سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به سفر رافائل گروسی به تهران، تأکید کرد تا زمانی که آژانس بدور از فشارهای سیاسی عمل کند ما هیچ مشکل و مانعی برای همکاری‌های فنی با این نهاد نداریم.

اگر آژانس بدور از فشارهای سیاسی عمل کند هیچ مشکلی برای همکاریهای فنی نداریم/ استدلال آمریکا برای اسنپ‌بک کودکانه است

قدس آنلاین: سعید خطیب زاده سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در اولین نشست خبری خود درباره سفر رافائل گروسی به تهران و اهداف و دستور کار این دیدار با توجه به تلاش آمریکا برای فعال سازی مکانیزم ماشه با بیان اینکه که اساسا اگر منظور از مکانیزم ماشه اسنپ بک باشد، یک واژه ژورنالیستی است که آمریکایی ها سعی کرده‌اند جا بیندازند، گفت: ادعای آمریکا مبنای حقوقی ندارد چون عضو برجام نیست. در برجام هم تاکید شده تمامی مراحل حل اختلاف (پیش از مرحله شورای امنیت) باید طی شود.

وی افزود: آمریکایی‌ها یک تفسیر کودکانه را از سر استیصال مطرح می‌کنند و هیچ کس هم نپذیرفته است. همه اعضای دائم شورای امنیت هم گفتند آمریکا هیچ حقی برای اسنپ بک ندارد.

خطیب زاده تاکید کرد: اما پاسخ ایران به هر گونه نقض برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و پاسخ ایران قبلا مکتوب شده و به سران کشورها داده شده و قاطع خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه روابط ایران و آژانس همواره از فراز و نشیب برخوردار بوده و برجام باعث شده روابط ما به حد بی نظیری برسد به نحوی که بیشترین دسترسی ها در طول تاریخ در ایران رخ داده.

وی اظهار داشت: انتظار داشتیم آقای گروسی به ایران بیایند، اما کرونا مانع شد. در این مدت اختلافاتی هم رخ داد که در این سفر نتایجش مشخص میشود. تا زمانی که آژانس مستقل و بدور از فشارهای سیاسی عمل کند در چارچوب فنی هیچ مشکلی برای همکاری ما نیست.

وی افزود: مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی امشب به تهران می‌آیند و فردا و پس فردا با ظریف و روحانی و همچنین آقای صالحی که میهمان ایشان هستند، دیدار خواهد داشت.

منافع ایران در تجارت با ونزوئلا حفظ می‌شود

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار قدس آنلاین درباره اینکه ارسال و فروش سوخت و بنزین از سوی ایران به ونزوئلا با وجود موانعی که آمریکایی ها ایجاد کرده‌اند و اقدام آنها در توقیف محموله خریداری شده از سوی کاراکاس ادامه خواهد یافت و همچنین شبهاتی که در پی انتشار یک گزارش از سوی سفارت ایران درباره بازپرداخت پول ایران از سوی ونزوئلا بوجود آمده، گفت:  روابط ایران و ونزوئلا مبتنی بر منافع ایران و منافع دو کشور است و طی سالها قوام یافته است.  این روابط مربوط به هیچ کشوری نیست ولی  به دلیل استقلال رای مورد هجمه آمریکا قرار گرفته است.  

خطیب زاده با بیان اینکه فارغ از  اینکه مالک کشتی چه کسی است، اقدام آمریکا دزدی دریایی است، بیان کرد: ایران نه مالک کشتی و نه مالک محموله بود و آمریکایی‌ها به افکار عمومی خودشان دروغ گفتند. توییت آقای ظریف کاملا گویاست.

وی با بیان اینکه بسیاری دوست دارند که کشف کنند دو کشور چگونه با یکدیگر مبادله می‌کنند تا مانع از دور زدن تحریم ها توسط ما بشوند، خاطرنشان کرد: در این مبادلات قران به قران منافع ایران حفظ می‌شود.  

مشارکت ایران با کشورهای محور آستانه در ژنو

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به سفر اخیر دستیار ویژه محمد جواد ظریف به سوریه و دیدارهایش با مقامات بلند پایه این کشور از جمله بشار اسد، گفت: مسائل مختلف کمیته قانون اساسی و روند آستانه بحث شد. امروز هم در ژنو کمیته قانون اساسی سوریه برگزار می‌شود و هیئت ایران در ژنو است.

وی گفت: هیئت اعزامی ایران در حاشیه هیئت ایران دیدارهایی با کشورهای ضامن روند آستانه خواهد داشت.

پمپئو در داخل آمریکا هم نمی‌تواند علیه ایران اجماع بسازد

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد سفر پمپئو به اسرائیل و امارات و اینکه آیا آمریکا می‌توان اجماع منطقه‌ای علیه ایران از این مسیر و عادی سازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی بسازد؟ گفت: شما منزوی تر از آمریکا در طول تاریخ بین الملل سراغ دارید که فقط یک کشور را همراه خود کرد.؟

وی افزود: نگران اجماع سازی آمریکا نباشد چون آنها حتی در داخل کشور خودشان هم نمی‌توانند علیه ایران اجماع ایجاد کنند.

جهان اسلام خیانت امارات را فراموش نخواهد کرد

وی با بیان اینکه ماجرای رابطه امارات و اسرائیل اما داستان دیگری است، اظهار داشت: آنچه رخ داد یک زخم بر پیکر جهان اسلام است. اسرائیل هم اشتباه راهبردی کرد که فکر می‌کند می‌تواند محور مقاومت را از این مسیر تضعیف کند.

خطیب زاده با تاکید بر اینکه امارات متحده عربی نیز مرتکب اشتباه بزرگی شده است  که امیدواریم اصلاح کند، افزود:  جهان اسلام هویت بخشی به اسرائیل و خیانت به فلسطین را فراموش نخواهد کرد  و نمی پذیرد اجماع جهان اسلام توسط یک کشور به هم بخورد.

وی با تاکید بر اینکه  رژیمی که نمی‌تواند امنیت خودش را در مقابل دو گروه مقاومت و جهادی تامین کند،  نمی‌تواند از یک کشور دیگر دفاع کند، اگر البته  چنین خیالی شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: اسرائیل برای ما تهدید نیست و کوچکتر از آنست که در این خوزه تهدید باشد اما ایران ثابت کرده در مورد امنیت و منافع خود کوتاه نمی آید و با کسی شوخی ندارد. اگر تهدیدی در منطقه از سوی رژیم اشغالگر قدس باشد مسئولیتش بر عهده امارات است و باید پاسخگو باشد.

عذرخواهی امارات برای تعرض به لنج ایرانی

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور درباره تنش دریایی پیش آمده میان ایران و اماراتو وضعیت لنج ایرانی مورد تعرض قرار گرفته از سوی گارد ساحلی این کشور هم با بیان اینکه لنج صیادان ایرانی تحویل داده شده و خدمه هم به غیر از کشته‌شدگان در ایران هستند. ایران از لحظه اول این ماجرا، با قدرت و جدیت پیام خود را داد و کسی که باید پیام را بگیرد، آن را گرفت.

وی با اشاره به احضار کاردار امارات پس از این حادثه گفت: یادداشت عذرخواهی رسمی امارات به تهران ارسال شد و آنها  مسئولیت این حادثه هم پذیرفته و قرار به جبران خسارت شد. ما همچنان این مسیر را ادامه می‌دهیم تا مطمئن شویم تمام کسانی که در این قضیه خسارت دیدند خسارتشان جبران شود.

خطیب زاده اضافه کرد: لنج اماراتی در نزدیکی ابوموسی به آبهای ایران وارد شده بود و توقیف شد و با همکاری گاردهای ساحلی مسئله قابل حل است.

کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند

وی درباره ادعاها و اخبار منتشر شده در مورد اظهار کاردار ایران در امارات و برخورد انجام شده با وی تصریح کرد: آنچه توسط مسیرهای غیررسمی اعلام می‌شود،  مورد تایید نیست. ‌مطمئن باشید کسی نمی‌تواند با کاردار ما تند صحبت کند.

خرابکاری نطنز  پاسخ قاطع می‌گیرد

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره واکنش و اقدام حقوقی وزارت امور خارجه در مورد حادثه نطنز که سخنگوی سازمان انرژی اتمی آنرا خرابکاری عنوان کرد، با بیان اینکه ما هنوز گزارش رسمی را دریافت نکرده‌ایم گفت: پس از دریافت، اگر منشاء حادثه خارجی باشد، پاسخ قاطع خواهیم داد و در مورد منافع ملت هیچ مصالحه‌ای در کار نیست.

رژ یم صهیونیستی به هیچ  عهدی وفا نکرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد تاثیر پروژه عادی سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی بر روابط ایران با این کشورها در منطقه و احتمال تجدید نظر در ان هم با یادآوری اینکه رژیم اشغالگر قدس در فروپاشی به سر می‌برد و می‌خواهد مشکلات خود را از طریق این نوع اقدامات رفع کند، خاطرنشان کرد: آنها در فضای سیاسی، امنیتی، اقتصادی و اجتماعی خود در حضیض ذلت هستند لذا اسرائیل به دنبال مشروعیت‌بخشی است تا چند سال بیشتر برای خود زمان بخرد.

وی با تاکید بر اینکه آنچه برای ایران مهم است  منافع ملی و جهان اسلام و حقوق حقه مردم فلسطین است، افزود: ما از این موضوع کوتاه نمی‌آییم و به امارات هم توصیه می‌کنیم همین کار را بکند.

وی با اشاره به اینکه: من کشور دیگری را نمی‌بینم که بخواهد این مسیر را طی کند. اما اشتباه محاسباتی از سوی هر کشور تبعاتش برای خودش است به دولت امارات یادآور شد: این رژیم به هیچ عهدی باقی نمانده، هیچ حقوقی را رعایت نکرده و هیچ ملتی از ترور آنها در امان نمانده است. اینها واقعیت‌های جهان است که تغییر نمی‌کند.  

استقبال تهران  از گفتگوهای لیبیایی 

 وی درباره مذاکرات صلح و آتش بس در لیبی و موضع تهران در این مورد هم اظهار داشت:  خوشحالیم لیبی روی آرامش را در خود ببیند. به هر دو طرف درگیر توصیه می‌کنیم وحدت ملی، تمامیت ارضی و مصلحت جهان اسلام را در نظر بگیرند. ما از گفت‌وگوهای لیبیایی استقبال می‌کنیم و معتقدیم هرچه سریع‌تر گفت‌وگوهای لیبی - لیبی برگزار شود چراکه به نفع صلح و ثبات در این کشور و آفریقاست.

روابط با کرده دچار چالش است

سعید خطیب زاده در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت مذاکرات با کره برای پرداخت طلب نفتی کشورمان نیز با بیان اینکه روابط ما با کره جنوبی دچار چالش است، گفت: سئول هنوز نتوانسته به تعهداتش را عمل کند و  هر لحظه تاخیر در پرداخت بدهی در آینده روابط تاثیر می‌گذارد. مذاکرات در جریان است تا اساسی حل شود چون تحریم های آمریکا چیزی نیست که دولت‌های مستقل از آن تبعیت کنند.

ترامپ می‌ترسد عمر برجام از ریاست جمهوری او بیشتر باشد 

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره اینکه ترامپ در آخرین موضع‌گیری خود این‌بار مدعی شده سه هفته‌ای با ایران به توافق خواهد رسید، گفت: ترامپ می‌داند راه حل کجاست، او باید همانطور که مقام معظم رهبری گفتند، توبه کند و به برجام برگردد، آنوقت در چارچوب برجام می‌توان مذاکره کرد.

وی افزود: این اظهارات کارکرد داخلی دارد و تا انتخابات از این اظهارات خواهیم داشت و  زمان رسیدن به توافق با ایران هم کاهش می‌یاید و حتی ممکن است به یک ساعت هم برسد.  

وی اقدام آمریکا برای اسنپ بک را اقدامی ناشی از استیصال این کشور دانست و ابراز داشت: وقتی ترامپ با غرور کامل در هشتم می ۲۰۱۸ امضای خروج از برجام را در مقابل دوربین‌ها بالا گرفت، تصور نمی‌کرد برجامی باقی بماند و به همین خاطر بود که با تمامی قوا و وقاحت اعلام کرد آمریکا از برجام خارج شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآورشد: آنها نه تنها از برجام خارج شدند بلکه گفتند به قطعنامه ۲۲۳۱ هم عمل نخواهند کرد. برای نخستین بار در تاریخ شورای امنیت بود که یک عضو شورا بانی قطعنامه می‌شود و بقیه کشورها را به خاطر اجرای قطعنامه تنبیه می‌کند. اکنون چند ماه بیشتر از عمر دولت ترامپ باقی نمانده و او می‌ترسد عمر برجام بیشتر از عمر دولت وی باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: بهترین کار برای ترامپ این است که سیاست اصولی را در پیش بگیرد و به حقوق و قوانین بین‌المللی و تعهدات آمریکا پایبند بماند.

از مذاکرات راهبردی با عراق استقبال می‌کنیم 

وی درباره اعلام آمادگی فواد حسین وزیر خارجه عراق برای برگزاری مذاکرات راهبردی ایران و عراق یادآور شد:‌ همه در جریان روابط راهبردی ایران و عراق هستند. عراق جایگاه ویژه‌ای برای ما دارد و در سفر آقای ظریف موضوع سند راهبردی بین دو کشور در دستور کار بوده است و به محض نهایی شدن اطلاع‌رسانی می‌شود. ما از این اعلام، استقبال می‌کنیم و امیدواریم در کوتاه‌ترین مدت مذاکرات راهبردی را با عراق برگزار کنیم.  

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: برای ما در عراق ثبات سیاسی، امنیت و آرامش مردم خواست اساسی است. خواست ملت و مردم عراق باید با دقت در نظر گرفته شود و امیدواریم مطالبات مردم از هر حیثی باشد به خوبی پاسخ داده شود.

خطیب‌زاده درباره سفر وزیر دفاع به مسکو هم گفت: همکاری ایران و روسیه جامع، راهبردی، چند بعدی و عمیق است. در تمامی ابعاد با شرکا در روسیه در حال رایزنی هستیم.

وی درباره برگزاری نشست کمیسیون مشترک میان ایران و اعضای گروه ۱+۴ اظهار داشت: کمیسیون مشترک برجام بر اساس رویه فصلی باید برگزار شود. به خاطر کرونا برگزاری آن به تاخیر افتاده بود. امیدواریم تمامی طرف‌های برجام تلاش کنند ایران از بندهای رفع تحریمی برجام منتفع شود.

توصیه خطیب زاده به همتای آمریکایی اش

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در این اولین نشست خبری خود در واکنش به اظهارات ضد ایرانی همتای آمریکایی‌اش  با بیان اینکه خانم اورتگاس فراموش کرده که سخنگوی وزیر امور خارجه‌ای است که گفته افتخارش این است که وقتی در سیا بوده، دروغ را یاد می‌گرفتیم، تقلب می‌کردیم و می‌دزدیم.  افزود: این مقام‌آمریکایی ظاهرا فراموش کرده چه اتفاقاتی امروز در بین رنگین‌پوستان آمریکا رخ می‌دهد.

وی با اشاره به قتل یک  سیاه‌پوست دیگری در آمریکا گفت: این را به لیست کودتاها، تجاوزات و... آمریکا در دنیا اضافه کنید.  

وی به همتای آمریکایی توصیه کرد به جای تمرکز وسواس‌ی بیمارگونه برای یافتن چیزهای کوچک در مورد ایران و بزرگ‌نمایی آن، بر چیزهای بسیار بزرگی که در آمریکا رخ می‌دهد و معضلات و مشکلات بزرگی که در آمریکاست، تمرکز کند.  

سیاست ما حسن همسایگی‌است

خطیب زاده درباره اینکه برقراری رابطه امارات با اسرائیل ممکن است به کاهش روابط اقتصادی ایران با این کشور بینجامد؟ تصریح کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران سیاست حسن همسایگی است و یعنی تمامی کشورهایی که با آنها همسایه هستیم. ایران تولیدکننده امنیت و ثبات در این منطقه و فضای آرام برای تبادلات است. ما با حضور هر مولفه‌ای که به صورت مصنوعی این فضا را از بین ببرد مخالفیم و امیدواریم و شاهد حل و فصل برخی اختلافات باشیم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.