۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 717072

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرد دوشنبه در تهران با مقام‌های ایران دیدار می‌کند.

گروسی دوشنبه در تهران/احتمال حل اختلاف ایران و آژانس

قدس آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یک پیام توییتری از سفر روز دوشنبه هفته جاری خود به تهران به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های ایران خبر داد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نوشت: «من روز دوشنبه برای انجام دیدارها با مقام‌های ایران به منظور پرداختن به مسائل حل نشده در رابطه با مسائل پادمانی در ایران، به تهران سفر خواهم کرد. من به ایجاد یک کانال مستقیم گفت‌وگوی مفید و مبتنی بر همکاری امیدوارم. این موضوع، ضروری است».

 مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اخیرا پس از دیدار با «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا در وین گفته بود که ایران هنوز به این نهاد اجازه دسترسی به دو سایت قدیمی را نداده است.

کاظم غریب آبادی سفیر و مسئول نمایندگی دائم کشورمان در سازمانهای بین‌المللی مستقر در وین هم با انتشار توییتی سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران را تایید کرد.

وی با انتشار توییتی در این زمینه، نوشت: «در راستای تعاملات و همکاری های جاری ایران و آژانس، بنابر دعوت ایران، گروسی مدیرکل آژانس هفته جاری به ایران سفر می کند. ایران یکی از شرکای اصلی آژانس می باشد ‌ امیدواریم این سفر به تقویت همکاری های متقابل بینجامد».

سفر گروسی به تهران در حالی است که در روزهای اخیر برخی منابع آگاه از گام‌های مثبت برای حل اختلافات جدید و مناقشه‌ای که گزارش اخیر مدیرکل آژانس به شورای حکام ایجاد کرده بود خبر داده‌اند.

به گفته این منابه با تلاش‌های سازمان انرژی اتمی موضوع ادعاها و ابهامات آژانس درباره سه سایتی که در گزارش رافائل گروسی مطرح شده بود احتمالا مرتفع می‌شود.

گفتنی است مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود بر مبنای اطلاعات جاسوسی و ادعاهای رژیم صهیونیستی ابهامات و سوالاتی را درباره انجام برخی فعالیت های هسته‌ای در سه سایت قدیمی و تعطیل شده مربوط به حدود دو دهه پیش مطرح کرده بود که مبنای قطعنامه اخیر شورای حکام علیه کشورمان قرار گرفت. این موارد اساسا در چارچوب ادعاهای قدیمی آمریکا، موسوم به پرونده PMD یا همان مطالعات ادعایی قرار می‌گیرد که پرونده آن با امضای برجام و پاسخ ایران به سوالات آژانس در زمان یوکیو آمانو مختومه شد.

تهران به استناد آژانس به محتوای اسناد جاسوسی رژیم صهیونیستی برای طرح ادعا و سوال معترض بوده و موضوع مطالعات ادعایی را پرونده ای بسته شده می‌داند که طرح دوباره آن خلاف توافق ایران و آژانس و برجام است.

در صورت حل این مناقشه جدید یکی از ابزارها و بهانه‌های واشنگتن برای فشار بر جامعه بین المللی و تبلیغات منفی علیه جمهوری اسلامی ایران در مسیر از میان بردن برجام سلب خواهد شد که شکست سنگین دیگری برای دولت ترامپ خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.