیدی نخستین واکنش هر شنونده‌ای تأسف و افسوس است اما جدی‌ترین مسئله در این بخش هم ریشه‌یابی بروز آن است؛ چراکه متأسفانه تصادف به بخش جدایی‌ناپذیر برخی از محورها تبدیل شده است.

دوبانده شدن محور سبزوار- اسفراین در آینده نامعلوم!

قدس آنلاین: اگر بخواهیم از یک نمونه عینی این نظریه نام ببریم باید به تصادف روز گذشته محور سبزوار به اسفراین اشاره کنیم؛ تصادفی که به معنای واقعی مرگبار بود و ۱۳ تن جان باختند و حتی احتمال دارد تعداد قربانیان افزایش یابد که امیدواریم مصدومان این سانحه سلامت خود را بدست بیاورند.

با نگاهی به آرشیو اخبار می‌بینیم که سالانه شمار زیادی از هموطنان ما در حوادث رانندگی محور سبزوار به اسفراین جان خود را از دست می‌دهند و شاید در یک دهه اخیر یکی از مطالبات جدی اهالی این شهرستان بوده و هست، آنچنان که وقتی مدیران کشوری و حتی رئیس‌جمهور به این شهرستان سفر می‌کردند همواره یک وعده ثابت داشتند و آن دوبانده کردن محورهای مواصلاتی این شهرستان بود.

حسن روحانی در آخرین سفر خود به سبزوار در اردیبهشت سال ۹۷ با ضروری دانستن توسعه زیرساخت‌های این شهرستان در بخش‌های مختلف وعده تأمین اعتبارات لازم را داد اما خرداد ماه همان سال وقتی فرماندار این شهرستان از اعتبارات تخصیص یافته سفر رئیس‌جمهور خبر می‌داد اعتباری برای جاده سبزوار به اسفراین وجود نداشت و ۱۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای ‌تکمیل سه طرح راه‌آهن، مجموعه ورزشی ۱۵ هزار نفری سربداران و پردیس دانشگاه علوم پزشکی سبزوار در نظر گرفته شده بود.

مرداد ماه همان سال هم وقتی عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی وقت به این شهرستان آمد در پاسخ به این مطالبه عمومی گفت: دوبانده شدن محور سبزوار به اسفراین در دستور کار است.

او افزود: طول جاده سبزوار به اسفراین حدود ۱۱۰ کیلومتر است که یکی از درخواست‌های نمایندگان دو استان خراسان رضوی و شمالی دوبانده شدن این محور است.

ساخت کارخانه‌های صنعتی بزرگ مانند فولاد و جمکو سبزوار در حاشیه این جاده و تردد روزانه حدود ۳۰۰ دستگاه کامیون حامل مواد معدنی در کنار تردد سایر وسایل نقلیه حجم بار ترافیکی زیادی را ایجاد کرده است که دوبانده شدن این محور در کاهش بار ترافیکی و تصادفات جاده‌ای تأثیر بسزایی دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: هم اکنون طرح در مرحله مطالعات است که اجرای این طرح به اعتبارات ویژه‌ای نیاز دارد و با توجه به نیازهای منطقه در اولویت اجرا قرار خواهد گرفت.

با تمام این اوصاف و با وجود سرمایه گذاری‌های کلان در دو دهه اخیر برای ساخت کارخانه‌های بزرگی چون فولاد و آلومینیوم که تردد وسایل نقلیه و به طور خاص وسایل نقلیه سنگین در محورهای منتهی به سبزوار را افزایش داده است اما اتفاق خاصی در بخش توسعه راه‌ها نیفتاده و شاید بتوان گفت بخش قابل توجهی از محورهای مواصلاتی این شهرستان هنوز در شرایط راه‌های روستایی قرار دارند و هیچ تناسبی با حجم ترافیکی که در آن‌ها وجود دارد ندارند.

بهروز محبی، نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در گفت‌وگو با قدس آنلاین گفت: شهرستان‌های سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب، داورزن و ششتمد از مشکلات زیرساختی زیادی رنج می‌برند.

وی تصریح کرد: یکی از مشکلات عمده و جدی این مناطق، مسئله راه است؛ به طوری که مثلاً پروژه راه‌آهن و ریل با وجود گذشت ۳۰ سال از آغاز آن، همچنان بلاتکلیف است و هنوز به سرانجام نرسیده است.

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی افزود: در زمینه راه‌های اصلی نیز مسیرهای سبزوار- قوچان، سبزوار- اسفراین و سبزوار- بردسکن راه‌های دوطرفه بسیار خطرناکی وجود دارد که به جاده‌های مرگ مشهور هستند و سالانه چندین نفر در این جاده‌ها جان خود را از دست می‌دهند.

وی ادامه داد: متأسفانه حتی چند کیلومتر راه مناسب نیز در این ۶ شهرستان وجود ندارد و راه‌های روستایی در این منطقه بسیار فرسوده شده و زیرساخت‌های آن‌ها از بین رفته است که موجب ایجاد نارضایتی‌های زیادی از سوی مردم در این زمینه شده است. امیدواریم با تخصیص عادلانه قیر که طرح آن در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید شاهد برطرف شدن مشکلات راه روستایی در خراسان رضوی باشیم.

محبی با بیان اینکه جاده سبزوار به ششتمد از شرایط خوبی برخوردار نیست، تصریح کرد: طرحی برای دوطرفه کردن این مسیر طراحی و در بودجه امسال نیز آورده شده و حدود ۱۶ میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده است که با درخواست‌ها و پیگیری‌هایی که در داخل استان انجام شد و موافقت‌هایی که صورت گرفت بودجه آن به ۱۰۰میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر این پروژه اجرایی شود.

بنابراین با در نظر گرفتن تمام نکات ذکر شده می‌توان نتیجه گرفت بنا به دلایل مختلفی با وجود اینکه به سبب وجود واحدهای صنعتی و کشاورزی قابل توجه در این منطقه درآمدهای زیادی عاید دولت یا شرکت‌های بزرگ شده ولی هیچ کدام از منتفعان این منطقه سهمی برای توسعه زیرساخت‌ها در نظر نگرفته‌اند و آنچنان که وزیر وقت راه و شهرسازی چند سال پیش گفته است اصلی‌ترین مشکل بهسازی راه‌های مواصلاتی سبزوار، اعتبار است که با توجه به طول زیاد راه‌های ناایمن منتهی به سبزوار تأمین این اعتبارات کلان همتی دوچندان و تدبیری ویژه می‌خواهد، در غیر این صورت با اعتبارات قطره‌چکانی چاره‌ای جز تأسف خوردن مداوم از شنیدن خبرهای غم‌انگیز جان باختن هموطنانمان در اثر تصادف در این محور نیست و تنها باید دعا کنیم که مسافران از این محور به سلامت عبور کنند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.