رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی گفت: بالا بودن قیمت طلای جهانی یا نوسانات آن عمدتا اقتصادی وسپس سیاسی و در درجه سوم شاید مرتبط با ویروس کرونا باشد و همانطور که گفتم تاثیر آن بیشتر روانی است که البته آنهم خیلی ماندگار نیست.

ارتباط کرونا با افزایش قیمت طلا در جهان

قدس آنلاین- تکتم بهاردوست: شهرام مرصعی در توضیح نوسانات قیمت طلا در چند ماهه اخیر بیان کرد: نوسان قیمت دلار به گونه ای بوده که در واقع مقداری از شدت هیجان قیمت طلا را کم کرده و به تعبیری به صورت تعاملی عمل کرده، به شکلی که شاهد بوده ایم هر گاه قیمت طلا کاهش داشته، قیمت دلار آهسته آهسته افزایش پیدا کرده است تا  به یک قیمت تعادلی برسد. و هر زمان که  قیمت جهانی طلا افزایش پیدا کرده، قیمت دلار با قدری تاخیر کاهش پیدا کرده است. البته هیجانات طلا در خارج از کشور کمتر احساس می شود، اما باید اضافه کنم این نوسانات چندان هم عجیب نیستند. عدم ثبات سیاسی و اقتصادی، تنش ها بین ایالات متحده و چین، بحث پیدایش یا شایعه ساخت واکسنی برای ویروس کرونا و... همه در نوسانات یکی دو هفته اخیر قیمت جهانی طلا نقش مهمی داشته اند.

رئیس انجمن طلا، جواهر، نقره و سنگ‌های قیمتی خراسان رضوی افزود: نوساناتی که در چند هفته گذشته شاهد آن بوده ایم چندان به ارزش ریال ربطی نداشته و بیشتر متاثر از اتفاقات جهانی است. در واقع برابری قیمت ریال و  دلار تابع مکانیزمی مدیریت شده است که  بتواند نوسانات جهانی طلا را خنثی کند و از هیجانات  قیمت طلا کم کند که این اتفاق هم افتاده است. اما اینکه قرار است این اتفاق تا چه زمان ادامه پیدا کند سوالی است که جای بحث دارد.

مرصعی ادامه داد: بحث بالا بودن قیمت طلای جهانی یا نوسانات آن عمدتا اقتصادی وسپس سیاسی و در درجه سوم شاید مرتبط با ویروس کرونا باشد و همانطور که گفتم تاثیر آن بیشتر روانی است که البته آنهم خیلی ماندگار نیست.

وی در خصوص تاثیر سیاست های بانک مرکزی در افزایش و یا کاهش قیمت طلا توضیح داد: بارها به این نکته اشاره کرده ام که نوسانات جهانی قیمت طلا هیچ ربطی به ارزش ریال و یا سیاستهای بانک مرکزی ندارد، اما ارزش طلا در داخل کشور به دلیل داشتن رابطه مستقیم با برابری ارزش ریال و دلار، به سیاستهای بانک مرکزی وابسته خواهد بود. سیاست های عمومی بانک مرکزی در خصوص کنترل نرخ طلا در داخل کشور تاکنون موثر واقع نشده و حتی مواقعی که روسای وقت بانک مرکزی راه حلی را مطرح نموده اند، ظاهرا  بیشتر تمایل داشته اند از اثرات روانی و موقت آن استفاده کنند تا از اثرات واقعی و بلند مدت آن.

 وی ادامه داد: سیاست های  بانک مرکزی در محدوده جغرافیای کشور می تواند موثر واقع شود که آن هم حداکثر در رابطه با حفظ ارزش ریال در مقابل دلار و دیگر ارزهای خارجی است که متاسفانه همان  هم در عمل نتیجه بخش نبوده است.

مرصعی افزود: شاید روسای محترم بانک مرکزی دفاعی داشته باشند دال براینکه اگر این سیاست ها را اعمال نمی شد، اینک در رابطه با دلار با اعداد و ارقامی به مراتب بالاتر مواجه بودیم، ولی من گمان نمی کنم این دفاع بتواند قابل قبول و مستند باشد چون جهش های عجیب و غریبی که در چند سال اخیر در قیمت دلار دیده ایم، حکایت از موضوعی دیگر دارد و باید اذعان کرد که در مجموع اتخاذ سیاستهایی از این دست  به اقتصاد کشور بسیار  ضربه زده است.

وی در پاسخ به این سئوال که چرا در چند ساله اخیر افزایش قیمتها تا این اندازه عجیب بوده است گفت: در چند سال اخیر یکی از عوامل تاثیر گذار بر افزایش قیمت طلای جهانی، تقاضای بالا برای ذخیره آن است و این هم به وسیله کشورها و بانک های مرکزی و سازمان های مالی بزرگ دنیا انجام شده که می خواهند ذخیره و اندوخته طلایی خود را بالا ببرند آنهم به دلیل عدم اطمینان به ارزهای موجود و معتبر  دنیا و به همین دلیل  بخشی از اندوخته و دارایی خود را به طلا تبدیل کرده و می کنند که همین تقاضای بالا نسبت به عرضه است که عمده مسبب رشد بی سابقه طلا در جهان شده است، لازم به ذکر میدانم که عوامل مهم دیگری نیز در این امر تاثیر گذار هستند که طرح آن در حوصله این مصاحبه نیست.

شهرام مرصعی در توضیح اینکه ممکن است قیمت طلا تا پایان سال برروی یک قیمت خاص ثابت بماند گفت: متاسفانه پالسی در این رابطه در حوزه اقتصاد، سیاست و روابط بین الملل نمی بینم. سیاستهای ما ظاهرا  تعادل بخش در حوزه اقتصاد نیستند.

وی ادامه داد: متاسفانه چشم انداز نرخ دلار و ارزش طلا نیز چندان دلچسب به نظر نمیرسد که البته در رابطه با ارزش طلا تنها مربوط به کشور ما نیست و درتمام دنیا اپیدمی است. به همین دلیل فکر نمی کنم  به خاطر اتفاقاتی که در رابطه با مسائل اقتصادی چه در حوزه داخلی و چه در حوزه بین الملل می افتد، امیدی  به ثبات نرخ دلار و طلا داشته باشیم، به نظرم همچنان قیمت طلا در دنیا رشد خواهد داشت البته با نوسان و برابری ریال و دلار هم متاسفانه باز هم با نوسانات زیاد، رشد صعودی خواهد داشت.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.