رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد گفت:به لحاظ قیمت مسکن در شهریور ماه اختلاف زیادی نسبت به ماه گذشته در مشهد نخواهد داشت .

اجاره بهای املاک مشهد در شهریورماه افزایش نخواهد یافت

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: افزایش به یکباره قیمت مسکن از یک طرف و از طرفی هم بالا رفتن نرخ رهن و اجاره در این چند ماهه اخیر به یکباره بازار مسکن را با چالشی تاریخی مواجه کرد. در این میان دولت سعی کرد با ایجاد طرحهایی از جمله ودیعه مسکن، وارد کردن مسکن به بورس و... راهی برای این مشکل پیدا کند. ولی آیا این طرح ها می تواند در کاهش قیمت مسکن موثر باشد؟ علی مراد زاده رئیس اتحادیه مشاورین املاک مشهد در این خصوص توضیح داد: الان صحبت این است که مقداری از سرمایه ها وارد بازار بورس مسکن بشود و بازار را به فعالیت وا دارد ولی اینکه این سرمایه ها در چه زمینه هایی فعال بشود هنوز ساختار مشخصی برایش پیش بینی نشده است. حتی کارشناسان هم بر روی آینده این تصمیم به یک اجماع درستی نرسیده اند.

وی ادامه داد:  برای افزایش ساخت و ساز من فکر می کنم اگر زمین های بزرگ انبوه سازان را وارد این قضیه کرد، و می شود اندکی به تعدیل قیمت های فعلی امیدوار بود. چون الان مشکل ما در بحث عرضه است و در این هفت سال گذشته هم دولت اقدام خاصی برای مسکن نداشته است لذا اگر بشود با روش هایی مانند بورس، تولید را افزایش داد ان شاءالله به یک تعادل قیمتی برسیم.

مراد زاده در خصوص سهم بانکها در تورم و قیمت بالای مسکن  توضیح داد: به نظرمن بانکها در این خصوص خیلی مقصرند آنها به دنبال سود هستند  و سود مرکبی می گیرند و به حوزه مسکن هم ورود پیدا کرده اند چون بهترین و امن ترین جا مسکن است  و دائم هم به دنبال سودهای بالا ۳۰ درصد هستند و این مقدار زیادی بر قیمت تمام شده مسکن تاثیر گذاشته است که اگر اینها پایشان را از حوزه مسکن خارج کنند مطمئنا اوضاع خیلی بهترخواهد شد ولی چه کسی می تواند بانکها را از  حوزه مسکن دور کند.

وی در خصوص تاثیر اوراق مسکن بر کاهش قیمت مسکن افزود: اگر بشود سرمایه های خرد را  به این سمت هدایت کرد قطعا به افزایش تولید و افزایش عرضه کمک خواهد کرد که در نهایت باعث ایجاد تعادل قیمتی خواهیم بود  ولی اگر سرمایه ها از این بخش خارج شود برای تولید کننده توجیهی ندارد که در این حوزه بماند  و عرضه کم می شود و نهایتا ما با کمبود عرضه مواجه می شویم و به طبع آن گرانی واحدهای موجود. لذا اگر دولت بتواند کاری را که در بورس انجام داد و سرمایه های مردم را به این سمت سوق داد این بار سرمایه ها را به سمت بازار مسکن و بورس مسکن بکشاند هم برای مردم خوب خواهد بود و هم سرمایه در گردش تولید کننده افزایش پیدا می کند. یعنی پول برسد به دست تولید کننده واقعی تا اینها بتوانند سرعت عمل به خرج داده و واحدها را سریعتر تولید و توزیع کنند.

مرادزاده ادامه داد: ما دو سه جا مشکل ساختاری داریم که یکی در فرایندهای صدور پروانه و پایان کار یعنی در بخش اداری و یکی هم در بخش عمرانی است. ما الان در بخش عمرانی مشکل سرمایه را داریم که انبوه سازان و سازنده ها مشکل سرمایه در گردش دارند و کارشان کند پیش می رود. در بخش اداری  مجوزهای ساختمانی خیلی به کندی صادر می شود. اگر ما بتوانیم مشکلات این دو بخش را مرتفع کنیم که هر کدام از این بخش های بتوانند با سرعت بیشتری کارخودشان را انجام بدهند مسلما واحدهای مسکونی در مدت کوتاه تری ساخته می شود و برای تولید کننده یا سرمایه گذار حیز انتفاع را خواهد داشت در غیر این صورت اگر بنا باشد که یک پروژه سه تا چهار سال زمان ببرد انتفاع لازم را به دست نمی آورد و گران خواهد شد.

وی بیان کرد:  شما تصور کنید که یک سرمایه گذاری معمولی باید ۲۵ درصد سود داشته باشد و اگر بنا باشد یک پروژه چهار سال زمان ببرد چهار تا ۲۵ درصد می شود صد درصد. یعنی  صد درصد فقط  سود و بهره پول است که به این ساختمان تعلق گرفته ولی اگر همین ساختمان در عرض یک سال ساخته شود حداکثر بهره می شود ۲۵ درصد که این رقم خیلی زیاد نیست و توجیه خواهد داشت برای سرمایه گذار و مردم و همه منتفع می شود و سرعت عمل زیاد می شود و قیمت ها هم به همین نسبت پایین خواهد آمد.

رئیس اتحادیه مشاورین مسکن در توضیح اینکه آیا آماری از خانه های خالی در مشهد وجود دارد و اینکه تعلق گرفتن مالیات بر خانه های خالی تا چه اندازه می تواند دراین خصوص موثر باشد گفت: متاسفانه امار دقیقی دراین خصوص وجو د ندارد ولی این سامانه ای که این چند روزه توسط وزارت مسکن راه انداری شده است امیدواریم که بتواند امار واقعی را مشخص کند و فعلا هم دارند پیامک هایی را  برای کسانی که بیش ازیک خانه دارند ارسال می کنند  و آن ها باید در سامانه ثبت نام کنند و مشخص شود که کدام به مستاجر واگذار شده  و کدام ها خالی است. فکر کنم بشود تا پایان فصل تابستان از وزارت مسکن یک اماری را بگیریم البته تلخیص و طبقه بندی زمان ببرد و من فکر می کنم  که فصل بعدی سیستم های موجود و دیتاهایی که پردازش می شود به ما کمک کند که چه تعداد خانه خالی وجود دارد و اینکه چند منزل قابل عرضه در بازار است و چه تعداد فایل به دست مردم می آید.

وی افزود: در خصوص مالیات بر خانه های خالی باید بگویم که شاید کمک صد درصدی به این حوزه نباشد اما ابزاری  است که در دنیا از آن استفاده می کنند و یک کار خیلی خوبی است بشرطی که دولت پای کار بایستد و حرفی را که زده عملی کند و واقعا مالیات بگیرد. ولی اگر قرار باشد فقط در حد مکتوبه باشد خیلی ها ممکن است توجهی نکنند و تغییر حاصلی نداشته باشد. ولی واقعا اگر این قضیه پیگیری شود این تعداد خانه خالی که وجود دارد حداقل نیاز دو سال مسکن برطرف خواهد شد.

مراد زاده در توضیح وضعیت مسکن در شهریور ماه بیان کرد: به لحاظ قیمت مسکن در شهریور ماه اختلاف زیادی نسبت به ماه گذشته نخواهد داشت چون اکثر جابه جایی ها انجام شده است و ما تقریبا به یک تعادل قیمتی خوبی در این مدت رسیده ایم برای این احتمالا هجومی هم برای منزل اجاره ای نخواهیم داشت چون خیلی از مستاجرین تکلیفشان را در تیر ماه با موجر مشخص کردند. برای همین من فکر نمی کنم که  اتفاق ان چنانی در حوزه رهن و اجاره در شهریور ماه بیافتد و ما گرانی خاصی داشته باشیم. در حوزه خرید و فروش هم شاهد اتفاق خاصی نخواهیم بود چون قیمت ها تقریبا به ثبات رسیده اند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.