کارشناس فوتبال ایران گفت: متاسفانه افراد ناسالم، باعث ورود فساد به فوتبال شده‌اند و باید هرچه سریعتر فکری به حال این موضوع کرد.

ذوالفقارنسب: برخی عناصر فاسد از فساد فوتبال سود می‌برند/ باید هرچه سریعتر فکری به حال این موضوع کرد.

به گزارش قدس آنلاین؛ پرونده شکایت مارک ویلموتس به فیفا و محکومیت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورویی فدراسیون فوتبال ایران حواشی زیادی را برای فوتبال کشورمان ایجاد کرد. با بیژن ذوالفقارنسب درباره فساد در فوتبال ایران، قرارداد با ویلموتس حرف زدیم که متن این گفت‌وگو از حضورتان خواهد گذشت.

فساد در فوتبال سوژه مصاحبه ما با شماست.

اعتقادم بر این است فوتبال ورزشی پاک با معیارهای بالای اخلاقی در جامعه است و به سلامت روح و اندیشه کمک زیادی می‌کند و فاسد نیست.

یعنی با تمام این فسادهایی که در فوتبال صورت می‌گیرد شما اعتقاد دارید فوتبال ما پاک است؟

حرف من این نیست، من می‌گویم نباید روح فوتبال را با واژه‌هایی همچون فساد و ناپاکی درآمیخت بلکه مشکل و ریشه اصلی این اتفاقات جای دیگری است.

کجا؟

متاسفانه برخی عناصری که در فوتبال حضور دارند و از آن سود و منفعت می‌برند، در این آلودگی نقش دارند و مسیر فوتبال را به جایی هدایت می‌کنند که امروز شما با عصبانیت و ناراحتی فراوان از فساد در فوتبال صحبت می‌کنید. نباید فوتبال را با فساد مقایسه کنید. مقصر آدم‌هایی هستند که بدون رزومه‌ وارد فوتبال می‌شوند و روح این رشته ورزشی را آلوده می‌کنند.

قبول داریم آدم‌های سالمی در این فوتبال هستند اما حرف امروز درباره فسادی است که این پاکی را تحت‌الشعاع قرار داده است.

من مخالف این نظر شما هستم و اعتقاد دارم همه چیز باید در ترازوی خودش مورد سنجش قرار گیرد. من می‌توانم از افراد زیادی نام ببرم که در این فوتبال صادقانه و بدون هیچ‌گونه چشمداشت و ریالی پول مخلصانه در جهت ارتقا پیشرفت فوتبال کار می‌کنند و جوان‌های زیادی را به فوتبال معرفی کرده‌اند. ما زمانی در فوتبال حرکت جوانمردانه را خلق کردیم و الگوی بسیاری از کشورها بودیم ولی سوءمدیریت کار را به جایی رسانده است که این خوبی‌ها دیده‌ نمی‌شود و همه نیمه خالی لیوان را نگاه می‌کنند. این افراد ناسالم، شرافت را زیر سوال برده‌اند و حرفی جز شرمساری باقی نمی‌ماند.

چه کسی باید وارد گود شود و چه اقدامی باید صورت بگیرد؟

من نمی‌دانم هر نهاد یا ارگانی و سازمانی که می‌تواند و مسوولیت دارد، وارد شود و مبارزه را آغاز کند. فوتبال نیاز به کمک دارد. باید با فساد مبارزه شود تا این فاسدانی که فوتبال را آلوده کرده‌اند مجازات شوند. متاسف هستم از این جملاتی که می‌خواهم بر زبان آورم.

شما فوتبال دنیا را با ایران مقایسه کنید، در همه جای جهان مردم از فوتبال لذت می‌برند و با آن زندگی ‌کنند اما در ایران اخباری شنیده می‌شود که دردآور است. این اخبار فضای جامعه را به سمتی هدایت کرده است که وقتی با مردم در کوچه و خیابان می‌خواهید درباره فوتبال حرف بزنید فساد را وسط می‌کشند و به قول شما می‌گویند این فساد فوتبال را به ورطه نابودی کشانده است. من مجبورم برای چندمین بار بگویم به خدا مشکل فوتبال نیست؛ مشکل آدم‌های داخل آن هستند. تو را به خدا کاری نکنید که مردم بیشتر از این، از پر هیجان‌ترین و جذاب‌ترین ورزش دنیا دلزده شوند.

چرا ما باید خودسرانه و خلاف قوانین رایج فیفا برخورد کنیم. کارشناسان حقوقی که در فیفا حضور دارند خبره‌ترین و بهترین وکلای ورزشی جهان هستند و تمام قوانین را به خوبی بلد هستند و نمی‌توان آنها را فریب داد. وقتی آنها چند بار به اساسنامه ایراد می‌گیرند و گامی در جهت رفع اشکالات بر داشته ‌نمی‌شود به طور حتم با واکنش تند آنها موجه خواهند شد. من نمی‌دانم چرا دوستان عزیز ما در فدراسیون به رفتار غلط خود پافشاری می‌کنند؟ آیا آنها نمی‌دانند چه عواقبی‌ انتظار فوتبال ایران را می‌کشد؟ اگر می‌دانند که نمی‌دانم چه بگویم و اگر از این موضوع آگاهی ندارند وامصیبتا.

برای قرارداد ویلموتس باید غرامت سنگینی پرداخت کنیم.

با این مربی بلژیکی قراردادی بسته شد که نمی‌دانیم اسم آن را چه بگذاریم. من اسم این قرارداد را غیر حرفه‌ای می‌گذارم؛ قراردادی که منابع مالی ایران را به هدر خواهد داد. به طور حتم در زمانی که این قرارداد بسته شد، نمایندگان دو طرف پشت میز مذاکره نشسته بودند. گروهی از طرف فدراسیون فوتبال ایران ماموریت داشتند منافع ما را لحاظ کنند و گروه دیگر وظیفه‌شان تامین منافع طرف بلژیکی بود.

امضای قرارداد ویلموتس نشان می‌دهد نمایندگان ایرانی به بدترین شکل ممکن کار خود را انجام دادند.

امضای این قرارداد تفاوت‌ها را نشان می‌دهد، نمایندگان ویلموتس با آگاهی کامل از قوانین حقوقی و ورزشی قرارداد فوق حرفه‌ای به امضا رساندند و از سوی مقابل عده‌ای کر و لال نشسته بودند که اگر در این نشست هم حضور نداشتند، بود و نبودشان فرقی نداشت.

فیفا فدراسیون فوتبال ایران را موظف به پرداخت ۶ میلیون و ۱۳۷ هزار یورو غرامت به ویلموتس محکوم کرده است.

متاسفانه این اتفاق افتاده است و فیفا براساس مستندات پرونده، چنین رای سنگینی را صادر کرده است. طبق یک حساب سرانگشتی و براساس قیمت یورو، فدراسیون فوتبال موظف به پرداخت حدود ۱۶۵ میلیارد تومان به حساب سرمربی بلژیکی سابق تیم ملی است. این پول را باید به مربی‌ای پرداخت کنیم که زمان کوتاهی در ایران حضور داشت و عملکردش خوب نبود. وقتی شما می‌خواهید با یک مربی بزرگ قرارداد میلیون دلاری امضا کنید باید چند وکیل خوب را به استخدام خود درآورید تا چنین کلاهی سرتان نرود. چاره یک کار است...

چه کاری؟

تمام افرادی که در این قرارداد ننگین دست داشتند و باعث چنین اتفاق ننگینی‌ شدند، باید محاکمه شوند و ریال به ریال این قرارداد از آنها گرفته شود. این اتفاق یک مطالبه عمومی است و نباید کوچک‌ترین کوتاهی در آن صورت گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.