در بحبوحه بالا گرفتن تنش‌ها میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان در سفر به مسکو با همتای روس خود دیدار کرد؛ اقدامی که از چشم ناظران بین المللی پنهان نمانده و تحلیلگران این اقدام را مهم و آغازگر فصلی نو از روابط دو کشور به‌ویژه در حوزه نظامی تعبیر کرده‌اند.

ایران و روسیه در آستانه تمدید همکاری‌های راهبردی ۲۰ ساله

قدس آنلاین: سرتیپ امیر حاتمی  به دعوت رسمی ارتشبد سرگئی شایگو به روسیه سفر کرده و ضمن ملاقات با مقامات این کشور از ششمین نمایشگاه و همایش بین‌المللی نظامی – فنی روسیه موسوم به «ارتش۲۰» نیز بازدید خواهد کرد. در این نمایشگاه که از سال ۲۰۱۵ هر ساله برگزار می‌شود، آخرین دستاوردهای صنعت نظامی و دفاعی روسیه به معرض نمایش در می‌آید.

دیدار وزیران دفاع دو کشور

در همین راستا وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح کشورمان روز گذشته با همتای روس خود دیدار و رایزنی کرد. دیدار امیر حاتمی و هیئت دفاعی و نظامی جمهوری اسلامی با سرگئی شایگو در پارک‌ پاتریوت در ۵۵ کیلومتری غرب مسکو انجام شد. وزیر دفاع در بدو ورود به مسکو گفته بود انتقال فناوری‌های دفاعی در سفر به روسیه بررسی خواهد شد. امیر سرتیپ حاتمی همچنین ضمن اشاره به همکاری‌های عمیق دفاعی و امنیتی تهران و مسکو اظهار داشت: در این سفر تلاش خواهد شد به موضوعات مختلفی از جمله ارتقای امنیت در غرب آسیا، چگونگی مواجه شدن با بحران‌های احتمالی و راه‌های افزایش قدرت نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران با همکاری فدراسیون روسیه، مورد بحث و مذاکره قرار خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد تقویت و تحکیم بیش از پیش همکاری‌های دفاعی تهران- مسکو در حوزه‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی، از مهم‌ترین اهداف سفر وزیر دفاع به روسیه خواهد بود. این مسئله ای است که سفیر ایران در مسکو هم به آن اشاره داشته. کاظم جلالی در تفسیر سفر سرتیپ امیر حاتمی به روسیه در پیامی تلگرامی آورده است: همکاری‌ها بین تهران و مسکو در عرصه نظامی «هر روز» در حال توسعه بوده و در آستانه فصلی جدید از روابط نظامی و فنی قرار دارد. وی افزود: رایزنی‌ها درباره مسائل نظامی و نیز مواضع دو کشور در قبال آمریکا و تلاش واشنگتن برای اعمال تحریم‌های فراگیر با وجود خارج شدن از توافق هسته ای خواهد بود.

پیام سفر امیر حاتمی به مسکو

در نهایت اینکه سفر وزیر دفاع ایران به مسکو حاوی پیام‌های مهمی به ویژه برای دشمنان قسم خورده ایران بوده و از جنبه‌های مختلف سیاسی و نظامی دارای اهمیت است. یک تحلیلگر حوزه سیاست خارجی با اشاره به این نکته در تشریح اهداف این سفر می‌گوید: نخستین هدف و بعد اهمیت سفر امیر حاتمی به مسکو همان‌گونه که مقامات کشورمان هم به آن اشاره داشته‌اند، افزایش تبادلات نظامی و فنی میان دو طرف خواهد بود. احمد بخشایش اردستانی تصریح کرد: تحریم تسلیحاتی کشورمان بر اساس توافق نامه برجامه ۲۷ مهر ماه، یعنی کمتر از دو ماه دیگر پایان می‌یابد. بعد از این تاریخ تهران مجاز خواهد بود از هر کشوری که خواست تسلیحات بخرد. خوب در این میان مسلماً روسیه و چین به عنوان دو شریک راهبردی و کشورهایی که در مقابل رویکردهای ظالمانه واشنگتن همواره در کنار کشورمان قرار داشته اند در اولویت همکاری قرار خواهند گرفت. وی ادامه داد: پس صحبت از همکاری فنی و نظامی میان ایران و روسیه، دربردارنده مفاهیم بسیاری است، از جمله اینکه این همکاری می‌تواند به تقویت سامانه دفاعی ایران منجر شود.

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، محور دوم این سفر را در مواقعی که فشار، دشمنی و خباثت واشنگتن علیه کشورمان به اوج خود رسیده را در رایزنی دو طرف برای نزدیکی مواضع برای مقابله با دشمن واحد دانست. بخشایش اردستانی توضیح داد: ترامپ در آستانه انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا در اظهارات انتخاباتی و به امید کسب پیروزی ساختگی خواستار فعال شدن مکانیسم ماشه شد که تا اینجای کار ناکام مانده. خوب او مسلماً به این راضی نیست و در یکی دو ماه باقیمانده تا انتخابات احتمالاً تقلای خود برای برگرداندن تمام تحریم‌های سازمان ملل علیه کشورمان به کار خواهد برد. بنابراین، هیچ تردیدی وجود ندارد که این سفر از جنبه‌های مختلف چه از لحاظ زمان و چه موضوعات مورد بررسی و چه تحولات فعلی دارای اهمیت است و نمونه ای از همکاری دوجانبه بین‌المللی مبتنی بر احترام به طرف مقابل و پایبندی به مقررات بین‌المللی به شمار می‌رود. وی در انتها تصریح کرد: در عین حال یکی دیگر از اهداف این سفر می‌تواند گسترش همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور باشد. ایران و چین قرارداد همکاری راهبردی را در دست بررسی دارند. حال تهران امید دارد در ادامه سیاست نگاه به شرق خود، قرارداد ۲۰ ساله همکاری با روسیه که در حال پایان یافتن است را تمدید کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.