دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸

یادداشت

آموزش استثنایی در دوران کرونا؛ مسئولان برنامه‌ای ندارند!

کاهانی

آخرین ماه‌های سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع ویروس ناشناخته کووید19 که سرزده و ناگهانی میهمان ناخوانده مردم شد، روال عادی تدریس و تحصیل در کشور ما همچون سایر نقاط دنیا به هم ‌ریخت و چون کسی آمادگی مقابله با شرایط به وجود آمده را نداشت، خسارت‌های فراوانی از این نظر به بار آمد که از آن جمله می‌توان به عقب‌ماندگی درصد قابل ‌توجهی از دانش‌آموزان استثنایی از تحصیل اشاره کرد.


مهدی کاهانی مقدم

آخرین ماه‌های سال تحصیلی گذشته به دلیل شیوع ویروس ناشناخته کووید19 که سرزده و ناگهانی میهمان ناخوانده مردم شد، روال عادی تدریس و تحصیل در کشور ما همچون سایر نقاط دنیا به هم ‌ریخت و چون کسی آمادگی مقابله با شرایط به وجود آمده را نداشت، خسارت‌های فراوانی از این نظر به بار آمد که از آن جمله می‌توان به عقب‌ماندگی درصد قابل ‌توجهی از دانش‌آموزان استثنایی از تحصیل اشاره کرد.

اما حالا و برای سال تحصیلی پیش رو دیگر نمی‌توان ادعای غافل‌گیری و قرار گرفتن در شرایط غیرمترقبه را پذیرفت و انتظار می‌رود مسئولان برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه‌ای برای جبران این عقب‌ماندگی و صدالبته تداوم آموزش‌های مناسب و مطلوب برای این قشر از دانش‌آموزان انجام داده باشند. دانش‌آموزانی با آسیب‌های بینایی، شنوایی، جسمی- حرکتی، ناتوانی‌های ذهنی، مشکلات ویژه یادگیری، اوتیسم و چندمعلولیتی‌ها که نیازهای ویژه‌ای دارند و باید به این نیازها و محدودیت‌هایشان توجه و متناسب با آن برنامه‌ای خاص تدوین و به اجرا گذاشته شود.

بیش از ۱۷ هزار دانش‌آموز زیر پوشش آموزش ‌و پرورش استثنایی خراسان رضوی هستند که 8هزار نفر از این دانش‌آموزان در مدارس استثنایی و حدود ۹ هزار نفر نیز در قالب طرح تلفیقی فراگیر در مدارس عادی در کنار سایر دانش‌آموزان مشغول به تحصیل هستند که هر چند از ضریب هوشی خوبی برخوردارند، ولی در بعضی موارد نیاز به حمایت‌های خاص و ویژه دارند.

در عین‌ حال رئیس آموزش ‌و پرورش استثنایی خراسان رضوی، روز گذشته با اعلام اینکه «شبکه شاد» هنوز برای دانش‌آموزان ناشنوا و نابینا مناسب‌سازی نشده است، این انتظار و امید را تبدیل به دغدغه‌ای کرد که به‌ احتمال ‌زیاد سال آینده نیز تعداد زیادی از دانش‌آموزان استثنایی برای دومین سال پیاپی از تحصیل بازمانده و یا عقب‌ماندگی آن‌ها از تحصیل تبعات جبران‌ناپذیری را برایشان به ارمغان آورد.

جالب آنکه این مقام مسئول اذعان داشته در سال گذشته نیز تنها نزدیک به ۴۲ درصد دانش‌آموزان استثنایی توانستند از بسته‌های آموزش مجازی، آنلاین و یا مستقیم استفاده کنند و تعداد دانش‌آموزانی که نتوانستند از این بسته‌ها استفاده کنند و ما باید آموزش آنان را با روشی مشابه پیک نوروزی دنبال کنیم، عدد بالایی است. 

دیگر سخنان این عزیز دلسوز هم از نبود برنامه‌ای مشخص و متناسب با وضعیت خاص دانش‌آموزان مدارس استثنایی در شرایط کرونایی خبر می‌دهد و یا این برنامه‌ها دست‌کم از سوی وزارت آموزش ‌و پرورش هنوز ابلاغ نشده است.

بر اساس دستورالعمل کشوری وزارت آموزش ‌و پرورش در خصوص بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده تفاوت چندانی میان مدارس استثنایی و مدارس عادی وجود ندارد، در حالی‌ که بیشتر این دانش‌آموزان دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و باید نسبت به آنان حساسیت‌های بیشتری وجود داشته باشد.

اینکه هنوز هیچ برنامه و شیوه‌نامه‌ای برای سال تحصیلی جدید دانش‌آموزان استثنایی ابلاغ نشده و در سخنان مسئولان وزارت آموزش ‌و پرورش نیز هیچ اشاره‌ای به جزئیات نشده و بیشتر کلی‌گویی شده است، گمان می‌رود مسئولان همچنان منتظر اتفاق‌های آینده هستند تا متناسب با شرایط پیش ‌آمده، برنامه‌ریزی کنند که اگر چنین باشد، به ‌طور قطع نمی‌توان به ارائه خدمات آموزشی مناسب و متناسب در سال آینده نیز امیدوار بود.

از طرفی به دلیل هزینه‌های بالای درمان و نگهداری این دانش‌آموزان، وضعیت معیشتی و اقتصادی خانواده‌های آنان، در بیشتر موارد اجازه بهره‌مندی دانش‌آموزان استثنایی از تبلت، رایانه و گوشی هوشمند و به‌ تبع آن آموزش مجازی را نمی‌دهد و هر چند دولت و وزارت آموزش ‌و پرورش در این زمینه برای خانواده‌های بی‌بضاعت دیگر دانش‌آموزان هم تدبیری نداشته اما وضعیت خاص دانش‌آموزان استثنایی، ضرورت پیش‌بینی تمهیدات و اختصاص تسهیلات ویژه برای آنان را ضروری ساخته است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.