حجت الاسلام مصطفی جلالی گفت: مهمترین اقدام سازمان تبلیغات این بود که جلوی جریانی را که در خارج از کشور والبته برخی طرف‌ها در داخل برای تعطیلی مراسم عزاداری شکل گرفته بود بست.

تلاش برخی جریان‌ها برای تعطیلی عزاداری محرم را ناکام کردیم/ توزیع نوشیدنی در مراسم عزاداری مجاز نیست

حجت الاسلام مصطفی جلالی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس آنلاین در پاسخ به این سوال که باتوجه به محدودیت های موجود براثر شیوع ویروس کرونا سازمان تبلیغات اسلامی برای برگزاری مراسم عزادرای در ماه محرم امسال چه اقدامات و برنامه ریزی هایی را انجام داده است گفت: مهمترین اقدام سازمان تبلیغات این بود که جلوی جریانی را که در خارج از کشور والبته برخی طرف‌ها در داخل برای تعطیلی مراسم عزاداری شکل گرفته بود بست.

حجت الاسلام جلالی افزود: اولین کار ما در این راستا این بود که یک تصویر مطمئن، قابل اعتنا و قابل اعتماد از برگزاری مراسم ایجاد کردیم تا به تعبیری اصل مراسم عزاداری سیدالشهداء تحت الشعاع کرونا قرار نگیرد. اگر ما یک تصویر درست از عزاداری کرونایی ایجاد نکنیم هیئت هایی که عمدتا به جریان شیعه انگلیسی وابسته هستند تصویر بسیار زشتی از مراسم عزاداری می‌سازند و رسانه‌های معاند هم شروع به برجسته‌نمایی این جریان می‌کنند. اگر ما برنامه ریزی درستی برای مراسم عزاداری امسال انجام نمی‌دادیم طبیعتاً در این بازی رسانه‌ای دچار مشکل می‌شدیم، ضمن اینکه عزاداری سیدالشهداء برای جامعه ما یک نوع روح افزایی و انرژی آفرینی دارد لذا این اولین اقدام بود که کار بسیار پیچیده‌ای هم بود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی دومین اقدام مهم این سازمان را پذیرش مسئولیت برگزاری مراسم عنوان کرد و گفت: ما در مجموعه حاکمیت مسئولیت پذیرفتیم به سازماندهی و مدیریت هیئت‌هایی که می‌خواهند رعایت کنند، کمک کنیم و در این راستا ثبت نام‌هایی در سامانه "بیرق" صورت گرفت و مجوزهایی صادر شد.

وی ادامه داد: اقدام سوم ما تولید محتوای مراسم است؛ آن محتوایی که امروز باید معرفی شود و متناسب با تحولات روز باشد کار دشواری بود که آن را انجام دادیم. اقدام چهارم ما رساندن مستلزمات خدمات به مجموعه‌های خدماتی و به تعبیری مجموعه‌هایی که امکان حمایت دارند که به تدریج این خدمات به هیئت‌هایی که روی سامانه "بیرق" ثبت نام کردند ارائه خواهد شد.

حجت الاسلام جلالی در ارتباط با دستورالعمل هایی که از سوی سازمان تبلیغات اسلامی به هیئت‌ها ابلاغ شده است توضیح داد: مهمترین دستورالعمل‌ها این است که مراسم عزاداری و سینه زنی حتماً باید در فضای باز انجام شود چراکه در فضای بسته به جهت اینکه سینه زنی میزان تنفس را افزایش می‌دهد به سرعت اشباع می‌شود. رعایت فاصله گذاری اجتماعی، استفاده همه عزادارن از ماسک، مدیریت و کنترل ورود و خروج به هیئت به گونه‌ای که هیچ ازدحامی صورت نگیرد از جمله دیگر دستور العمل‌هاست.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اضافه کرد: در بحث نذری‌ها گفته شده تا جایی که مانع شرعی وجود ندارد نذری‌ها در قالب کمک‌های مؤمنانه و مواد خام به نیازمندان توزیع شود، ولی اگر از لحاظ شرع نذر بر غذای گرم است مانعی وجود ندارد، اما حتما هم هنگام پخت نکات بهداشتی باید رعایت شود و هم توزیع باید به گونه‌ای باشد که هیچ گونه ازدحامی صورت نگیرد مثلاً خادمان هیئت‌ها غذاها را به در منازل ببرند و توزیع کنند یا در همان حالتی که هنوز صفوف عزاداران برقرار است غذا توزیع شود. در واقع مبنای کلی در توزیع غذای گرم این است که نباید هیچ گونه ازدحامی وجود داشته باشد و فاصله حتماً رعایت شود.

وی در مورد توزیع آشامیدنی ها مانند شربت و چای در هیئت ها گفت: براساس پرتکل ها توزیع شربت و چای در حین مراسم ممنوع شده و هیئت ها مجاز به پذیرایی در جلسات نیستند. برپایی ایستگاه‌های صلواتی در خیابان‌ها و کوچه‌ها نیز غیر مجاز و ممنوع است.

حجت الاسلام جلالی با اشاره به اینکه به تازگی روز مسجد را پشت سرگذاشتیم، به تبین جایگاه و اهمیت مساجد در جامعه اسلامی و به ویژه در برگزاری مراسم عزاداری امام حسین(ع) پرداخت و گفت: امام خمینی(ره) فرمود که مساجد سنگر هستند. اگر ما امروز در یک نزاع تمدنی با دنیای غرب قرار داریم، باید سنگرهای خود را بازسازی و مستحکم کنیم، لذا اینکه یک روز به نام این مکان مقدس اختصاص داده شده بسیار خوب است، اما همه روزها روز مسجد است و باید توجه و رسیدگی های ما به این حوزه دقیق باشد که در این راستا سازمان تبلیغات اسلامی یک طرح تحول اجتماعی مسجد محور دارد که از یک سال گذشته این طرح در مساجد برگزیده در حال برگزاری است که امیدوارم موجب ایجاد یک جریان با برکت در روند تحول اجتماعی که مسجد محور هستند شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.