مدیرجهادکشاورزی خراسان رضوی گفت: ۵۲هزار ویلای غیرمجاز در استان وجود دارد .

 وجود ۵۲ هزار ویلای غیر مجاز در  خراسان رضوی

به گزارش قدس آنلاین، محمد رضا اورانی درنشست خبری در محل سازمان جهادکشاورزی خراسان رضوی در  پاسخ به سوال قدس آنلاین در ارتباط با تغییر کاربری زمین های کشاورزی در استان گفت: ۵۲هزار ویلای غیرمجاز در خراسان رضوی وجود دارد .

وی افزود: تغییرکاربری غیرمجاز زمین های کشاورزی به باغ ویلا اغلب در شهرستان های مشهد ، طرقبه شاندیز، چناران، فریمان، نیشابور، سبزوار و در پلاک های خاصی و در زمین های کشاورزی مرغوب توسط یک باند مافیا صورت گرفته است.

مدیرجهادکشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: با برنامه ریزی ها و هماهنگی که بین دستگاه های نظارتی استان شکل گرفته است سال گذشته ۲۵۵۰باغ ویلای غیرمجاز با وسعت  ۱۱۱۴هکتار زمین کشاورزی و در سال جاری ۲۷۰۵ باغ ویلای غیرمجاز  تخریب شده است و این روند با قدرت ادامه پیدا خواهد کرد.  

وی در پاسخ به سوال دیگر قدس آنلاین در ارتباط با مهاجرت کشاورزان روستایی به شحاشیه هرهای بزرگ گفت: طبق آخرین سرشماری نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵، ۷۳درصد جمعیت شهرنشین و ۲۷درصد روستا نشین هستند این در حالی است که در سال ۱۳۵۵ این آمار برعکس بوده است.  دلیل این تغییر در طی ۴ دهه گذشته عدم سرمایه گذاری درست و مناسب در زمینه حمایت های درست از روستاییان و ایجاد درآمدهای پایدار برای آنها بوده است .

اورانی با بیان اینکه  در استان ۳۳۳۴روستا وجود دارد که ۲۵۰۰مورد آن  بالای ۲۰ خانوار جمعیت دارند، افزود: حجم سرمایه گذاری مناسبی  برای مهمترین عامل ماندگاری کشاورزان در روستا که آب است به اندازه کافی صورت نگرفته است،  از طرفی به حوزه  آموزش و ترویج کشاورزی نگاه تخصصی صورت نگرفته است به طوری که ۳۳۷هزار کشاورز در خراسان رضوی مشغول فعالیت هستند این در حالی است که حجم اعتبارت دولتی برای آموزش ۶تا۸هزار کشاورز در روز کفایت می کند.

وی در ادامه این نشست خبری اظهار کرد: همزمان با هفته دولت با شعار کشاورزی، جهش تولید و امنیت غذایی از ۱۸۲پروژه با اعتبار بیش از ۴۵۳میلیارد تومان  واشتغال زایی ۷۴۷ نفر به صورت مستقیم و ۵۱۰ نفر به صورت غیرمستقیم در خراسان رضوی بهره برداری صورت خواهد گرفت.

اورانی  با اشاره به اینکه ۳۱۷۸ خانوار در بخش کشاورزی خراسان رضوی از مزایای این پروژه ها بهره مند خواهند شد، تصریح کرد: ازاین  ۱۸۲پروژه، ۱۳۱مورد آن در حوزه آب و خاک ، ۲۰مورد در حوزه تولیدات دامی، ۱مورد در حوزه حفظ نباتات ، ۱۲مورد در حوزه صنایع کشاورزی، ۱۴مورد در حوزه محصولات باغی و ۴مورد در حوزه آبزیان است. همچنین  از این ۴۵۳میلیارد تومان بالغ بر ۲۵۶میلیاردآن یعنی حدود ۸۰درصد مربوط به خود یاری و سهم مردم و تنها ۲۰درصد آن اعتبارات دولتی است.

وی ادامه داد: در کل استان ۹۸۹۷۵۰هکتار سطح کشت محصولات زراعی و باغی است که ۷۳درصد آن  آبی و ۲۷درصد دیم هستند. همچنین مجموع محصولات کشاورزی استان ۷۴۸۷۱۱۰تن به ارزش ۳۳هزار میلیارد تومان است که محصولات باغی بیشترین ارزش را در بین سایرحوزه ها دارا می باشند.

اورانی بیان داشت: طی ۲۰ سال گذشته ۲۰۵هزار هکتار از سطح اراضی کشاورزی استان کاهش پیدا کرده است و ۱۷۰هزار هکتار به محصولات باغی تغییر پیدا کرده است که یکی از عوامل اصلی آن کاهش حجم آب در دسترس است زیرا ۹۰درصد چاه های استان کنتور گذاری شده اند و حجم مشخصی آب در اختیار کشاورز است .

وی تصریح کرد: از طرفی برای محصولات و کالاهای اساسی که مرتبط با سفره مردم است دولت آنها را قیمت گذاری می کند و چون قیمت گذاری آنها متناسب با هزینه های تولید نیست بنابراین کشاورز محصولی را تولید می کند که منافع بیشتری برای او در برداشته باشد .

مدیرجهادکشاورزی خراسان رضوی افزود:  ۶۰درصد محصولات زراعی و باغی استان مربوط به چهار محصول گندم، جو، زعفران و پسته است . به طوری که ۷۷درصد سطح زیرکشت زعفران کشور و ۲۰درصد پسته کشور در خراسان رضوی تولید می شود.

وی افزود: دولت سهمیه خرید گندم برای خراسان رضوی در سال گذشته را ۴۳۶۸۰۰تن برآورد کرده بود که بدون احتساب خرید توافقی سیلوها،  ۴۳۵۴۰۰تن گندم توسط تعاونی روستایی و بخش خصوصی صورت گرفت. این در حالی است که برآورد استان برای خرید تضمینی گندم در سال گذشته  ۶۰۰هزار تن بوده است که دو عامل  تغییر سایز الک ها و لاغر شدن برخی از گندم ها و همچنین افزایش قیمت جو در کاهش این موضوع نقش داشته اند.

اورانی تصریح کرد: بر اساس قانون،  وزارت جهادکشاورزی موظف است تا پایان تیرماه قیمت پیشنهادی محصولات زراعی و باغی عمده کشور را متناسب باهزینه تولید و نرخ تورم جمع بندی  و به سازمان برنامه و بودجه و شورای اقتصاد کشور اعلام کند  اما در حالی که کمتر از یک ماه تا فصل کشت محصولاتی نظیر گندم و جو با قیمانده است علی رغم اعلام قیمت این محصولات به دستگاه های مربوطه اما هنوز این قیمت تضمیمنی خرید از سوی دولت اعلام نشده است که  به دغدغه بسیار جدی از سوی کشاورزان تبدیل شده است .

وی با بیان اینکه برای سال زراعی آینده کشت ۱۵هزار هکتار کلزا در استان هدف گذاری شده است ، افزود: سال گذشته ۶۸۸۳۵ کیلو  زعفران به ارزش ۶۴۰میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شد که ۱۰۷میلیارد تومان به دلیل عدم اجرای تعهدات برخی از بانک ها نظیر بانک ملت هنوز پرداخت نشده است که انتظار می رود طی ۲هفته آینده به حساب زعفران کاران  واریز شود.

وی  در مورد ممنوعیت صادرات دام نیز تصریح کرد: ورود مواد ژنتیکی که اغلب از سوی شرکت های آمریکایی تولید می شوند در تحریم قرار دارد و اجازه ورود آنها به داخل کشور داده نمی شود، از اینروبه ناچار باید از بانک ژن که در کشور وجود دارد استفاده کنیم و اگر اجازه صادرات دام و خروج این بانک ژن داده شود در چند سال آینده با مشکلات متعددی مواجه خواهیم شد به همین خاطر از  خروج دام های مولد از کشور جلوگیری می شود.

وی در مورد تجمع دیروز برخی دامداران در مقابل جهاد کشاورزی استان نیز گفت: این نارضایتی آنها به حق و درست است زیرا یارانه های پرداخت شده از سوی دولت به صورت مستقیم به دست تولید کننده نمی رسد ، از طرفی  سال گذشته ۱۳۰۹هزار تن نهاده وارد استان شد که شامل جو، ذرت و کنجاله سویا بود اما امسال با توجه به مشکلاتی که  در  زمینه تامین ارز در کشور وجود دارد از ابتدای سال تا پایان مردادماه تنها ۶۶درصد نیاز تولید کنندگان دامی  استان به نهاده ها را  تامین کرده ایم. به منظور کاهش نارضایتی تولیدکنندگان دامی و همچنین کشاورزان باید فرآیند اختصاص یارانه ها به این اقشار تغییر پیدا کند و همچنین  تفویض اختیار برای برخی تصمیمات مرتبط با اختصاص و تامین یارانه ها به استان الزامی است.

اورانی همچنین درباره جوجه ریزی در استان و قیمت گذاری گوشت مرغ نیز گفت:  در مردادماه ۷میلیون قطعه جوجه ریزی در استان داشتیم و بنا به اقتضائات پاییز و زمستان این موضوع نیز تداوم پیدا خواهد کرد و  قیمت گوشت قرمز و مرغ نیز بر اساس تصمیمات ستاد تنظیم بازار کشوری تعیین می شود و در اختیار استان نیست.

وی در مورد تسهیلات کرونایی برای کارگاه های و صنایع مرتبط با کشاورزی و دامپروری نیز گفت: زمان  دریافت تسهیلات کرونایی برای کارگاه های فاقد بیمه تامین اجتماعی تا پایان شهریور ماه و برای کارگاه های دارای بیمه تامین اجتماعی تا ۱۵شهریور ماه  تمدید شده است.

پرداخت تسهیلات مناسب برای توسعه کشت گلخانه ای و سایبان کردن باغ ها، توجه به آبیاری مکانیزه  و همچنین تمرکز بر  شرکت های دانش بنیان از جمله موارد دیگری بود که در این نشست مطرح شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.