وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که شروط آمریکا برای حفظ توافقنامه استارت جدید غیرواقع بینانه بوده و با نبود این توافق نیز روسیه قادر به دفاع از خود است.

لاوروف: شروط آمریکا برای حفظ معاهده استارت جدید غیر واقع بینانه است

به گزارش قدس آنلاین، وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه در «مسکو» گفت، ایالات متحده شروط غیرواقعی برای حفظ معاهده کاهش تسلیحات راهبردی (استارت جدید) مطرح کرده و گفت که مذاکره با ایالات متحده در مورد این پیمان خسته کننده شده است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک» «سرگئی لاروف» وزیر خارجه روسیه با خسته کننده خواندن مذاکره با آمریکا در این زمینه گفت: «آمریکایی‌ها اکنون مذاکرات گسترده ای را با ما در مورد حفظ پیمان استارت به اجرا درآورده‌اند. ما پیشنهاد دادیم که این توافق را بدون پیش شرط  پنج سال دیگر تمدید کنیم. اما فرستاده ویژه ریاست جمهوری آمریکا اصرار بر شرطهایی دارد که غیر واقعی است از جمله پیوستن چین به این توافق.»

وزیر امور خارجه روسیه  افزود: «اگر ایالات متحده شرط‌های مقدماتی  تعیین ‌کند  که به سادگی قابل اجرا نباشد برای مثال ترغیب چین، ما این کاری انجام نمی‌دهیم .ما به موضع چین احترام می‌گذاریم، پس بگذارید این پیمان منقضی شود.»

وزیر امور خارجه افزود، واشنگتن در صورت عدم تلاش برای حفظ این پیمان، اشتباه بزرگی مرتکب خواهد شد.

لاوروف ادامه داد:«مطمئنیم که قادر به محافظت از خود هستیم، بنابراین نباید نگرانی در این زمینه وجود داشته باشد و ما ازهمان ابتدا آماده هستیم تا مذاکرات را از سرگیریم، اما اگر همکاران آمریکایی تصمیم دارند این آخرین سند همکاری را نابود کنند، این یک اشتباه بسیار بزرگ خواهد بود.»

پیمان استارت  جدید  سال ۲۰۱۰ توسط «دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور وقت روسیه و «باراک اوباما» رئیس جمهور وقت  آمریکا به امضا رسید. در حال حاضر این توافقنامه تنها عامل کنترل تسلیحات بین دو کشور است که هنوز لازم الاجراست. این توافق در فوریه ۲۰۲۱ منقضی می‌شود و تاکنون واشنگتن تمایلی به تمدید آن نشان نداده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.