طرح ساماندهی محافل خانگی بانوان جهت برگزاری مراسم دهه اول محرم به همت مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی و با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، معاونت تبلیغات و معاونت اماکن متبرکه آستان قدس برنامه ریزی و اجرا شد.

اجرای طرح ساماندهی محافل روضه خوانی خانگی

به گزارش قدس آنلاین، فاطمه دژبرد؛ رییس مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی گفت: این برنامه به منظور بهره گیری از ظرفیت محافل خانگی بانوان با رویکرد احیاء و شبکه سازی این جلسات جهت تقویت و ارتقای کارکرد و ایفای نقش فعال در دهه اول محرم‌ صورت پذیرفت.

وی افزود: در مرحله اول به این نتیجه رسیدیم که به دلیل شرایط موجود حاکم بر کشور و شیوع ویروس کرونا متاسفانه تنها حدود ۲ تا ۳ درصد از خانواده های مشهدی قصد برگزاری روضه دهه اول محرم را دارند. لذا در قالب یک برنامه ریزی انجام شده از سوی مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی با همکاری سایر نهادها مذکور طرح ساماندهی محافل خانگی بانوان جهت احیای مراسم روضه خانگی دهه اول ماه محرم در دستور کار قرار گرفت.

دژبرد ابراز کرد: طبق این برنامه با محوریت مرکز امور بانوان و خانواده دبیرخانه ای با حضور خادمیاران تشکیل و از تاریخ ۲۳ مرداد ماه ارتباط با این جلسات را  جهت دادن ایده های نو و خلاقانه برای برگزاری مراسمات منطبق با شرایط موجود و با رعایت دستورالعمل های بهداشتی آغاز کردیم و طی یک هفته  با تعداد هزار و سیصد و پنجاه و شش جلسه ارتباط برقرار شد و توجیهات صورت پذیرفت. از این بین ۵۴۷ جلسه برای برگزاری روضه ها با حفظ پروتکل های بهداشتی ترغیب شدند.

 

چراغ عزای سیدالشهدا(ع) باید در محافل خانگی روشن بماند

وی با بیان اینکه در حقیقت با اجرای این طرح آمار ۲ تا ۳ درصد برگزاری روضه به بیش  از ۳۹ درصد ارتقاء یافت، اظهار کرد: تعریف و ارائه خدمات انگیزشی توسط دستگاه ها و نهادها باید به گونه ای باشد که جلسات خانگی را از شکل مردمی خود خارج نکند چرا که مردمی بودن  این جلسات نقش موثری در ترغیب برگزاری محافل بیشتر دارد.

این مقام مسئول افزود: همان طور که مرکز امور بانوان و سایر نهادها به همدلی مومنانه در ماه مبارک رمضان مشغول بودند. حال با توجه به ویروس کرونا و مشکلات اقتصادی صاحبان محافل به ویژه در مناطق حاشیه شهر در صورت عدم تمکن مالی نباید گذاشت چراغ عزاداری امام حسین(ع) که چندین سال است در آن محافل روشن بوده است خاموس شود.

دژبرد گفت: از میان ۵۴۷ محفلی که برای برگزاری  روضه امام حسین(ع)   اعلام آمادگی کردند تنها ۱۲۱ محفل خانگی بانوان به همدلی و همراهی نیازمند بود که ارائه کمک هایی همچون اعزام سخنران و مداح به خانواده های نیازمند، ارائه سیستم صوت و فرش به خانواده هایی که امکان برگزاری مراسم در فضای باز را دارند و یا هماهنگی مسجد محل برای خانواده هایی که امکان برگزاری مراسم عزاداری در منزل خود را ندارند، برخی از کارهای تدارک دیده شده است که با معرفی مجالس خانگی به سازمان تبلیغات انجام خواهد شد.

وی افزود: براساس دغدغه تولیت محترم آستان قدس رضوی مبنی بر حمایت از محافل خانگی برای برگزاری روضه دهه اول محرم طی این طرح  از بانوانی که در محافل خانگی حضور پیدا می کنند دعوت می شود تا در صورت تمایل یک نوبت  از مراسم روضه خانگی را به اتفاق مخاطبان شان در شرایط کاملا بهداشتی در بارگاه منور امام هشتم(ع) برگزار کنند که این برنامه بعد از دعوت و تنظیم اطلاعات جلسات متقاضی و مشخص شدن مخاطبان مدعو هر جلسه، تقویم حضور آنان در حرم مطهر رضوی تنظیم شد.

دژبرد با اشاره به اینکه پیش بینی می شود حداقل بیش از ۸۰۰۰ هزار  نفر از مخاطبان محافل خانگی بانوان در حرم مطهر حضور پیدا کنند، ابراز کرد: بر اساس تقویم زمانی با کمک رابط هر محله اتوبوس های ایاب و ذهاب مستقر شده و مدعوین را به حرم مطهر منتقل خواهند کرد.

وی با بیان اینکه استقرار در جلسه حرم مطهر رضوی با رعایت فاصله اجتماعی و هدایت خواهران انتظامات و حضور خادمان سلامت انجام می شود، افزود: طبق برنامه ریزی انجام شده هر روز ۵ نوبت برنامه پیش بینی شده است که شامل قرائت زیارت عاشورا، سخنرانی و ذکر مصیبت اباعبدالله(ع) می باشد و این برنامه ویژه بانوان محافل خانگی در دو مکان صحن مدرسه خیرات خان و صحن قدس اجرا می شود.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.