۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۲
کد خبر: 717105

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا با بیان اینکه میراث ابن سینا یک ظرفیت مهم برای همدان است، اعلام کرد: کتاب دوم قانون ابن سینا در ماه های آینده منتشر می شود.

کتاب دوم «قانون» ابن سینا منتشر می شود

قدس آنلاین: توکل دارائی به مناسب سالروز تولد شیخ الرئیس ابوعلی سینا در گفت و گو با ایسنا، بیان کرد: میراث ابن سینا در زمینه های پزشکی و فلسفی یک ظرفیت مهم برای همدان محسوب می شود. بوعلی سینا یک فرد زنده محسوب می شود چراکه آثار او در سراسر جهان خوانش و دیده می شود و مورد بحث و حتی نقد قرار می گیرد. 

وی در رابطه با فعالیت های بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی اظهارکرد: بنیاد بوعلی، یک نهاد علمی است که با مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال ۸۳ تشکیل شد و از سال ۸۵ شروع به فعالیت کرد. وظیفه بنیاد در زمینه معرفی شخصیت چند وجهی و آثار ابن سینا است. بنیاد بوعلی بر روی آثار ابن سینا تحقیق و آن ها را تجدید چاپ می کند.

وی با بیان اینکه بوعلی سینا جزء نوابغ بزرگ بشریت است چرا که فیلسوف و در عین حال پزشک بوده و به همه علوم زمان خود تسلط داشته است، ادامه داد: از اهداف مهم بنیاد، شناخت و بزرگداشت شخصیت علمی و فرهنگی شیخ الرئیس بوعلی سینا و معرفی آثار و رساله های ایشان و حتی دیگر بزرگان تمدن اسلامی است. 

دارائی در رابطه با دیگر فعالیت های بنیاد افزود: بنیاد بوعلی همایش های بوعلی سینا شناسی و بوعلی سینا پژوهی برگزار و از کتاب، پایان نامه و مقاله های مرتبط در این حوزه حمایت می کند همچنین با مراکز و موسسات مرتبط با بوعلی سینا همکاری و تعامل دارد.

وی با بیان اینکه ما با تمام کسانی که در حوزه ابن سینا کار می کنند مشارکت و همکاری داریم، اظهار کرد: با قسمت هایی از دانشگاه ها که مرتبط با ابن سینا هستند مانند گروه فلسفه و الهیات دانشگاه بوعلی در قسمت فلسفی و دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا در زمینه پزشکی همکاری های فراوانی داریم و همایش هایی نیز برگزار می کنیم.  

دارائی ادامه داد: برای برگزاری مراسم روز تولد ابن سینا همه ساله ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه بوعلی سینا داشتیم اما امسال شیوع کروناویروس این مراسم را تحت الشعاع قرار داد و باعث شد ما نتوانیم همایش های حضوری برگزار کنیم و فقط یک بزرگداشت محدود در روز پنج شنبه ۳۰ مردادماه برگزار شد.

وی در رابطه با همکاری های بین المللی این بنیاد، توضیح داد: با چند کشور خارجی نیز تفاهم نامه همکاری علمی داریم و در همایش های مشترکی نیز شرکت می کنیم اما الان تعدادی از همایش های ما به علت شیوع کرونا و مشکلات مالی متوقف شده است. 

دارائی در رابطه با مشکلات مالی ادامه داد: ما مستقیما زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم و بودجه ما هم از استانداری همدان یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تامین می کند و ردیف بودجه مصوب شده هم داریم اما متأسفانه به علت مسائل مالی آن چیزی که دریافت می کنیم یک سوم یا یک چهارم بودجه مصوب شده است و این باعث می شود کارها زمین بماند. 

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا خاطرنشان کرد: کارهایی که در سال های گذشته انجام دادیم باعث شده حوزه ابن سینا پژوهی یک رونق متفاوت تری بگیرد. همایش هایی که در  حوزه پزشکی و فلسفی ابن سینا در استان کشور می بینید یک پای آن قطعا بنیاد بوعلی بوده است.

وی ادامه داد: اکثر کارهای ما پژوهشی است، سایت ما به روز و علمی است و ماهانه صدها مقاله در حوزه پزشکی، طب سینوی، فلسفی و حتی فرهنگی مفاخر ملی کشور به آن اضافه می شود.

دارائی در رابطه با کتابخانه این بنیاد توضیح داد:کتابخانه تخصصی و مرکز اسناد بوعلی سینا حدود ۶۰۰۰ جلد کتاب دارد که علاقمندان به ویژه در مقاطع ارشد و دکتری در حوزه فلسفه و تاریخ و عرفان می توانند به آن مراجعه و از منابع آن استفاده کنند. 

وی با بیان این که آثار ابن سینا در نسخه های خطی و پراکنده است به صورتی که خیلی از آثار در اروپا و ترکیه حتی ایران است، ادامه داد: این اسناد چون جزء اسناد مهم تاریخی است هیچ کشوری آن را نمی فروشند اما ما حدود رونوشت ۸۰۰ نسخه از این کتاب ها را تهیه و فهرست نویسی کردیم و می توانیم در اختیار پژوهشگران علاقمند به این حوزه ها قرار دهیم اما نمی توانیم آن ها را در سایت بارگذاری کنیم چراکه  حق مادی آن در دست ما نیست.

دارائی با بیان اینکه کلاس های بنیاد امسال به علت شیوع کروناویروس تعطیل بوده و برگزار نشده است، افزود: اگر در شش ماهه دوم سال کلاس عرفان سینوی را به صورت مجازی برگزار خواهیم کرد.

وی در رابطه با فعالیت های فرهنگی بنیاد نیز توضیح داد: ما برنامه های فرهنگی برای معرفی ابن سینا را در دستورکار داریم، سمفونی ابن سینا را منتشر کردیم و با صداوسیما هم همکاری هایی برای تهیه و تولید فیلم برای معرفی ابن سینا داشتیم. 

دارائی در زمینه فعالیت های پژوهشی بنیاد بیان کرد: از آنجایی که پژوهش در حوزه فلسفه بودجه کلانی می خواهد در این زمینه تقسیم کار صورت گرفته و ۱۰ سال است که موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران قسمت پژوهش فلسفی آثار ابن سینا را به عهده دارد.

وی ادامه داد: ما متولی پژوهش در بحث پزشکی آن هستیم. کتاب اول قانون منتشر شده و کتاب دوم را در دست انتشار داریم اما به خاطر مسائل مالی نتوانستیم برای تولد ابن سینا آن را آماده کنیم اما در ماه های آینده کتاب دوم قانون منتشر می شود.

دارائی یادآور شد: اصل این کتاب به زبان عربی بوده و نجف قلی حبیبی آن را تصحیح کرده است. چند کتاب دیگر در دست اقدام داریم که متناوب در شش ماهه دوم منتشر می کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.