بخشدار مرکزی مشهد گفت: مهاجرت معکوس به روستاهای بخش مرکزی موجب افزایش جمعیت این مناطق طی ۲ سال گذشته شده است.

مهاجرت معکوس جمعیت روستاهای مشهد را افزایش داد

به گزارش قدس آنلاین، ابوطالب سرابیان افزود: جمعیت روستاهای دهستان تبادکان، توس و بخشی از دهستان کنه‌بیست که در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند در حال افزایش است.

وی ادامه داد: البته علت این مهاجرت معکوس افزایش اجاره بها و قیمت زمین در مشهد می‌باشد که موجب رونق کارکرد اقامتگاهی و نه کشاورزی و دامداری در این روستاها شده و مردم به اجبار برای تهیه مسکن ارزانتر از بافت شهری مشهد به این مناطق مهاجرت می‌کنند.

بخشدار مرکزی مشهد متوسط رشد جمعیت روستاها در ایران را ۲ تا ۳ درصد عنوان کرد و گفت: طی دو سال گذشته، رشد جمعیت در این روستاها که به مشهد چسبیده‌اند براساس آمار مراکز بهداشت روستایی بین ۱۰ تا ۱۵ درصد بوده است.

وی افزود: ۱۴ روستا شامل صیدآباد، خین عرب، فریزی، کشف، کال زرکش، زرکش، چهل حجره، کلاته نوری، کوشک مهدی، پرکندآباد، امیرآباد، اسماعیل آباد، باغون آباد و کاظم آباد در دهستان توس و ۱۱ روستا شامل دهرود، گرجی سفلی، کاظم آباد پنجشنبه، علی آباد، همت آباد، اسلام آباد، گرجی علیا، خلق آباد، زیرکن، کلاکوب و بهار در دهستان تبادکان به دلیل افزایش قیمت زمین و مسکن در مشهد با موج مهاجرت معکوس مواجه شده‌اند.

سرابیان ادامه داد: ۳۵ روستای دهستان کنه‌بیست نیز با مهاجرت معکوس و افزایش جمعیت مواجه بوده‌اند اما فقط روستاهای چسبیده به مشهد در این دهستان افزایش قابل توجه جمعیت داشته‌اند که علت آن نیز مهاجرت معکوس به خاطر افزایش کارکرد سکونتگاهی بوده است.

وی گفت: رشد جمعیت در روستاهای دورتر از حریم مشهد از جمله در دهستانهای درزاب، میان ولایت و کارده حدود سه درصد است که دلیل این مهاجرت معکوس، افزایش بارندگی، رونق کشاورزی و دامداری و افزایش سطح زیرکشت در این مناطق می‌باشد.

بخشدار مرکزی مشهد افزود: روستاهای ابقد، امرودک، چشمه علیمو، درنگ‌آباد، دوله، گندم خواب گرمه، گل ازقند، گوارشک، حصار، جغنه، حضرتی، خرق، ماریان و مهرآباد از جمله مناطقی هستند که در دهستان درزاب، رشد جمعیت ناشی از بهبود اوضاع کشاورزی داشته‌اند

وی روستاهایی را که در دهستان کارده مهاجرت معکوس داشته و جمعیت آنها با رونق کشاورزی افزایش یافته شامل کارده، مارشک، سیج، دربیابان، فیروزآباد و کوشک آباد عنوان کرد و ادامه داد: در دهستان میان ولایت نیز روستاهای جوادیه،   گناباد، رضویه، فیلیان قائم مقام، حسن آبادگرجی، بازمرگان، شاهراه،   ناظریه، جلالی، چهچهه، چنارسوخته، خرابه امین، پایین ده، عبدل آباد، سنگ سیاه، خان سعادت و دوین به خاطر رونق کشاورزی افزایش جمعیت داشته‌اند.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.