بر اساس آنچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران عنوان کرد، به زودی (سه‌شنبه) در جلسه‌ای با حضور استاندار، مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به این استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تعهد ۲۵۲ میلیاردی سفر اول روحانی به خراسان رضوی هنوز محقق نشده است

هاشم رسائی‌فر/

 بر اساس آنچه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران عنوان کرد، به زودی (سه‌شنبه) در جلسه‌ای با حضور استاندار، مصوبات سفر اول ریاست جمهوری به این استان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رضا جمشیدی که دیروز با دستی پر و کلی آمار و ارقام به جمع خبرنگاران آمده بود، اشاره‌ای به سفر اول رئیس جمهور به خراسان رضوی کرد و از ۲۱۴ میلیارد تومانی که مجموع ارزش تفاهم‌نامه‌های به امضا رسیده در جریان سفر سال ۹۴ دکتر روحانی به خراسان رضوی بود، گفت و ۶۵۳ میلیارد تومان وعده‌های ریاست جمهوری و ۱۴۶ میلیاردی که رئیس سازمان برنامه و بودجه وعده‌اش را داده بود را با هم جمع و سرجمع رقم ۲هزار و ۱۲ میلیارد تومانی را به خبرنگاران اعلام کرد.

وی به این موضوع هم اشاره کرد که ۲هزار و ۵۲۰ میلیارد تومان اعتبار در نهایت برای تحقق وعده‌های سفر اول اختصاص داده شد که میزان تخصیص را ۲۴ درصدی بیشتر از ۲هزار و ۱۲ میلیارد تومان افزایش می‌داد؛ اما نکته جالب اینکه رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان از ۲۵۲ میلیاردی خبر داد که هنوز از اعتبارات سفر اول رئیس جمهور به خراسان رضوی محقق نشده است!

•       ردیف بودجه‌ای برای کشف‌رود

وی گفت: ۱۶۰ میلیارد تومان از این رقم می‌بایست برای ساماندهی کشف‌رود و مابقی برای حاشیه شهر تخصیص داده می‌شد که تاکنون محقق نشده است.

جمشیدی اما در لابه‌لای صحبت‌هایش، خبر امیدوارکننده اختصاص بودجه به کشف‌رود را اعلام کرد و گفت: کشف‌رود برای نخستین بار دارای ردیف بودجه شد و با اختصاص بودجه  ۲۵ میلیاردی برای سال جاری، قدم بزرگی برداشته شد و امید می‌رود سال آینده اعتبار بهتر و بیشتری بگیرد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مجموع اعتبارات در نظر گرفته شده برای خراسان رضوی در سال جاری را ۲هزار و ۵۸۵ میلیارد تومان اعلام کرد که ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این افزایش صرفاً در بودجه جاری بوده و بودجه عمرانی با کاهش ۲/۶ درصدی مواجه بوده است.

۶هزار میلیارد تومان هم خراسان رضوی در سال ۹۸ درآمد داشته که رشدی ۳۲ درصدی را به ثبت رسانده و در بین استان‌های کشور سهم ۶/۳ درصدی را به خود اختصاص داده است.

•       تمام رقم‌های تورمی اخیر

اعلام آمار و ارقام مرتبط به تورم به خصوص طی ماه‌های اخیر در این جلسه نیز جذابیت خاص خودش را داشت. دکتر جمشیدی با استناد به آخرین گزارش‌ها میزان تورم مرداد ماه نسبت به تیرماه در استان را ۸/۲ درصد بیان کرد در حالی که این رقم برای کل کشور ۵/۳ درصد به ثبت رسیده است. تورم مرداد امسال در خراسان رضوی در قیاس با مرداد سال گذشته ۹/۲۷ درصد بوده؛ مجموع پنج ماه اول سال ۱/۲۲ درصد و از اول شهریور ۹۸ تاکنون ۴/۲۳ بوده و رقم ۸/۲۵ برای کل کشور که همگی روندی افزایشی داشته است.

در میان این همه آمار مختلف، مجموع درآمد و هزینه خانوار شهری و روستایی نیز در نوع خودش جالب توجه بود؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، درآمد ۴ میلیون و ۳۴۰ هزار تومانی یک خانوار شهری را با هزینه‌هایی که متحمل می‌شود، آنالیز کرد؛ از مجموع ۴ میلیون و ۱۳۰ هزار تومانی هزینه‌های خانوار شهری، مسکن با ۵/۴۳ درصد، بیشترین سهم‌بری را داشت. با اینکه درآمد یک خانوار روستایی در خراسان رضوی، نزدیک به ۲۰۰ هزار تومان از هزینه‌های زندگی‌اش بیشتر اعلام شد اما رشدی ۳/ ۲۷ درصدی نسبت به سال گذشته داشته است.

•       پست‌های مدیریتی و خانه‌های خالی

جلسه جمشیدی با خبرنگاران، تا دلتان بخواهد رقم و آمار داشت؛ به طور مثال رقم ۲۹ هزار نفری استان از مجموع ۸۷ هزار نفر بیکار شده‌های کشور، هزار و ۷۹۵ نفری که در آزمون استخدامی کشوری موفقیت کسب کردند که مجوز استخدام در ۱۷ دستگاه، پیش از این برای این تعداد صادر شده است؛ ۷هزار و ۱۱۰ پست مدیریتی موجود در خراسان رضوی که فقط ۴هزار و ۹۵۱ پست آن متصدی دارد و ۲هزار و ۱۵۹ پست بدون متصدی است؛ پیشرفت ۲۳/۲۹ درصدی پروژه قطار مشهد به گلبهار با ۱۵۰ میلیارد تومان بودجه‌ای که امسال برایش در نظر گرفته شده است؛ ۱۰۰ میلیون تومانی که برای حفظ ردیف بودجه قطار برقی مشهد – تهران گشایش اعتبار شده است؛ ۶ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای انتقال آب از دریای عمان به سه استان شرقی کشور که قرار است با هزینه بخش خصوصی عملیاتی شود؛ ۱۹۴ هزار و ۴۶۰ واحد مسکونی خالی از سکنه شناسایی شده در سرشماری سال ۹۵ استان که می‌تواند در زمره خانه‌هایی قرار بگیرد که می‌بایست صاحبان آن‌ها مالیات پرداخت کنند.

گزارشی کوتاه از پروژه‌های آماده افتتاح در خراسان رضوی نیز توسط رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان بیان شد. هزار و ۱۴۲ پروژه در حوزه‌های اقتصادی و عمرانی آماده بهره‌برداری است که برای آماده‌سازی آن‌ها ۹هزار و ۴۸۶ میلیارد تومان هزینه شده و تنها در حوزه اقتصادی ۲۳۱ پروژه با سرمایه‌گذاری ۷هزار و ۷۴۶ میلیارد تومان، اشتغال‌زایی ۴هزار و ۲۵۸ نفری را در پی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.