رئیس بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان اکبر مشهد گفت: راه درمان کرونا توسعه آی.‌سی.‌یو نیست .

راه درمان کرونا توسعه آی. سی. یو نیست!

به گزارش قدس آنلاین و به نقل از روابط عمومی  سازمان نظام پزشکی مشهد، دکتر غلامرضا خادمی اظهار کرد : در عرصه آموزش های کرونا خیلی ضعیف عمل کردیم و متاسفانه به جای توجه  و صرف هزینه در پیشگیری و آموزش، روی درمان سرمایه گذاری کردیم و این مسیری کاملا اشتباه است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: مشکل  ما نداشتن برنامه مناسب آموزش عمومی هست. متاسفانه سیستم ما درمان‌محور است. یعنی راه را به سمتی برده است که مردم به طرف بستری و مراقبت های پیشرفته آی.‌سی.‌یو بروند و دقیقا در این مسیر  هزینه می‌کند در حالی که این کاملاً اشتباه است. در پاندمی کرونا معاونت بهداشتی ما بیشتر باید درگیر می‌شد تا معاونت درمان ما در حالی که به نظر می‌رسد که اصلاً این طور نیست معاونت درمان ما بیشتر تلاش کرده و  این یعنی یک سیستم معیوب.
برای کنترل کرونا بالای ۷۵ درصد مردم باید ماسک بزنند
وی افزود: قاطعانه می گویم؛ راه مقابله با کرونا فقط آموزش، آموزش و آموزش است. ما باید سر هر چهارراه یک پایگاه آموزشی دایر می‌کردیم. متاسفانه در حال حاضر اطلاعات خرافی مردم نسبت به اطلاعات علمی‌شان در زمینه کرونا بیشتر است. هنوز تابلوهای آژانس‌های مسافرتی بیشتر از تابلوهای آموزشی مرتبط با کرونا است.

وی با بیان اینکه معاونت شهرداری مشهد خیلی در این زمینه همکاری کرد، افزود:  خیلی ها در همین قضیه کرونا مجلس عروسی  هم گرفتند و نیروی انتظامی دخالت نکرد،  متاسفانه حجم ورودی بیمار ما زیاد هست. درمانگاه‌ها، کلینیک ها، بیمارستان ها مرتبا بیمار کرونایی می پذیرند.  در مطب‌ها حداقل شبی چهار تا پنج مریض کرونایی را همکاران گزارش می دهند. این یعنی در آموزش خیلی بد عمل کردیم. جای تاسف دارد که هنوز موفق نشدیم در بین مردم ماسک را جا بندازیم. نکته مهم در مسئله ماسک این است که اگر تا ۷۰ درصد مردم هم اگر از ماسک استفاده کنند ۳۰ درصد باقی مانده  باز هم باعث گسترش تصاعدی بیماری می‌شوند. تازه از زمانی ما موفق می شویم که روند کاهش ابتلا را شکل بدهیم که آمار استفاده از ماسک در بین مردم حداقل بالاتر از ۷۵ درصد باشد.
دکتر غلامرضا خادمی ادامه داد: عدم توفیق در جا انداختن استفاده از ماسک برای عموم باعث شده که کشور ما به طرز عجیبی شش ماه در پیک بماند. در حالیکه اکثر کشورها در یک یا نهایتا دو پیک کل ماجرا را جمع کردند. چین که خود منشا اصلی شیوع کرونا بود در یک پیک و ضربتی توانست قضیه را تقریبا جمع کند. ما فقط چند روزی اوضاع عادی تری را تجربه کردیم و پس از آن باز اوضاع به شدت وخیم شد و حتی بدتر از قبل ادامه پیدا کرده است. استفاده از ماسک علاوه بر توصیه باید به اجبار بدل شود؛ نیروی انتظامی باید در این زمینه وارد میدان شود. اعمال قانون و فشار برای استفاده از ماسک در فضای بیرون از منزل ضروری است.

افزایش آمار ابتلای کودکان
وی افزود: متاسفانه باید عرض کنم که ابتلای کودکان خیلی افزایش پیدا کرده است و عملاً کودکان بیشتری در حال درگیر شدن  هستند البته تعداد مبتلایان درگیر به تعداد بزرگسالان نیست اما رو به افزایش است. در حال حاضر ۱۵ تا ۲۰ کودک بستری در آی.سی. یو و بخش کرونا بیمارستان اکبر داریم. این در حالی است که تقریبا کودک بستری در پیک اول نداشتیم و در پیک دوم هم کم بودند اما اواخر پیک دوم ما داریم یواش یواش به سمتی حرکت می‌کنیم که کودکان بستری زیاد شدند. در دو هفته اخیر چندین و چند گزارش فوت مربوط به کودکان مبتلا به کرونا داشتیم.
بیمه ها در هزینه مراقبت های خانگی و وسائل محافظتی وارد عمل شوند
وی در خصوص مشکلاتی که پزشکان این روزها با آن درگیر هستند، گفت: وسایل حفاظتی گران است؛ در حال حاضر وضع بیمه ها خیلی بهتر شده است. تعداد بیمارانی که در سایر سرویس‌های درمانی بستری می‌شدند خیلی رو به کاهش گذاشته؛ مراجعه به مطب ها خیلی رو به کاهش گذاشته و یک فاصله و فرصتی را به بیمه‌ها داده است که درآمدهای بهتری داشته باشند. وظیفه انسانی و اجتماعی بیمه ها در این شرایط بحرانی این است که در خصوص تامین تجهیزات محافظتی کادر بهداشت و درمان وارد میدان شده و بخشی از هزینه ها را جبران کنند. هزینه هایی که دقیقا برای بیماران تحت پوشش این بیمه ها انجام می شود و قاعدتا باید بیمه ها لااقل بخشی از آنها را جبران کنند.
 دکتر غلامرضا خادمی بیان کرد: بیمه ها در خصوص مراقبت‌های بعد از ترخیص نیز باید وارد میدان شوند. تمام مطالعات نشان می دهد که بیمارانی که از سرویس های مراقبت در منزل استفاده کردند روند بهبودی سریع‌تری داشتند. خیلی از بیماران ما می توانند با دریافت برخی امکانات و تجهیزات بهداشتی و درمانی مثل یک کپسول اکسیژن و استفاده از چکاپ و مراقبت های روزانه پرستاری ترخیص شده و دوره نقاهت خود را در منزل سپری کنند اما به علت اینکه بیمه های ما زیر بار این هزینه ها نمی‌روند ما ناچار به پذیرش بیمارانمان در بیمارستان ها هستیم.
وی به کاهش ارقام کارانه نیز اشاره کرد و گفت: وقتی کارانه پزشک نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش تا ۵۰ درصدی داشته چطور می‌توان انتظار فداکاری از پزشک داشت. به شخصه در ۶ ماهه اخیر هیچ درآمدی از مطبم نداشتم و هر چه عایدی داشتم صرف هزینه اجاره، دستمزد منشی، مالیات و ... شده است. وضع پزشک های جوانمان نیز به مراتب سخت تر شده است.
 مشکل نبود سیستم فشار منفی و تهویه مناسب
دکتر غلامرضا خادمی ادامه داد: نکته مهمی که در درمان کرونا برای کادر بهداشت و درمان ایجاد مشکل کرده است. نبود سیستم فشار منفی  و تهویه مناسب هوا در بخش های آی. سی. یو است. نبود فشار منفی  و تهویه مناسب در آی. سی . یوهای ما باعث ابتلای کادر بهداشت و درمان به کرونا شده و هزینه های فراوانی را به سیستم بهداشت و درمان کشور وارد خواهد کرد. به هر حال ما سالها با این بیماری درگیر خواهیم بود و بهتر است خود را برای این شرایط آماده سازیم. متاسفانه بسیاری از بخش های آی. سی . یو در استان دارای سیستم فشار منفی نیستند و این  واقعا خطرناک است.

جواب های خیلی دیر برای تست کرونا
وی در پایان به مشکل تاخیر پاسخ‌دهی جواب آزمایش کرونای بیماران اشاره کرد و گفت: دنیا به سمت کاهش زمان پاسخ‌دهی حرکت کرده و ما بعضا اخباری مبنی بر تشخیص های دو ساعته و چند ساعته روبرو هستیم. در حالی که ما در بخش دولتی تا چند روز منتظر یک جواب آزمایش می مانیم. بیمار معطل است نه می شود بیمار را جابه جا کرد نه می توان داروی مناسب را شروع کرد و  البته هزینه این معطلی سربار هزینه های درمان بیمار و بیمارستان خواهد شد. این مسئله بسیار جدی است و سیستم بهداشت و درمان کشور باید لااقل برای کاهش هزینه هایش هم که شده برای حل این مسئله برنامه ریزی کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.