وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راس یک هیئت دفاعی و نظامی امروز اول شهریور با سفر به این کشور با همتای خود و مقامات دیگر این کشور دیدار و از ششمین نمایشگاه و همایش بین المللی نظامی – فنی روسیه موسوم به ARMY ۲۰ نیز بازدید می کند.

وزیر دفاع امروز به روسیه می‌رود/ امکان توسعه همکاریهای نظامی تهران-مسکو در سایه قطعنامه ۲۲۳۱

قدس آنلاین: در پاسخ به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه؛ امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در راس یک هیئت دفاعی و نظامی روز شنبه اول شهریور با سفر به این کشور با همتای خود و مقامات دیگر این کشور دیدار و از ششمین نمایشگاه و همایش بین المللی نظامی – فنی روسیه موسوم به ARMY ۲۰  نیز بازدید می کند.

 نمایشگاه و همایش بین المللی نظامی – فنی روسیه به فرمان رئیس جمهور روسیه از سال ۲۰۱۵ هر ساله برگزار و در آن آخرین دستاوردهای صنعت نظامی و دفاعی این کشور به معرض نمایش در می آید و در کنار آن با برگزاری نشست های مختلف در حوزه دفاعی و نظامی، مسائل و موضوعات مرتبط مورد بررسی و کارشناسی قرار می گیرد.

در این نمایشگاه و همایش بین المللی مقامات عالی دفاعی و نظامی و کارشناسان و متخصصین از کشورهای مختلف حضور می یابند.

روابط و همکاری های دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه در سال‌های اخیر همپای سایر ابعاد همکاری های دوجانبه در حوزه سیاسی و اقتصادی از روند رو به رشدی برخوردار بوده و دستاوردهای خوب و ارزشمندی به همراه داشته است.

تقویت و تحکیم بیش از پیش همکاری های دفاعی تهران- مسکو در حوزه های دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی مهمترین اهداف سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مسکو خواهد بود.

سفر امیر حاتمی به مسکو در شرایطی انجام می‌شود که شمارش معکوس برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل علیه کشورمان آغاز شده و تا کمتر از دو ماه دیگر این تحریم ها وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ذیل برجام به پایان می‌رسد.  این در حالیست که یک مناقشه سیاسی و حقوقی سنگین در شورای امنیت بر سر فشارهای آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه و بازگرداندن قطعنامه های شورای امنیت در جریان است.

ایالات متحده آمریکا پس از آنکه هفته گذشته در یک رویارویی حقوقی و سیاسی در شورای امنیت برای جلوگیری از لغو تحریم های تسلیحاتی ایران با شکست روبرو شد و قطعنامه پیشنهادی‌اش فقط یک رای جمهوری دومینیکن را بدست آورد، اعلام کرد به سراغ مکانیزم ماشه می‌رود. اقدامی که تا کنون ۱۰ عضو شورای امنیت مخالفت خود را با آن اعلام کرده و تاکید کرده‌اند آمریکا دیگ عضو برجام نیست و حق و دسترسی برای چکاندن مکانیزم ماشه ندارد.

آمریکایی‌ها در ماه های گذشته و با نزدیک شدن به موعد رفع تحریم های تسلیحاتی ایران تبلیغات و شانتاژ سنگین را در مورد تهدید نظامی ایران و مبادلات نظامی محتمل میان تهران با مسکو و پکن به راه انداخته‌اند.

این تبلیغات از یک سو اگر چه برای زمینه سازی جلوگیری از رفع تحریم های ایران و بر هم زدن برجام بوده به موازات این هدف بستر قراردادهای چند صد میلیارد دلاری فروش سلاح به کشورهای منطقه به ویژه حاشیه خلیج فارس با تاکتیک ایران هراسی نیز بوده‌است.

قرارداد نظامی ۴۰۰ میلیارد دلاری ترامپ با عربستان سعودی،  قرارداد تسلیحاتی واشنگتن  با مصر و امارات به ارزش کلی ۲/۸ میلیارد دلار، قرارداد صدور و استقرار سامانه های دفاع موشکی پاتریوت در بحرین که ارزش آن بیش از ۲./۵ میلیارد دلار برآورد شده و ... تنها نمونه‌هایی از سرکیسه شدن کشورهای عربی و تبدیل شدن منطقه به انبار سلاح‌ها و زرادخانه‌های آمریکا است که بر این همه باید حجم عظیم تجارت سلاح دیگر کشورهای اروپای همچون انگلیس، فرانسه و آلمان را هم افزود.

سلاح هایی که اغلب در ۵ سال گذشته صرف کشتار مردم بی دفاع یمن و پشتیبانی از تروریست ها در سوریه و عراق  شده‌اند.

این همه اما در نهایت یک هدف را دنبال می‌کنند و آن تغییر موازنه قدرت و توان نظامی در منطقه به نفع جبهه متحدان آمریکاست.

با این حال بیش از چهار دهه انباشت سلاح‌های تولیدی کارخانه‌های نظامی آمریکا به کشورهای عربی نتوانسته این هدف را آنگونه که آمریکایی ها و حکومت های مرتجع منطقه انتظار داشتند برآورده کند زیرا از یک سو صنایع دفاعی ایران با اتکاء به دانشمندان و متخصصان و صنعتگران داخلی و توان بومی در سایه تحریم ها و همچنین راهبرد قدرت نرم و نفوذ معنوی نظام جمهوری اسلامی که به شکل گیری محور مقاومت از خلیج فارس تا ساحل مدیترانه منتهی شده این معادلات غربی را بر هم زده است.

حالا آمریکایی ها نگرانند با پایان یافتن تحریم های تسلیحاتی ایران آن بخش از تجهیزات و اقلامی که در سبد تولیدات نظامی و دفاعی ایران وجود نداشته یا کم شمار بوده‌اند در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد و معادلات توازن نظامی منطقه کاملا دگرگون شود.

به گفته ارنازوف تحلیلگر نظامی روس آمریکایی ها معتقدند روسیه و چین با لغو تحریم های ایران به سرعت به دنبال قراردادهای نظامی با ایران خواهند بود زیرا اولا غرب آسیا به طرف‌های درگیر و متخاصم تقسیم شده است و برای ممانعت از آغاز درگیری‌های مسلحانه بزرگ، به حمایت از موازنه میان بازیکنان اصلی نیاز است و این امر بدون توان نظامی بالای ایران غیر ممکن خواهد بود.

دوم  آنکه واشنگتن روسیه و چین را دشمنان اصلی‌اش اعلام کرده و علیه آنها، تحریم های اقتصادی و عوارض گمرکی اعمال کرده است.  تقویت بنیه دفاعی و نظامی ایران که سومین دشمن واشنگتن است،  فرصت عالی برای مسکو و پکن بشمار می‌رود و سوم آنکه مسکو و پکن خواهان تحکیم مواضعشان در منطقه و

مراودات اقتصادی به ویژه انرژی با ایران به عنوان دروازه ورود به خلیج فارس هستند.

این تحلیلگر روس با اشاره به گمانه‌زنی ها و پیش‌بینی هایی که در مورد پیشنهادهای تسلیحاتی به ایران ارائه شده، به موضوع آثار اقتصادی تحریم ها اشاره کرده و خریدهای تهران را هم به دلیل کاهش درآمد و هم به دلیل توان تولید داخلی محدودتر از آنچه تصور می‌شود عنوان کرده و می‌گوید: گزارش هایی در خصوص احتمال تلاش ایران برای خرید جت های جنگنده چند منظوره سوخوی – ۳۵ و سوخوی – ۳۰ اس ام و جت های سوخوی – ۲۷ اس ام ۳ و جت های جنگنده جی – ۱۰ سی منتشر شده است.

وی می‌افزاید: همکاری های نظامی و فنی ایران و چین چندان رسانه ای نشده است، زیرا دو کشور تمایلی برای این امر ندارند.  این تعامل باعث می شود تا آمریکا شرکت های نظامی چینی را تحت اعمال تحریم های گسترده خود قرار دهد و همین مساله باعث افزایش پنهان کاری پکن در این خصوص شده است. گفته می شود که چین برای فروش سامانه های دفاع موشکی اف دی ۲۰۰۰ و ال وای ۸۰ خود با ایران در حال مذاکره است.

هنری بوید، از کارشناسان مرکز بین المللی مطالعات کاربردی در این باره می گوید: «با توجه به اینکه دشمنان ایران یعنی کشورهای عرب حوزه خلیج فارس، آمریکا و اسرائیل ممکن است ایران را هدف حملات هوایی قرار دهند این کشور تلاش خواهد کرد تا سامانه های دفاع هوایی خود را تقویت کند.»

این احتمال وجود دارد که ایران سامانه دفاع موشکی پیشرفته اس-۴۰۰ را از روسیه خریداری کند که ترکیه با وجود جنجالی که به درباره آن ایجاد شده آن را خریداری کرده است. درصورت خرید این سامانه از سوی ایران، حمله هوایی آمریکا و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به این کشور برایشان مخاطره آمیز خواهد شد. اگر خرید این سامانه برای ایران بیش از حد گران باشد در آن صورت ممکن است ایران به خرید موشک های دوربرد اف دی ۲۰۰۰ فانگ دون از چین مبادرت کند.  

ایران در ضمن ممکن است از روسیه جنگنده پیشرفته سوخوی -۳۰ و از چین جنگنده جی – ۱۰ فایربرد یا جنگنده بمب افکن جی – اف ۱۷ که محصول مشترک چین و پاکستان است بخرد. ایران هم اکنون زیر دریایی های ساخت روسیه در اختیار دارد اما این احتمال وجود دارد که از چین زیردریایی یوان که بی صداترین زیردریایی دیزلی – برقی است خریداری کند.

اگر ایران بتواند موشک های ضد  شناورهای جنگی و باری وای جی – ۱۸ از چین یا سامانه های موشکی سیزلر از روسیه که دریا به خشکی نیز محسوب می شوند خریداری کند، دریانوردی در آب های منطقه برای دشمنان ایران در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

به نوشته دیپلماسی ایرانی، مایکل کلارک از موسسه رویال یونایتد سرویس نیز در این باره می گوید ایران به جای خرید انبوهی از جنگ افزارها تلاش خواهد کرد که سلاح های پیشرفته خریداری کند.  وی می‌گوید که ایران در ضمن برای دریافت هشدار سریع در زمینه حملات هوایی علیه این کشور تلاش خواهد کرد و هواپیماهای اواکس خواهد خرید و ارتباطات ماهواره‌ی و شناسایی و همچنین ظرفیت فضای مجازی خود را تقویت خواهد کرد.

کارشناسان موسسه بین المللی تحقیقات راهبردی می گویند با توجه محدود بودن امکانات مالی ایران، دستیابی ایران به جنگ افزارهای مورد نیاز کشور حدود دو دهه طول خواهد کشید.

در این شرایط و در زمانی که شمارش معکوس برای لغو تحریم های تسلیحاتی ایران آغاز شده بی شک سفر وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به مسکو به دعوت همتای روس وی توجه زیادی را جلب خواهد کرد و سبب نگرانی شدید آمریکایی ها خواهد شد  زیرا این سفر که همزمان با نمایشگاه تولیدات نظامی روسیه صورت می‌گید احتمالا توام با مذاکراتی درباره قراردادهای جدید و خریدهای تسلیحاتی جدید ایران باشد. موضوعی که اتفاقا می‌تواند  روسیه را در مخالفت جدی با اقدام آمریکایی‌ها در فعال کردن مکانیزم ماشه نیز محکمتر و مصمم‌تر سازد.

کاظم جلالی سفیر کشورمان در مسکو در مورد اهداف و برنامه‌های  سفر وزیر دفاع  و پشتیبانی نیروهای مسلح کشور به روسیه با بیان اینکه امیر حاتمی ملاقات های مهمی با مقامات  ارشد نظامی فدراسیون روسیه از جمله وزیر دفاع این کشور خواهند داشت، گفت: رایزنی‌های نظامی در کنار رایزنی‌های برجامی ایران و روسیه در دوره کرونا ادامه دارد .
وی تصریح کرد : روسیه با رای منفی خود به قطعنامه پیشنهادی اخیر آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نشان داد که مخالف اقدامات غیرقانونی و تلاش بی‌مبنای ایالات‌ متحده از جمله بازگشت  قطعنامه‌های شورای امنیت است.  وی خاطرنشان کرد:  همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و روسیه هر روز شتاب بیشتری به خود می گیرد . فصل جدیدی از همکاری های فنی و نظامی ایران و روسیه در راه است .

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.