سخنران حرم مطهر رضوی گفت: پرهیز از بی‌تفاوتی نسبت به انحرافات اجتماعی بزرگ‌ترین درس نهضت عاشورا است.

پرهیز از بی‌تفاوتی اجتماعی بزرگ‌ترین درس عاشورا

به گزارش قدس آنلاین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم راشد یزدی در ویژه‌برنامه تبلیغی-مذهبی دهه اول محرم که شب گذشته ساعتی بعد از نماز مغرب و عشاء با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در صحن جامع رضوی حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار شد، به بررسی موضوع نقش سیدالشهدا(ع) در هدایت انسان‌ها پرداخت و بیان کرد: آن حضرت در نخستین روز ورود به کربلا خطبه‌ای خواندند و در آن خطبه مرگ در راه خدا را بزرگ‌ترین سعادت و زندگی با ظالم را بزرگ‌ترین ننگ معرفی کردند.
وی ابراز کرد: یکی از راه‌های پی بردن به شخصیت انسان‌ها «زبان» است. شخصیت هرکسی در پشت زبان او پنهان شده است. وقتی فردی صحبت می‌کند می‌توان به محتوای فکری و عقیدتی او پی برد.
سخنران حرم رضوی افزود: کسی که می‌خواهد در نزد مردم عزیز و محترم باشد باید از زبان خود مراقبت کند و بر اساس عقل و منطق حرف بزند. یکی دیگر از نشانه‌های شخصیت انسان قلم اوست. قلم و نوشته‌های هرکسی نیز می‌تواند معرف شخصیت او باشد.
وی بیان کرد: قلم جوشش تفکر و درونیات انسان است. برای پی بردن به شخصیت امیرالمؤمنین(ع) مطالعه کتاب نهج‌البلاغه بسیار مؤثرتر از کتاب‌هایی است که دیگران در مدح و ثنای آن حضرت نوشته‌اند. چراکه مطالب این کتاب جوشیده از تفکر آن حضرت است.
راشد یزدی افزود: با مروری بر خطبه‌ها و گفته‌های سیدالشهدا(ع) در جریان قیام عاشورا می‌توان به هدف آن حضرت از قیام علیه خلافت بنی‌امیه پی برد. همان‌طور که گفته شد گفته‌های هر فرد معرف خوبی برای شخصیت او است.
وی اضافه کرد: بعد از نامه‌نگاری مردم کوفه به سیدالشهدا(ع) و دعوت از ایشان برای آمدن به کوفه، بسیاری با امام همراه شدند تا بعد از به خلافت رسیدن ایشان جایگاهی در دستگاه خلافت پیدا کنند و در کنار امام به نام و نانی برسند. ولی امام حسین(ع) در خطبه‌ای که در بدو ورود به سرزمین کربلا خواندند اعلام کردند که این راه به شهادت ختم می‌شود.
خطیب حرم مطهر رضوی افزود: قیام سیدالشهدا(ع) به ما نشان می‌دهد که نباید نسبت به انحرافاتی که در جامعه اسلامی به وجود می‌آید، بی‌تفاوت باشیم. بی‌تفاوتی نسبت به انحرافات اجتماعی گناه بزرگی است. کسی که غیرت دینی دارد در برابر ناله مظلوم و نعره ظالم ساکت نمی‌نشیند و به تأسی از سیدالشهدا(ع) همواره مدافع حق و دشمن باطل است.

منبع: آستان نیوز

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.