عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس درباره آخرین اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دستور فعال‌سازی مکانیسم ماشه، اظهار کرد: دست آمریکایی‌ها در ادعای خودشان درباره برجام و بازگرداندن تحریم‌ها خالی است و بر اساس مفاد مربوط به مواد برجام آن‌ها نمی‌توانند هیچ اقدامی را برای بازگشت تمامی تحریم‌ها انجام دهند.

آبروی اروپا به مکانیسم ماشه گره خورده است

قدس آنلاین: فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در گفت‌وگو با قدس درباره آخرین اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر دستور فعال‌سازی مکانیسم ماشه، اظهار کرد: دست آمریکایی‌ها در ادعای خودشان درباره برجام و بازگرداندن تحریم‌ها خالی است و بر اساس مفاد مربوط به مواد برجام آن‌ها نمی‌توانند هیچ اقدامی را برای بازگشت تمامی تحریم‌ها انجام دهند. البته ایران باید با رایزنی‌های حقوقی جلو این کار را بگیرد و خوشبختانه پیش از آنکه ایران وارد عمل شود، آلمان، انگلیس و فرانسه وارد عمل شدند و به آمریکا هشدار دادند مجوز چنین اقدامی را ندارد. این موضوع به‌نوعی برگ برنده ایران است. به نظر می‌رسد این بار هم حربه آمریکایی‌ها کارساز نباشد و تیرشان به سنگ بخورد. البته آن‌ها تهاجم سیاسی همه‌جانبه‌ای را علیه ایران شروع کرده‌اند از جمله در بحث امارات و برخی دیگر موضوعات که قطعاً موردتوجه مسئولان سیاسی و امنیتی ما قرار دارد.

وی همچنین درباره استناد آمریکا بر امضای سند مادر برجام و بازگرداندن تحریم‌ها از این طریق گفت: این موضوع بر اساس معاهدات بین‌المللی و حقوقی نمی‌تواند ملاک قرار گیرد، چون آمریکایی‌ها رسماً خروج خود را اعلام کرده‌اند؛ بنابراین نمی‌توانند ادعایی داشته باشند و از این طریق چیزی دستشان را بگیرد.

عضو کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: بعید است اروپایی‌ها در جریان این موضوع و مخالفت ابتدایی که با اقدام آمریکا داشتند تغییر موضع بدهند، چون آبرویشان به این مسئله بسته است. چنان‌که دیدید سر قضیه قطعنامه تحریم تسلیحاتی، اروپایی‌ها به‌نوعی در مقابل آمریکا ایستادند و الان هم که خودشان یک‌طرف قضیه هستند، نمی‌توانند این کار را انجام دهند، زیرا با این کارشان افکار عمومی دنیا را در مقابل خود قرار می‌دهند و موجب بی‌اعتباری معاهدات بین‌المللی و سازمان ملل می‌شوند.

مالکی معتقد است: آمریکا ممکن است به هر طریقی به ایران فشار بیاورد، اما ما به‌هیچ‌عنوان نمی‌توانیم خواسته‌های ناحق را بپذیریم. خط قرمز ما سیستم دفاعی است و این توان دفاعی کشور بوده که تابه‌حال آمریکا و حامیان آن را در موضوع داعش و جریان‌های سوریه و عراق در منطقه زمینگیر کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی اظهار کرد: فعال‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا اوباما بود که پس از تمام شدن دوره‌اش رفت سراغ کار خودش و الان هم به مخالف سرسخت ترامپ تبدیل شده است. ترامپ هم با توجه به اینکه در بین سیاسیون جایگاهی ندارد و از سوی دیگر فسادهای مختلفی در وی دیده می‌شود، به‌هیچ‌عنوان نمی‌تواند مسیر پرونده برجام و تشدید تحریم‌ها را به سرانجام خاصی برساند. این اظهارات اخیر مقام‌های دولت آمریکا بیشتر نوعی امتیازگیری برای انتخابات ریاست جمهوری است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.