اراده واقعی برای حذف مافیای کنکور در کشور به دلیل منافع میلیاردی برای افراد خاص وجود ندارد.

مافیای کنکور و درآمدهای میلیاردی

به گزارش قدس آنلاین، کنکور سال ۹۹نیز در حالی  به پایان رسید که فعالیت موسسات آموزشی برای چپاول پول های مردم با تبلیغات اغوا گرانه برای کنکور سال آینده از چند روز قبل آغاز شده است.

اززمانی که چشم و گوش ما  به دیدن و شنیدن اخبار عادت کردند موضوع حذف کنکور  در راستای افزایش عدالت اجتماعی ، جلوگیری از مافیای کنکور و حذف درآمدهای میلیونی موسسات آموزشی مجاز و بعضا غیر مجاز  از سوی مسئولان مطرح می شد.

اینک بالغ بر چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی  می گذرد و نه تنها کنکور حذف نشده بلکه بر تعداد موسسات آموزشی و درآمدهای آنها نیز طی این سال ها  افزوده شده است به طوری که از ساختمان های کوچک و قدیمی به ساختمان های شیشه ای و چند طبقه تغییر مکان داده و هر فردی که در این زمینه فعالیت می کند صاحب ثروت های باد آورده زیادی شده است.  

اینکه چرا مسئولان در قوای سه گانه رای به حذف کنکور و قطع درآمدهای میلیاردی موسسات آموزشی که با داغ کردن تب کنکور  و ایجاد یاس و ناامیدی در بین دانش آموزان و احساس نیاز در آنها به کتاب ها و نرم افزارهای آموزشی به دنبال منافع خود هستند نمی دهند برای جامعه جای بسی سوال و تامل دارد.

طبق گزارش های میدانی حداقل هزینه یک بسته آموزشی کنکور از سوی موسسات آموزشی  ۵۰میلیون ریال است و برای آن سقفی نیز تعیین نشده است . از طرفی این مافیا آنقدر گسترده و به صورت برنامه ریزی عمل می کند که صداوسیما را نیز درگیر بازی خود کرده و به طمع پرداخت مبالغ هنگفت، شبکه های مختلف رسانه ملی را نیز تسخیر خود کرده است.

همچنین برخی معتقد هستند این مافیا و موسسات آموزشی حتی به سطوح مختلف وزارتخانه های دولت نیز رسوخ پیدا کرده و با تطمیع و پرداخت پول های کثیف و پاداش های غیر نقدی به نوعی زبان آنها را نیز بسته اند.

*حذف کنکور به راحتی قابل انجام است

مدیرشبکه جامع دانشگاه های خراسان رضوی در این باره می گوید: طی چهل سال گذشته اراده واقعی برای حذف کنکور در کشور وجود نداشته است.

عباس شیخ الاسلامی در ادامه به قدس آنلاین اظهار کرد: کنکور به شیوه فعلی تنها در دو کشور ایران و افغانستان برگزار می شود و در سایر کشورهای دنیا مفهومی به نام کنکور وجود ندارد به طوری که برای دانشگاه ها و رشته هایی که درخواست کننده متعددی وجود دارد مدارک علمی افراد  گرفته می شود و بعد از بررسی های لازم ، افراد دارای صلاحیت علمی در این دانشگاه ها و رشته ها جذب و ادامه تحصیل می دهند.

وی بابیان اینکه ذی نفعان کنکور مانع از حذف آن طی دهه های گذشته شده اند،  افزود:  کنکور و ایجاد تب قبولی در دانشگاه ها و رشته های معتبر برای برخی از افراد و موسسات که در اصطلاح می توان از آنها به عنوان مافیای کنکور نام برد منافع کلانی را ایجاد کرده است از این رو به جهت حفظ این منافع ، همواره از هر ابزاری برای بقای این موضوع استفاده می کنند.

شیخ الاسلامی با بیان اینکه حذف کنکور به راحتی قابل انجام شدن است،  ادامه داد: این سوال در ذهن مردم وجود دارد و برای آنها جای تعجب ایجاد کرده است  که چرا دولت،مجلس و وزارت خانه های مرتبط با این موضوع اقدام خاصی در زمینه حذف کنکور در راستای ایجاد عدالت اجتماعی که در بیانیه گام دوم انقلاب از سوی مقام معظم رهبری بیان شده است انجام نمی دهند.

وی تصریح کرد: ۹۰درصد رشته های دانشگاهی کشور در حال حاضر بدون رقابت است و افراد به راحتی می توانند برحسب علایق خود در آنها ثبت نام کنند و جمعیت یک میلیون و چهارصد هزار نفری کنکور تنها برای ۱۰درصد رشته ها با یکدیگر رقابت می کنند که اتفاقا مافیای کنکور و موسسات آموزشی نیز بر روی همین ۱۰ درصد رشته ها متمرکز شده و با ایجاد جو روانی در بین دانش آموزان و خانواده هایشان درآمدهای میلیاردی را بدست می آورند.   

شیخ الاسلامی اظهار کرد: اگرچه همیشه به دانش آموزان و خانواده هایشان توصیه می شود که بهترین منبع برای پاسخگویی به سوالات کنکور کتاب های درسی می باشد اما موسسات آموزشی با تبلیغات اغوا کننده  ، این موضوع را زیر سوال می برند و دانش آموزان را به سمت خرید کتاب های گران قیمت تست و نرم افزارهای آموزشی سوق می دهند که در توان همه اقشار جامعه نمی باشد و به نوعی عدالت اجتماعی را در جامعه نقض می کنند.

*درآمد ۵۰هزار میلیارد تومانی موسسات آموزشی

عضو کمیسیون تحقیق مجلس شورای اسلامی نیز مدعی است رانت و ارتباطی که بین مسئولان مرتبط با کنکور با مافیای موسسات آموزشی وجود دارد مانع از حذف کنکور در کشور می شود.

حجت الاسلام جواد نیک بین در ادامه به قدس آنلاین می افزاید: اگرچه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۲، حذف کنکور را به تصویب رسانده است اما به دلیل درآمدهای کلانی که موسسات آموزشی سالیانه با ایجاد جو روانی در جامعه بدست می آورند که بخشی از آنها به عنوان رانت به افراد خاص پرداخت می شود این قانون بلاتکلیف مانده و اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: طبق برخی آمار سالانه موسسات آموزشی کنکور بالغ بر ۵۰هزار میلیارد تومان درآمد کسب می کنند که با درآمدهای نفتی کشور برابری می کند، از این رو برخی مسئولان در وزارتخانه های مختلف را تطمیع می کنند تا به نوعی از حذف کنکور منصرف شوند.

نماینده کاشمر، کوهسرخ، خلیل آباد و بردسکن در مجلس یازدهم ادامه داد: در این دوره از مجلس اراده جدی برای حذف کنکور شکل گرفته است و حداکثر تا پایان فعالیت مجلس یازدهم کنکور از صحنه علمی کشور حذف خواهد شد.  

وی درباره اینکه چرا مجلس های قبلی جهت اجرای این قانون اقدامی انجام نداده اند نیز گفت: بعید نیست که افرادی در مجالس قبلی نیز با این موسسات اموزشی در ارتباط بوده اند و منافعی را تصاحب کرده اند تا در برابر اجرای این قانون سکوت داشته باشند .    

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.