فراخوان اولین رویداد دوسالانه ملی نقاشی «شاهنامه فردوسی» در حالی اعلام شد که این رویداد هنری با هدف استفاده از ظرفیت هنرمندان نقاش در آفرینش آثار هنری با محتوای شاهنامه است.

هنرمندان نقاش با محتوای شاهنامه، اثر هنری خلق می‌کنند

مهدیه قمری/

فراخوان اولین رویداد دوسالانه ملی نقاشی «شاهنامه فردوسی» در حالی اعلام شد که این رویداد هنری با هدف استفاده از ظرفیت هنرمندان نقاش در آفرینش آثار هنری با محتوای شاهنامه است.

مهلت شرکت در این فراخوان تا 30 شهریور ماه سال جاری است و رویکرد سازمان اجتماعی و فرهنگی شهرداری مشهد در برگزاری این رویداد، خلق آثار ماندگار از داستان‌های کمتر مطرح شده این منظومه حماسی با بهره‌گیری از ظرفیت هنرمندان نقاش است.

رزم و نبرد، شخصیت‌نگاری، پیکار نیکی و بدی، تراژدی اسطوره، جغرافیای تاریخی، آیین و مناسک و نیایش در شاهنامه از جمله موضوعات این فراخوان است. ۱۵ آبان نیز موعد تحویل آثار به دبیرخانه این رویداد ملی است. همچنین مرحله اول داوری آثار دریافت شده یکم آذر ماه و مرحله دوم در تاریخ ۱۵ آذر ماه انجام می‌شود. 

نقاشی قهوه‌خانه‌ای رویکرد دوسالانه

لادن اورنگی، دبیر اولین دوسالانه، در توضیح بیشتر اهداف این دوسالانه به خبرنگار ما گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای می‌تواند یکی از رویکردهای این دوسالانه باشد. در این فراخوان برای ارائه اثر به سبک یا روش خاصی اشاره نشده، زیرا آنچه اهمیت دارد این است که افسانه‌ها و حکمت‌ها تا زمانی که به روح زمانه و زبان مدرن تبدیل نشوند، اثرگذار نیستند.

ما دارای سابقه مینیاتورهای درخشانی در ارتباط با شاهنامه هستیم. شاهنامه به دلیل داستان‌های گوناگونی که دارد دارای ظرفیت تصویری  گوناگونی است که نقاشی قهوه‌خانه‌ای یکی از این ظرفیت‌ها می‌تواند باشد.

وی همچنین گفت: آنچه در این رویداد اهمیت دارد تبدیل اثر به زبان هنر امروز است و این با درک هنر گذشته امکان‌پذیر خواهد بود. زبان نقالی چون امروزه رواج ندارد و کارکرد آن منسوخ شده؛ بنابراین نقاشی قهوه‌خانه باید خودش را با شیوه پسامدرن بیان کند. امیدواریم مکاتب گذشته مثل مکتب هرات یا همین نقاشی قهوه‌خانه‌ای به یاری نقاشان خلاق با زبان امروزی مشاهده کنیم یا این آثار خلق شود.

گفتنی‌است، فرح اصولی، معصومه مظفری، بهنام کامرانی، خسرو خسروی و جمشید حقیقت‌شناس، از اعضای هیئت داوران این دوسالانه هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.