شکست مفتضحانه آمریکا پس از رأی نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی مدنظر این کشور در شورای امنیت که خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی شده بود، موجب شد دولت ترامپ، پنجشنبه گذشته در اقدامی کاملاً منفعلانه و از روی ناتوانی فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» با هدف بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را کلید بزند.

انگشت ترامپ روی ماشه اسلحه خالی

قدس آنلاین:  شکست مفتضحانه آمریکا پس از رأی نیاوردن قطعنامه ضد ایرانی مدنظر این کشور در شورای امنیت که خواستار تمدید تحریم تسلیحاتی جمهوری اسلامی شده بود، موجب شد دولت ترامپ، پنجشنبه گذشته در اقدامی کاملاً منفعلانه و از روی ناتوانی فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» با هدف بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران را کلید بزند. این گام البته قابل پیش‌بینی بود و مشخص بود که آمریکا دست روی دست نمی‌گذارد و سیاست‌های ضد ایرانی خود را ولو به قیمت زیرسؤال بردن اعتبار شورای امنیت سازمان ملل دنبال خواهد کرد. توسل واشنگتن به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در راستای بازگرداندن تحریم‌ها علیه کشورمان در حالی است که واشنگتن خود پیشتر و به صورت یکجانبه از توافق‌نامه برجام خارج شده و حق استناد به آن را ندارد. همین مسئله مخالفت‌های بسیاری با رویکرد واشنگتن حتی در میان متحدان اروپایی این کشور برانگیخته است.

مخالفت ۱۳ عضو شورای امنیت با مکانیسم ماشه

روز گذشته نیز خبرگزاری رویترز گزارش داد نامه‌هایی را مشاهده کرده که ۱۳ عضو از ۱۵ عضو دائمی و غیردائمی شورای امنیت سازمان ملل (همه اعضا به‌جز آمریکا و جمهوری دومینیکن) در مخالفت با بهره‌گیری آمریکا از سازوکار موسوم به ماشه برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، ارائه داده‌اند. این اقدام تنها ۲۴ ساعت پس از آنکه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، طرح بازگشت تحریم‌ها را به شورای امنیت برده، صورت گرفته است. به گزارش رویترز، این کشورها می‌گویند از آنجایی که دولت فعلی ایالات متحده از توافق اتمی خارج شده، قادر به استفاده از مکانیسمی که در همان توافق پیش‌بینی شده، نیست. این خبرگزاری می‌گوید تنها عضو باقیمانده دیگر، به جز آمریکا، یعنی جمهوری دومینیکن هنوز اظهارنظری در مورد موضع خود نکرده‌است. جمهوری دومینیکن تنها کشوری بود که همراه ایالات متحده، به قطعنامه پیشنهادی برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران توسط شورای امنیت، رأی «آری» داده بود.

رئیس جمهور ایالات متحده اما بی توجه به این مخالفت‌های گسترده، راه خود را می‌رود. «دونالد» که بر اساس نظرسنجی‌ها در هنگامه‌ای که تنها ۷۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور باقی مانده اوضاع خوبی در کسب آرای مردمی ندارد، روز گذشته با هدف جلب افکار عموی مدعی شد چنانچه در ماراتن ریاست‌جمهوری به پیروزی برسد در یک ماه با ایران توافق خواهد کرد.

موضع‌گیری دوباره روسیه و چین

زیر سؤال رفتن بی‌سابقه ساختارهای جهانی با حقه حقوقی که دولت دونالد ترامپ در توسل به مکانیسم ماشه برای فعال کردن تحریم‌های ضد ایران در شورای امنیت دنبال می‌کند اما روز گذشته نیز واکنش چین و روسیه را برانگیخت. پیرو همین مسئله، وزارت امور خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای از اقدام‌های آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران انتقاد کرد و مسیر تشدید تنش با ایران را نادرست خواند. «وانگ ئی» وزیر خارجه چین هم در این باره گفت: درخواست آمریکا مبنی بر فعال کردن مکانیسم ماشه کاملاً غیرمنطقی است. وانگ همچنین با اشاره به بدعهدی واشنگتن درخصوص برجام، این پرسش را مطرح کرد که «دیگر چه کسی جرئت امضا کردن توافق با آمریکا را خواهد داشت؟»

۳ وظیفه مهم دستگاه دیپلماسی

در نهایت با اینکه به لحاظ حقوقی، رویه غلط دولت ترامپ در استفاده از مکانیسم ماشه با اما و اگرهای زیادی در شورای امنیت روبه‌رو خواهد بود، اما به فرض استفاده ایالات متحده از این روش برای فشار حداکثری به ایران، کشورهای غربی متحمل بیشترین ضرر می‌شوند، چرا که جمهوری اسلامی دستش پر بوده و در برابر این رویه واکنش متقابل و متناسب از خود نشان خواهد داد. یک تحلیلگر سیاست خارجی کشورمان با اشاره به این حقیقت معتقد است: تهران در ۳۰ روز آینده نزاع حقوقی داغی با یانکی‌ها در سازمان ملل بر سر موضوع مکانیسم ماشه خواهد داشت. حسن عابدینی در این باره می‌گوید: در شرایط کنونی به نظر می‌رسد مهم‌ترین وظیفه دستگاه دیپلماسی، روشنگری درباره غیرقانونی بودن رویه‌ای است که آمریکا در استفاده از مکانیسم ماشه در پیش گرفته است. عابدینی به نامه دو روز پیش محمدجواد ظریف به اعضای شورای امنیت در همین زمینه اشاره کرده و ادامه داد: این‌گونه اقدام‌ها و همچنین بسط آن به حوزه دولت‌های دیگر و به‌ویژه اعضای شورای امنیت می‌تواند در رسواسازی بیش از پیش چهره پلید دولت آمریکا مؤثر باشد. عابدینی تصریح کرد: بحث دوم، رایزنی با کشورهای همپیمان به‌خصوص روسیه و چین و حتی اتحادیه اروپاست. مسکو و پکن تا اینجای کار حمایت خوبی از جمهوری اسلامی داشته‌اند. با تداوم نشست و برخاست‌های دیپلماتیک، رایزنی‌های تلفنی و ویدئو کنفرانسی تهران با آن‌ها این همراهی کامل‌تر خواهد شد. ضمن اینکه به‌واسطه رویکرد یکجانبه دولت ترامپ، دو سوی آتلانتیک هم به اختلافات عمیق برخورده‌اند. این ما فرصت خوبی جهت یارگیری در محیط بین‌الملل و هر چه منزوی‌تر کردن دولت آمریکا برای دستگاه دیپلماسی فراهم می‌سازد. این تحلیلگر سیاست خارجی افزود: ولی آنچه در شرایط کنونی مهم است در خطر قرار گرفتن ماهیت سازمان ملل با استفاده ابزاری ایالات متحده از شورای امنیت است. این نکته‌ای است که در کوتاه مدت باید محور دستگاه دیپلماسی ما قرار گرفته و در مورد این استفاده غیرقانونی آمریکا شفاف‌سازی صورت گرفته تا بتوانیم به این طریق، تبلیغات ماشین رسانه‌ای دشمن را علیه خودشان برگردانیم.

فعال شدن مکانیسم ماشه یعنی پایان برجام

حسن عابدینی با بیان اینکه همه موارد ذکر شده ابتکاراتی است که در کوتاه مدت می‌تواند مورد بهره‌برداری ایران قرار گیرد، ادامه داد: در بلندمدت چنانچه مکانیسم ماشه فعال و تحریم‌های سازمان ملل برگردد، جمهوری اسلامی اهرم‌های دیگری نیز در اختیار دارد. احیای تحریم‌های ضد ایرانی به معنای فروپاشی توافق‌نامه برجام خواهد بود. اگر این اتفاق بیفتد ایران می‌تواند با طرح اخراج نماینده‌های آژانس بین‌المللی و بازدیدهای آن‌ها از سایت‌ها و مراکز هسته‌ای، دنیای غرب را علیه آمریکا در فعال‌سازی مکانیسم ماشه زیر فشار قرار دهد. عابدینی تصریح کرد: افزایش غنی‌سازی تا رسیدن به ۱۹۰ هزار سو از دیگر گام‌های اصلاحی ایران می‌تواند باشد. ضمن اینکه جمهوری اسلامی اکنون به صورت داوطلبانه پروتکل الحاقی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای نظارت بر تأسیسات هسته‌ای کشورمان را اجرا می‌کند که می‌توان آن را هم معلق کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.