انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی قرار است بر اساس گفته رئیس ستاد انتخابات کشور در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود که از همین حالا گمانه‌زنی‌ها برای حضور یا اعلام کاندیداتوری افراد شاخص گروه‌های سیاسی آغاز شده است. اصلاح‌طلبان در حالی این روزها درباره نحوه ادامه کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یا دیگر مسائل درون‌گروهی دچار چالش‌هایی هستند که به نظر می‌رسد اصول‌گرایان در معرفی گزینه‌های ریاست جمهوری دستشان پُر است.

آغاز تحرکات انتخاباتی گروه‌های سیاسی

قدس آنلاین: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در حالی قرار است بر اساس گفته رئیس ستاد انتخابات کشور در روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار شود که از همین حالا گمانه‌زنی‌ها برای حضور یا اعلام کاندیداتوری افراد شاخص گروه‌های سیاسی آغاز شده است.

جمال عرف در نشست خبری دیروز خود از موافقت شورای نگهبان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها و میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ۲۸ خرداد خبر داد و درباره احتمال جانب‌داری دولت در انتخابات افزود: رهبری تکلیف همه را روشن و وظایف دولت در سال پایانی را مشخص کردند. قانون‌مداری و بی‌طرفی دو اصل برای ما در وزارت کشور است. ما به‌عنوان مجری انتخابات وظیفه برگزاری انتخاباتی سالم، امن، رقابتی و با مشارکت بالا را داریم. اگر عوامل ما این مسیر را طی نکردند، با آن‌ها برخورد می‌شود.

بااین‌حال، جریان‌های مختلف سیاسی هرکدام این روزها شرایط خاصی را با توجه به بیماری کرونا سپری می‌کنند که نتیجه جلسات و موضع‌گیری‌های آنان را نیز تحت تأثیر قرار داده است. اصلاح‌طلبان این روزها درباره نحوه ادامه کار شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان یا دیگر مسائل درون‌گروهی دچار چالش‌هایی هستند، اما بااین‌حال به نظر می‌رسد گزینه‌های متفاوتی همچون اسحاق جهانگیری، محمدرضا عارف یا محسن هاشمی را به لحاظ عبور این افراد از فیلتر شورای نگهبان در نظر دارند و حتی برخی از آنان در نظر دارند افراد مطرح دیگری مانند محمدرضا خاتمی یا مسعود پزشکیان را که اقبال بیشتری برای تأیید صلاحیت و رأی آوری دارند به عرصه انتخابات بیاورند.

امکان معرفی نامزد غیر اصلاح‌طلب وجود دارد

اصلاح‌طلبان با توجه به عملکرد دولت در چند وقت اخیر با انتقادهای بسیاری مواجه شده‌اند که شانس پیروزی نامزد منتسب به آنان را تا حد زیادی به حاشیه برده است. به همین دلیل بسیاری از اصلاح‌طلبان عنوان می‌کنند باید حمایت سیاسی آن‌ها از یک فرد اصلاح‌طلب باشد تا فردی میانه‌رو. در همین رابطه علی صوفی عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چندی پیش در مصاحبه‌ای با قدس اظهار کرده بود: همان‌گونه که در انتخابات سال ۹۸ مجلس هم راهبردی را برای انتخاب نامزدها تعیین کردند که بر اساس آن، نامزد غیر اصلاح‌طلب در لیست اصلاح‌طلبان قرار نگرفت، برای انتخابات ۱۴۰۰ نیز مصداق حتماً اصلاح‌طلبی فرد خواهد بود. با این تفاسیر احتمال معرفی نامزد میانه‌رو که وابسته به جریان اصلی اصلاح‌طلبان نیست، پایین است. گرچه برخی اصلاح‌طلبان نظر دیگری دارند و در همین رابطه مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از اعضای حزب اتحاد ملت در مصاحبه‌ای با بیان اینکه این احتمال وجود دارد که اصلاح‌طلبان به سمت نامزد غیر اصلاح‌طلب بروند، گفته: شاید شرایط کشور و منطقه‌ و رویدادهای بین‌المللی به‌گونه‌ای رقم بخورد که اصلاح‌طلبان دوباره مجبور شوند از چهره‌ای غیر اصلاح‌طلب حمایت کنند؛ اما امروز اصلاح‌طلبان بنای رفتن به سمت‌وسوی کاندیدای غیر اصلاح‌طلب را ندارند.

احتمال ورود علی مطهری از جناح اصلاح‌طلبان

بدین ترتیب اگر رویکرد اصلاح‌طلبان استفاده از گزینه غیر اصلاح‌طلب در صورت رد صلاحیت شدن گزینه اصلی خودشان باشد، به نظر می‌رسد علی مطهری نماینده پیشین مردم تهران که در انتخابات دوره یازدهم مجلس نیز از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد، یکی از همان گزینه‌های غیر اصلاح‌طلب است که می‌تواند از حمایت جریان اصلاح‌طلب برخوردار شود؛ موضوعی که خود مطهری نیز از حضور در انتخابات و برخورداری از حمایت اصلاح‌طلبان چندان بدش نمی‌آید و چندی پیش هم آشکارا اعلام کرد ازنظر سیاسی به اصلاح‌طلبان وابستگی بیشتری دارد و در مصاحبه‌ای با یکی از رسانه‌ها درباره احتمال نامزدی اش گفته بود: بستگی به شرایط دارد. اگر احساس کنم آنجا جایی است که باید بیایم و ممکن است من رأی داشته باشم، ولی کسی دیگر رأی ندارد، در چنین شرایطی ممکن است حضور پیدا کنم.

دست‌پر اصول‌گرایان در معرفی کاندیدا

اما در سوی دیگر اصول‌گرایان نیز تلاش دارند در قالب تشکل‌های سیاسی مانند جبهه انقلاب به فعالیت انتخاباتی خود نظم و هماهنگی بیشتری دهند و دراین‌ بین حضور پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان، سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس نیز از جمله گزینه‌هایی هستند که احتمال حضور آنان در عرصه انتخابات ریاست جمهوری مطرح است. البته پرویز فتاح در مصاحبه جنجالی اخیر خود، تأکید کرده بود در بنیاد مستضعفان برنامه پنج ساله دارد و قصد شرکت در انتخابات را ندارد.

به نظر می‌رسد اصول‌گرایان در معرفی گزینه‌های ریاست جمهوری دستشان پر است و رسانه‌ها از حضور افراد شاخص دیگری همچون علی لاریجانی، عزت‌الله ضرغامی و سعید جلیلی نیز سخن به میان می‌آورند.

گرچه با توجه به ریاست قالیباف و آیت الله رئیسی بر دو قوه مهم کشور، احتمال حضور آنان در عرصه انتخابات پایین است، اما بااین‌حال گروه‌های دیگر سیاسی مانند وابستگان به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق نیز تلاش دارند در بین چنین افرادی بتوانند گزینه خودشان یعنی احمدی‌نژاد یا به‌احتمال کم حمید بقایی را در صورت تأیید صلاحیت برای ریاست جمهوری نامزد کنند.

احتمال تکرار تجربه انتخابات دوره دوازدهم

بااین‌حال با تعدد گزینه‌هایی که در جناح اصول‌گرایان است، احتمال تکرار تجربه انتخابات دوره دوازدهم ریاست جمهوری وجود دارد و معرفی تعداد کاندیداهای زیاد از سوی این جریان به‌نوعی شانس رأی آوری آنان در برابر اصلاح‌طلبان را کاهش می‌دهد. موضوعی که اسدالله بادامچیان از اعضای حزب مؤتلفه و وابسته به جریان اصول‌گرایی به نوعی آن را تأیید کرده و دلیل رأی نیاوردن اصول‌گرایان در انتخابات آن سال را تعدد کاندیداها دانسته و افزود: اگر هریک از نامزدهای اصول‌گرا بر روی یک اصول‌گرای دیگر اجماع می‌کردند، رأی بیشتری از آنِ آن‌ها می‌شد. از نظر سیاسی اصول‌گرایان وحدت نداشتند، البته در انتخابات ریاست جمهوری انتخاب یک فرد رجحان است نه شکست دیگری، اما متأسفانه برخی دلشان می‌خواهد کشور ما همیشه در حال درگیری باشد و هر دولتی که سرکار بیاید نتواند از همه نیروها استفاده کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.