هفته منتهی به هشتم شهریور ماه، سالروز شهادت محمدعلی رجایی و حجت‌الاسلام باهنر، به ‌پاس گرامیداشت یاد و خاطره ‌این شهیدان، هفته دولت نام‌گذاری شده است.

مهدی کاهانی مقدم

هفته منتهی به هشتم شهریور ماه، سالروز شهادت محمدعلی رجایی و حجت‌الاسلام باهنر، به ‌پاس گرامیداشت یاد و خاطره ‌این شهیدان، هفته دولت نام‌گذاری شده است. دو معلمی که زندگی فردی و اجتماعیشان درسی برای دولتمردان ماست تا چگونه بودن، چگونه زیستن و خدمت به مردم را با نگاهی به شخصیت، زندگانی و روش مدیریتی آنان بیاموزند؛ چراکه این مردان بزرگ در عرصه خدمت به مردم، از هیچ کوششی دریغ نمی‌کردند و شبانه‌روز در راستای تعالی و پیشرفت کشور گام برمی‌داشتند و توانستند عشق و ایمان را به ملت ایران ارزانی کنند و خدمات شایانی به همه مردم به ‌ویژه محرومان ارائه دهند که برکات آن تاکنون نیز ادامه دارد.

بر اساس رسم هر ساله در این هفته، از پروژه‌های ملی در مناطق مختلف کشور رونمایی شده و دولتمردان به بیان خدمات، تلاش‌ها و عملکرد خود می‌پردازند و به مردم گزارش می‌دهند که برای پیشرفت و توسعه کشور و حل مشکلات مردم و جامعه چه کرده‌اند و برای آینده چه برنامه‌ای دارند.

امسال هم آنچنان ‌که تاکنون گفته‌ شده هزار و 921 پروژه از امروز تا پایان دولت دوازدهم به بهره‌برداری خواهد رسید. این در حالی است که تنها در خراسان رضوی بیش از 450 پروژه ناتمام ملی وجود دارد که اعتبار مورد نیاز برای تکمیل آن‌ها حدود ۱۲ هزار و ۲۶۹ میلیارد تومان برآورد شده است و تکمیل بیش از هزار و 900 پروژه ناتمام استانی خراسان رضوی هم ‌دست‌کم 7هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. با این حساب مشخص است که خطه پهناور خراسان رضوی و مشهد به‌عنوان دومین کلانشهر کشور، اوضاع‌ و احوال خوبی ندارند و تاکنون بارها از زبان مسئولان دستگاه‌های مختلف استان شنیده‌ایم به دلیل بی‌مهری و بی‌توجهی دولت و دولتمردان به این خطه، بسیاری از مشکلات قدیمی پابرجا باقی ‌مانده و مشکلات تازه‌ای نیز پدید آمده است. مشکلات و کاستی‌های فراوان حوزه تولید و اشتغال، راه‌های ارتباطی، آبرسانی روستایی، آبخوانداری و آبخیزداری، مهار آب‌های مرزی، عمران شهری، ترافیک و حمل‌ونقل، ساماندهی حاشیه شهر و بافت‌های فرسوده، توسعه کشاورزی، راه‌اندازی قطار برقی و سریع‌السیر مشهد- تهران، پروژه‌های حوزه زیارت و دیگر حوزه‌ها از جمله کاستی‌های این خطه است که در صورت توجه دولت و مرکزنشینان، می‌بایست گشایش‌های ملموسی را در این حوزه‌ها طی سال‌های گذشته شاهد می‌بودیم.

امسال خراسان رضوی هم مثل سایر نقاط کشور درگیر مشکلات ناشی از شیوع کرونا بوده و کنترل این بیماری از اصلی‌ترین مشکلات و دغدغه‌های مردم و مسئولان بوده است. بسیاری از مشاغل آسیب ‌دیده‌اند و به اقتصاد خراسان رضوی نیز خسارت‌های جدی وارد شده است. در این‌ بین اما با وجود تلاش‌های بسیار دولتمردان به ‌ویژه مدیران و متولیان دستگاه سلامت کشور، برخی سوء مدیریت‌ها موجب شده مردم تحت ‌فشار شدید اقتصادی قرار بگیرند. افزایش قیمت ارزاق عمومی، اجناس و خدمات از مشکلات اصلی است که به اذعان کارشناسان، بیشتر از تحریم و فشارهای خارجی، تحت تأثیر نبود کنترل و نظارت و برنامه‌های کارشناسانه و کارآمد دولت در این زمینه رخ داده است.

در چنین شرایطی انتظار و مطالبه جدی مردم خراسان از رئیس‌جمهور، عمل به وعده‌هایی است که در زمان انتخابات، موجی از نشاط و امید به تغییر و بهبود در شرایط کشور را ایجاد کرد. بدون تردید امید با شعار ایجاد نمی‌شود، بلکه لازمه آن ارائه یک برنامه منسجم و عملیاتی از سوی دولت است و امید می‌رود در چند ماه باقی ‌مانده از دولت دوازدهم، دولتمردان با اجتناب از شعارهای دست‌نیافتنی و جامه عمل پوشاندن به وعده‌های خود، علاوه بر رفع مشکلاتی با منشأ ضعف مدیریت، اعتماد از دست ‌رفته مردم را بازگردانده و خاطره‌ای خوش از خود در اذهان مردم مشهد و خراسان به‌جا گذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.