با هدف کاهش آلودگی هوا و ارتقاء حمل و نقل سالم، سامانه‌های دوچرخه‌های اشتراکی به چرخه حمل و نقل مشهد اضافه می‌شود.

دوچرخه‌های اشتراکی به چرخه حمل و نقل مشهد اضافه می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، خلیل الله کاظمی در مورد فعال کردن دوچرخه‌های اشتراکی در سطح شهر اظهار داشت: موضوع دوچرخه‌های اشتراکی از سال‌ها قبل در دنیا مطرح شد؛  در حال حاضر از آغاز فعالیت این مدل حمل و نقل پاک در مشهد پنج سال می‌گذرد.

وی افزود: در سال ۹۰ شهرداری مشهد به عنوان اولین شهر در ایران، موضوع دوچرخه‌های اشتراکی نسل دو و سه را عملیاتی کرد که شامل ۱۵۰ نقطه از شهر با سه هزار دوچرخه بود. قرارداد این اقدام با بخش خصوصی منعقد شد، اما به دلیل برخی از مشکلات این قرارداد که نتوانسته بود خود را با سیستم‌های بروز در دنیا منطبق نماید و عملا کارایی مورد انتظار را نداشت، خاتمه پیدا کرد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد بیان کرد: اما سرانجام در سال ۹۸ تیمی متشکل از شهرداری مشهد، هیات دوچرخه سواری استان و سمن‌های فعال این حوزه ایجاد و پس از تحقیق و بررسی تجربیات کشورهای پیشرو در زمینه دوچرخه‌های اشتراکی و مذاکره با چند سرمایه‌گذار بنا بر آن شد که دوچرخه‌های اشتراکی به روز و مطابق با شرایط جوی و جغرافیایی مشهد طراحی کنیم.

کاظمی تصریح کرد: در حال حاضر بنا داریم در سال جهش تولید، به جهت حمایت از تولید داخل از پتانسیل کارخانه آساک دوچرخ قوچان که یکی از بزرگترین کارخانه‌های ساخت دوچرخه خاورمیانه است، استفاده کنیم.

وی اضافه کرد: همچنین در راستای تامین دوچرخه‌های اشتراکی، قراردادی بین شهرداری و شرکت به پرداخت بانک ملت منعقد شد تا دوهزار دوچرخه اشتراکی تهیه شود، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کارخانه‌ها، تولید این دوچرخه‌ها به سال جاری موکول شد.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد گفت: با توجه به بحث افزایش هزینه‌های تولید دوچرخه، تعداد دوچرخه‌های توافق شرکت به پرداخت به هزار و ۲۰۰ عدد کاهش پیدا کرده که این دوچرخه‌ها در نیمه دوم سال جاری به ناوگان دوچرخه اشتراکی مشهد اضافه خواهد شد.

کاظمی عنوان کرد: در حال حاضر با بودجه شهرداری مشهد برای تولید ۴۰۰ دستگاه دوچرخه اشتراکی با کارخانه آساک دوچرخ قوچان قرارداد بسته شده که بخش اول آن به تعداد ۵۰ عدد به مشهد ارسال شد و مابقی آن تا پایان شهریور ماه سال جاری تحویل داده خواهد.

وی با بیان اینکه در مجموع ۴۰۰ دوچرخه از بودجه شهرداری و هزار و ۲۰۰ دوچرخه از طریق قرارداد شرکت به پرداخت بانک ملت آماده خواهد شد، اضافه کرد: به طور کلی هزار و ۶۰۰ دوچرخه در ۱۵۰ نقطه شهر مستقر و این دوچرخه‌ها براساس روش‌های نوین دوچرخه‌های اشتراکی در سراسر دنیا استفاده می‌شود.

معاون عمران، حمل و نقل و ترافیک شهرداری مشهد اظهار کرد: این دوچرخه‌ها مجهز به سیستم ردیاب خواهد بود و شهروندان می‌توانند از طریق اپلیکیشن از تعداد موجودی آن‌ها در هر ایستگاه آگاهی پیدا کنند و در کمترین زمان دوچرخه را تحویل گرفته و در نزدیکترین نقطه به مقصد خود تحویل دهند.

کاظمی با بیان اینکه این دوچرخه‌ها از طریق مرکز کنترل قابل ردیابی است، بیان کرد: گفتنی است که برای این دوچرخه‌ها قفل هوشمند پیش بینی شده که در حال نصب بر روی دوچرخه‌ها است.

وی با بیان اینکه نحوه استفاده، تعرفه‌ها و سیاست‌های تشویقی این دوچرخه ها متعاقبا اعلام خواهد شد، ادامه داد: این دوچرخه‌ها به صورت شهری طراحی شده و امکان استفاده رنج سنی ۱۵ سال تا کهنسال خواهد بود. همچنین زین آن برای قدهای ۱۴۰ تا ۱۹۰ سانتی متر طراحی شده است.  

منبع: تسنیم

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.