وبینار تقدیر از خانواده خبرنگاران قربانی تروریسم منطقه غرب آسیا به همت انجمن بین‌المللی گزارشگران صلح و با حضور مقاماتی از ایران، لبنان، عراق، یمن، افغانستان و همچنین صدها نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه ای سیاسی، حقوق بشری از سراسر دنیا برگزار شد.

اختتامیه وبینار تقدیر از خانواده خبرنگاران قربانی تروریسم برگزار شد

قدس آنلاین: وبینار سه زبانه تقدیر از خانواده خبرنگاران قربانی تروریسم منطقه غرب آسیا به همت انجمن بین المللی گزارشگران صلح و با حضور سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، وزیر فرهنگ لبنان، وزیر اتباطات یمن، وزیر فرهنگ و افغانستان و قائم مقام وزیر فرهنگ عراق با حضور مجازی صدها نفر از خبرنگاران و فعالان رسانه ای سیاسی، حقوق بشری از سراسر دنیا برگزار شد.

در ابتدای مراسم مجری برنامه، میهمان و مخاطبان را به احترام خبرنگاران قربانی گروه های ترویستی به یک دقیقه سکوت دعوت کرد.

در این مراسم زهره خواجوی رئیس انجمن بین المللی گزارشگران صلح به ارائه گزارشی از فعالیت های انجمن پرداخت و اظهار داشت: انجمن یک سازمان بین المللی است که فعالیتش را از سال 96 آغاز کرده و در این مدت کوتاه فعالیت های مستمری را داشته است.

وی ادامه داد: در این کنفرانس سه روزه چهار کارگروه حقوقی، بیانیه، محتوا و اطلاع رسانی تشکیل شد که کارگروه حقوقی با موضوع پیگیری حقوق خبرنگاران قربانی گروه های تروریستی و خانواده های آنها به عنوان کمیته ای تخصصی در انجمن به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

در ادامه سعید خطیب زاده سخنگویوزارت امور خارجه با اشاره به قربانیان جنگ، اظهار داشت: یکی از مهم ترین قربانیان جنگ، خشونت و افراطی گری نیروها و قشری هستند که بیش از همه زحمت می کشند و در خط مقدم قرار دارند.

وی افزود: سربازان صلحی که دانش افزایی می کنند و در خط مقدم قرار می گیرند تا بتوانند اخبار، اطلاعات، اگاهی را به جامعه برسانند.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: خبرنگاران و خانواده های خبرنگاران در تمامی دنیا به ویژه منطقه غرب آسیا یکی از قربانیان اصلی این خشونت سازمان یافته تروریست کور و تروریسم وارداتی هستند.

وی بیان کرد: بیش از 70 سال است که منطقه غرب آسیا و خاورمیانه دچار این پدیده شومی شده و ریشه آن در سرزمین های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی است که ظلم، تعدی و جنگ های بی پایان ایالات متحده آمریکا و دیگر ایالات را آغاز کردند و همچنین برخی حکام عرب در منطقه که جا پای آن گذاشتند که باعث شده منطقه دچار این بلای خانمان سوز تروریسم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ایران و دولت آقای روحانی از روز اول با شناخت این معضل قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی گری را در مجمع عمومی سازمان ملل پیشنهاد کردند و در همان سال پیش از جنگ سوریه، یمن و دیگر خرده جنگ های منطقه به تصویب رسید.

وی ادامه داد: تصویب قطعنامه جهان علیه خشونت و افراطی گری نشان داد که ایران با دقت ریشه بسیاری از مشکلات را مشاهده و جستجو کرد.

خطیب زاده اظهار داشت: معتقد هستیم امنیت را مشترک می توانیم در منطقه غرب آسیا ایجاد کنیم و ما به عنوان محور ایجاد امنیت و تولید کننده امینت آمادگی داریم تا با کمک دوستان منطقه، مشکلات را حل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: صلح با جنگ به دست نمی آید و همچنین صلح با خشونت همخوانی ندارد؛ جمهوری اسلامی ایران برای تحقق صلح در منطقه و کشورهای همسایه بسیار تلاش می‌کند.

منطقه، نیازمند یک‌پارچه‌شدن تلاش‌ها برای برون‌رفت از واقعیت فاجعه‌زده است

 عباس مرتضی وزیر فرهنگ جمهوری لبنان گفت: این همایش‌ را به همراه شما در این شرایط دشوار، آغاز می‌کنم، و در آغاز به شما می‌گویم: خوانش امروز ما، خوانشی پذیرنده‌ نسبت به تمامی خوانش‌هاست. خوانش وابستگی فکری و رفتار روزانه و ساختن گروه و جامعه، در سرزمین‌هایی که با اقتصاد و سرمایه‌گذاری ثروت‌های آن، آماده گشته است.

وی افزود: در واقع می‌خواهم خاطر مبارکتان را به این نکته جلب کنم که توجه به خبرنگاران و اصحاب رسانه‌ای که جنگ‌ها و حوادث تروریستی را همراهی می‌نمایند، با [شرایطی] همزمان شده که منطقه بر خط زلزله‌ها و جنگ‌ها به سر می‌برَد؛ از عراق گرفته تا یمن و سوریه و ایران و افغانستان؛ و لبنان که همچنان زخم‌های انفجار بندر بیروت را -که در 14 مرداد رخ داد- التیام می‌بخشد، پایان آن نیست.

وزیر فرهنگ لبنان ادامه داد: بگذارید بپرسیم: آیا این منطقه باید زیر آتش خمپاره‌ها و بوی بمب‌ها زندگی کند؟ آیا این سرنوشت صدها ملیون نفری است که امروز زنده هستند و نیستند؟ آیا این مردم و این امت شایسته‌ی زندگی باشرافت و پایدار نیستند، یا ما باید [هزینه] برآوردن آرزوی دشمنان‌مان را بپردازیم و به‌جای ایشان درگیر جنگ‌ها گردیم؟

وی تصریح کرد: در حقیقت، رویکردی سریع به هر آنچه در این منطقه رخ می‌دهد ما را به این نتیجه رهنمون می‌سازد که حضور اسرائیل، عامل مستقیم آنچه رخ می‌دهد است؛ از تلاش برای کسانی که پشت اسرائیل هستند گرفته تا تأمین امنیت آن -چنانکه ادعا دارند- و قطع روابط برادرانه و ایجاد ارتباط میان کشورهای عربی و اسلامی؛ از طریق فتنه‌انگیزی‌ها و کینه‌توزی‌ها در میان مردمانی که با هم هم‌زیستی دارند، و از راه بوق‌های قومیت‌گرایی، که سرخوردگی‌ها و شکست‌هایشان نشان داده به نیکی بلدند چگونه در آن‌ها بدمند.

عباس مرتضی ادامه داد: آقایان و خانمها، خبرنگاران میان جنگ‌های آشکار و عملیات‌های تروریستی، همچون مقاومت‌کنندگان حاضر می‌شوند، و جان بر کف به سوی حقیقت می‌شتابند، تا حوادث را پوشش داده و جنایتکاران را بازشناسند و متجاوزان را پیجویی نمایند. و برخی از ایشان، به سهم خود از انفجار و سوختن و پیگرد [قانونی] رسیده‌اند.

وی گفت: خبرنگار، سرباز خط مقدمی است که لحظات را مستند می‌سازد، تا حقیقتی را که مجاهدان از برای آن به شهادت رسیده‌اند، منتقل کند؛ همان حقیقتی که پایبندان راستین به اصول برای آن می‌کوشند، نه سر فرود می‌آورند و نه دنباله‌رو کسی می‌شوند، هرچند مقامش بالا باشد، بلکه به‌سوی روابط محترمانه و گفت‌وگو با ملت‌ها و کشورهای دیگر پیش می‌روند.

وی با بیان اینکه امروز نظام جهانی می‌بایست بر گفت‌وگوی سازنده استقرار یابد، و پذیرندگی مثبت شرط احترام سیادت و استقلال ملت‌ها، و برخورداری ایشان از آزادی واقعی است، افزود: انسان، انسانیت را با یک اشتباه به نام جنگ تباه ساخت، که اگر یک دهم آنچه برای جنگ‌ها خرج می‌کند، برای انسان و آسایش او هزینه می‌کرد، امروز با آرامش و پایداری زندگی می‌کردیم.

وزیر فرهنگ لبنان ادامه داد: واقعیت امروز لبنان و منطقه، نیازمند یک‌پارچه‌شدن تلاش‌ها برای برون‌رفت از این واقعیت فاجعه‌زده و همان احساس مسؤلیتی است که بر عهده همگان نهاده شده است.  وزارت فرهنگ لبنان -با تأکید بر صلح و تقویت تکثرگرایی و احترام آن، و تشویق به گفت‌وگو میان ملت‌ها و تمدن‌ها و فرهنگ‌ها، و حمایت از همه گونه فرهنگ‌ها- با آغاز از موقعیت و نقش آن -که می‌تواند در بهبود وضعیت همیاری نماید- با هماهنگی وزارت‌خانه‌های مربوطه، و نه فقط لبنانی، و بلکه عربی و اسلامی، به همراه تبیین پشتوانه‌های فرهنگی و معرفتی‌مان برای ایجاد روحیه کار به خاطر نکوداشت نوآوران و اصحاب رسانه و اهل فرهنگ.

 وی با بیان اینکه آقایان و خانم‌ها، ما چند پیشنهاد برای سازمان‌ها و همه شنوندگان از سراسر کشورهای عربی و اسلامی داریم، افزود: اولا، ساختن پایگاه داده‌های اصحاب رسانه‌ای که قربانی جنگ‌ها و حوادث تروریستی شده‌اند، که تمامی اطلاعات مربوط به ایشان را در بر می‌گیرد؛ به جهت یادبود ایشان و زمینه‌سازی برای تأسیس مجموعه‌ای که به پیگیری وضعیت خانواده‌های ایشان اقدام نماید.

وزیر فرهنگ لبنان ادامه داد: ثانیا، برپایی فعالیت‌ها و نمایشگاه‌های سالانه در فضایی برای تمایز معرفتی، که از حیث نتیجه و منزلت و فهم و تعامل با مردم و در تمام مناطق، تکامل می‌یابد. ثالثا، برگزاری گردهمایی سالانه دقیقا با همین عنوان، تا فرصتی برای گفت‌وگو و ملاقات و هم‌اندیشی باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: به طور خلاصه، ما تاریخ واقعی را تاریخ فرهنگ و ادبیات و تمدن می‌دانیم، نه تاریخ جنگ‌ها و پیمان‌نامه‌ها و تروریسم. و سخن کسی را باور می‌کنم که گوید: سلاح‌ها در گذشته برای کشتار در جنگ‌ها ساخته می‌شدند، ولی امروز جنگ‌ها به‌دنبال سلاح‌ها برپا می‌شودند.

اهمیت شهدای رسانه از شهدای میادین جنگ کم تر نیست

در ادامه ضیف الله الشامی وزیر ارتباطات یمن با اشاره به شهدای رسانه اظهار داشت: موضوع یادآوری شهدای بزرگ و ارزشمند رسانه بسیار اهمیت دارد، آنهایی که صاحبان کلمه و رسالت به حق هستند، آنانی که گفتار صادقانه را از آن خود ساخته اند.

وی افزود: شهدای رسانه ای اهمیت شان از شهدای میادین جنگ و نبرد کم تر نیست؛ چرا که رسانه ای ها سلاح کلمه، سلاح صداقت، سلاح قلم و دوربین را به دست دارند، آنها قلمی را در این حرفه خود به دست دارند که جوهر آن به رنگ خون آنهاست و با استفاده از این قلم جویبار عزت آفرین میادین جنگ ونبرد را در سرتاسر جهان ترسیم می کنند.

وزیر ارتباطات یمن تصریح کرد: ما امروزقرار است از شهدای بزرگ سخن به میان آوریم؛ شهدای رسانه ای که در میادین شرف وعزت وکرامت سخن بودند؛ خواه قلم و میکروفون ودوربین به دست داشتند و خواه این ابراز را به کناری نهادند و با حمل سلاح در میادین رزم از شرف و سرزمین و کرامت دفاع و حمایت کردند.

وی بیان کرد: ما در کشور یمن و در همین محور در مبارزه با استکبار جهانی و در مقابل آمریکا و اسرائیل می جنگیم، ما در تمامی عرصه ها شهدای بزرگی را تقدیم این راه کرده ایم. در میادین نظامی، فرهنگی، اقتصادی ، امنیتی و حتی در میادین رسانه ای نیز ما شهید تقدیم کرده ایم.

وزیر ارتباطات یمن خاطرنشان کرد: ما معتقدیم رسانه ای کسی بوده که سلاحش کلمه و شمشیرش قلم اوست، اما امروزه ما در یمن خبرنگاران ما هم به مردان رزمنده تبدیل شده اند، مردان ما در یمن با کلمه به دست و سلاح درحال نبرد و رزم هستند، ما دوربین را از آن رو با خود به همراه داریم تا به کمک آن صحنه ها و واقعیت های میادین رزم خود را ثبت نموده وحماسه سازی این ملت را به جهانیان نشان دهیم، حماسه هایی که مردان ارتشی و رزمندگان کمیته های مردمی ما در میادین نبرد به ضد دشمن خلق می کنند.

وی افزود: همچنین در مقابل تمام جنایاتی که از سوی ائتلاف دشمن و جنایتکار برضد ملت ما رقم می خورد را ثبت وضبط می کنیم، ما راه ومنش کشورهای جنایتکار حامی این ائتلاف خونریز را ثبت وضبط می کنیم تا همه بدانند درحق کودکان و زنان یمن وحق شهروندان بی دفاع یمن چه جنایاتی روا داشته شده است. ما می کوشیم تا هوشیاری جهانیان را با نشان دادن حقایق از طریق صدا و تضور ونوشته منعکس کنیم.

در میادین جنگ رسانه فرماندهان متخصصی داریم

وزیر ارتباطات یمن خاطرنشان کرد: همانگونه که رسانه ها مردان متعهد خود را دارد و رزم آورانی ماهر در رسانه ها می بینیم؛ در میادین جنگ نیز مردانی متعهد ورزم آورانی کارکشته داریم، در میادین جنگ ما فرماندهانی داریم که مسیر نبرد را هدایت می کنند، در میادین جنگ رسانه ای هم فرماندهان ومتخصصانی داریم آنها فرماندهانی بودند که بعضا در میادین این حرفه به شهادت رسیدند.

وی ادامه داد: ما مردانی داریم که دوربین را بر دوش حمل کردند تا پیروزی ها را ثبت کنند و همچنین جنایات و وحشی گری های دشمن را ثبت کنند، اما جنگنده های ائلاف دشمنانه با بمبارانی که همه روزه انجام می دهند جان آن عزیزان را گرفتند، تا این عزیران هم به خیل وشمار کشته ها و شهدای این نبرد افزوده شوند و بار دیگر خوی ددمنشانه این دشمن خونریریز برای جهانیان فاش شود، اما این خون ها در نهایت ثمره ای جز پیروزی و سربلندی برای ملت ما به ارمغان نخواهد آورد، این خون ها باعث قدرت وپایمردی ملت ما خواهد شد.

وزیر ارتباطات یمن تصریح کرد: ما در بخش رسانه های مقاومت و نبرد از ابتدای تجاوز دشمن تا به امروز دربخش رسانه بیش از 350 شهید تقدیم این راه کردیم، این عزیرزان در میادین رویارویی ونبرد به خیل شهدا افزوده شدند، شهادت آنان زمانی روی داده که در حال ثبت رشادت ها و پیروزی های این ملت ومقاومت دربرابر دشمنان متجاوز بودند، آنها می کوشیدند در این راه حقایق وپایمردی این ملت را برای جهانیان ثبت وضبط کنند.

وی یادآور شد: این عزیرانی که به شهادت رسیدند مردان عمل بودند، آنها مردان میادین رزم بودند و درحالی که سلاح خود را حمل می کردند و سلاحی جز دوربین در دست نداشتند سعی می کردند واقعیت های میادین رزم را منعکس کنند تا دشمنان را رسوا سازند.

وزیر ارتباطات یمن تصریح کرد: ما در جبهه بخش امنیتی نزدیک به یکصد شهید در این راه تقدیم کردیم، البته این مردان امنیتی بیشتر رسانه ای بودند، کسانی که به اتفاق گروه های امنیتی یمن در حین مأموریت این عزیران درحال پوشش رشادت های بخش امنیتی بوده و به شهادت رسیدند، بسیاری از این عزیران در حین کشف هسته های تروریستی و انفجارهای تروریستی به اتفاق نیروهای امنیتی به شهادت رسیدند. بسیاری از خبرنگاران همانگونه که گفتم در میادین نبرد نظامی به مقام شهادت نائل شدند.

وی افزود: ما در شبکه های اطلاع رسانی مختلف و در شبکه های رسمی و رادیوهای ملی و نهادهای اطلاع رسانی بخش رادیویی و تلویزیونی غیر دولتی هم شهدایی داریم، درشبکه المسیره ، یمن الیوم، الساحات و شبکه های ماهواره ای رسمی نظیر شبکه ماهواره ای رسمی یمن و سبا و عدن و الایمان وشبکه آموزشی و تمام شبکه ها و رسانه های اطلاع رسانی نظیر خبرگزاری رسمی یمن سبا و نهاد انقلابی چاپ و نشر یمن و تمام نهادهای اطلاع رسانی کشور یمن و حتی نهادهای وزارتخانه ای مسئولانی در عالی ترین سطوح وزارت اطلاع رسانی یمن حرفه و شغل رسانه ای خود را با شدت یافتن نبرد رها ساخته و با شرکت در میادین نبرد در میادین شرف و عزت نبرد کردند تا از این طریق به جهانیان ثابت کنند که یک رسانه ای هم می تواند در این حرفه کارساز باشد و هم در میادین نبرد نمونه صداقت در عمل و کردار باشد.

مردان رسانه با پیوستن به میادین نبرد خود را اثبات کردند

وزیر ارتباطات یمن خاطرنشان کرد: مردان رسانه ای ما با پیوستن به میادین نبرد سعی کردند به جهانیان نشان دهند تنها به پرداختن هرآن چه در میادین نبرد روی می دهد بسنده نمی کنند بلکه خود نیز در جهت خلق این حماسه ها در عمل نقش آفرینی می کنند.

وی افزود: از این رو بار دیگر تکرار می کنم شأن و منزلت شهدای رسانه ای از شأن و منزلت شهدای نبرد کم تر نیست، بلکه آنها خود نیز بخشی از این حماسه و نبرد به شمار می آیند، خواه این امر در سطح منطقه ای در یمن باشد، یا در سطح محور مقاومت در تمام عرصه ها باشد.

وزیر ارتباطات یمن تصریح کرد: ما یک مشکل را باهم زندگی می کنیم و با یک دشمن رودر رو هستیم و در یک فاصله از هم برای یاری رساندن به یکدیگر قرار داریم، ما برای مقابله با استکبار جهانی آمادگی داریم.

وی بیان کرد: ما امروز به شهدا می گوییم که خون شما هرگز به هدر نمی رود و فراموش نخواهد شد، خون شما امروزه به جوهری تبدیل شده که با کمک آن تاریخ گرانقدر وبزرگ شما را می نگاریم، این تاریخ را نسل های بعد از شما حفظ خواهند کرد، خون شما برای همیشه پتانسیل این ملت ها باقی می ماند و به کمک آن روحیه عزت آفرینی و پیروزی را در ما تا ابد زنده نگاه می دارد تا همان راه شما را ادامه دهیم تا این که به خواست خداوند در همین راه با عزتی همانند شما به شهادت برسیم و یا این که خداوند سبحان با دستان ما پیروزی را برای این ملت به برکت خون شما مسجل سازد وبه فضل الهی وخون شما با عزت و کرامت و سربلندی به زندگی ادامه دهیم.

حوزه تمدنی ما نیازمند بازسازی رابطه تاریخی خود است

در ادامه طاهر زهیر سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان اظهار داشت: منطقه و حوزۀ تمدنی ما نیازمند بازسازی و احیایی رابطۀ تاریخی و شکوهمند خود است، تا این پیوند ‌افقی و جاویدان بتواند سعادت و نیک بختی را میان ملل منطقه و ملت های ساکن دراین حوزه به میان آورد.

وی افزود: همگرایی منطقه در بستر فرهنگ و تمدن و مشترکات تاریخی نه تنها عامل فروپاشی تحجر و افراطیت در منطقه است؛ بلکه می تواند در تحقق آرمان‌های راهبردی‌ ما را مدد رساند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تصریح کرد: معتقدم سازه ‌های اصلی برای معرفت و اندیشه ‌پروری در جهت نهادینه شدن مردم و شهروندسالاری، فراگیر شدن و نهادینه شدن رسانه ‌های دموکراتیک است.

وی ادامه داد: دولت افغانستان به منظور پاسداشت از خِردنقاد و نهادینه کردن آگاهی و رسیدن به مردم سالاری پایدار و توسعۀ ‌سیاسی، متعهد به آزادی بیان و فراگیر شدن کارکرد سازه‌ های رسانه‌ ای در کشور است؛ از این رو بنیاد ها و مبناهای آزاد و قانونی بی ‌نظیر در منطقه را در امر حمایت و گسترش چشم ‎‌انداز های کاررسانه‌ای، در زمینه‌ های گوناگون ایجاد کرده و در این راستا همچنان متعهد به ادامه و پاسبانی از ارزش ‌های رسانه‌یی است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تصریح کرد: کار رسانه ای در افغانستان پیشینه صد وچهل ساله ای دارد و اگر به تاریخ رسانه، کار چاپی، جنبش‌های تاریخی مشروطۀ نخست، مشروطۀ دوم و جنبش مشروطۀ سوم و در واپسین رویداد تاریخی به دهۀ دموکراسی افغانستان دیده شود در می‌یابیم که ما دارای پیشینۀ تاریخی و تعهد پیشین، نسبت به رسانه درمنطقه هستیم. شمس النهار و سراج الاخبار از نشریه‌ های پیشین کشور ما در صد سال اخر است که حتی در منطقه مخاطب داشت.

وی بیان کرد: در دورۀ جدید شاهد رشد چشم‌گیر رسانه ‌های جمعی در کشور هستیم، چنانکه در هیچ دوره تاریخی سیر مطبوعات در افغانستان، شاهد چنین تنوع و کثرت انواع و فعالیت آزاد رسانه‌ها در کشور نبوده‌ایم. ویژگی ممتاز این دوره، فعالیت چشمگیر رسانه‌های غیر دولتی است که بیشترین رقم رسانه‌های غیردولتی در مقایسه با کل دوره‌ های مطبوعات، در دوره جدید ثبت شده است و فعالیت دارد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان خاطرنشان کرد: 972 رسانه‌ صوتی و تصویری در سراسر افغانستان ثبت شده اند و فعال اند و یک هزار و 669 نشریه و رسانه چاپی در کشور فعال است که شامل روزنامه، هفته نامه، ماهنامه، فصل نامه، جریده و مجله می‌شود. همچنین 119 آاژنس خبری ثبت است که روزگاری تنها یک آژانس دولتی داشتیم که عبارت از آژآنس خبری باختر و البته 937 نهاد رسانه‌ای در افغانستان ثبت است و فعالیت دارد.

قوانین رسانه ای نافذ افغانستان پایداری فعالیت رسانه ها را ضمانت می کند

وی بیان کرد: قوانین رسانه‌ ای نافذ در افغانستان پایداری و ثبات فعالیت رسانه‌های جمعی در کشور را ضمانت می‌کند. امروز مطبوعات افغانستان بهترین و جامع ترین قوانین را حتا در مقایسه با اکثر کشورهای منطقه و جهان دارد. قوانین رسانه‌ای افغانستان فضایی کاملاً جامع و دموکراتیک جهت ترسیم یک بستر مساعد برای فعالیت درخشان رسانه‌ای را خلق کرده است.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان یادآور شد: فعالیت رسانه‌ ای در افغانستان خوشبختانه ساختارهای حمایتی قوی دارد. وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان خود در راستای تحقق آزادی بیان، اطمینان از گردش آزاد اطلاعات، حمایت از خبرنگاران و تأمین ارتباط و هماهنگی مناسب با حوزه رسانه ای کشور، تعهد جدی دارد.

وی افزود: کمیسیون های مختلف و شوراها پایداری و ثبات کار رسانه ای را تضمین می کند. در همین حال ساختارهای حمایتی بیرون از وزارت اطلاعات فرهنگ نیز فعال اند که چند نمونه را می توان یاد کرد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان ادامه داد: مدل کمیته مشترک رسانه‌ ها و حکومت یکی از مدل های بی مانند در سطح جهان است و بستری است که مقامات ارشد حکومت افغانستان با مسئولان ارشد رسانه‌ های همگانی و نمایندگان نهادهای صنفی به حل قضایای مربوط به حوزه رسانه می‌ پردازند و به شکل پیگیر و دقیق به پرونده های خشونت، بدرفتاری و قتل خبرنگاران رسیدگی می کنند.

وی افزود: ضمن رسیدگی به قضایای پیش آمده، این کمیته به شکل فعال در راستای حمایت از آزادی بیان، فعالیت آزاد رسانه‌ها و نیز گردش آزاد اطلاعات ابتکاراتی را روی دست می گیرد و به عملی شدن آن می پردازد.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان تصریح کرد: کمیسیون دسترسی به اطلاعات تضمین کننده حق دسترسی به اطلاعات است. دولت جمهوری اسلامی افغانستان فعالیت نهادهای مستقل صنفی حامی خبرنگاران را می ستاید و آن را بازو و همکار جدی خویش می پندارند.

وی بیان کرد: به منظور سهولت و رسیدگی به چالش‌ها و نیازمندی ‌های حقوقی رسانه‌ ها شورای عالی رسانه‌ها ایجاد شده است تا در امر رسیدگی به کار رسانه‌ ای چتر حمایت و پشتیبانی از رسانه ‌ها وجود داشته باشد.

همه ما باور به آزادی هستیم

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان عنوان کرد: همزمان مبارزه علیه دهشت ‌افگنی، عشق برای آزادی و آزادی بیان به یمن ایستادگی آزادگان این خاک پابرجاست و صلابت همچون کوه‌ های هندوکش را داراست. چه شهروند، چه سرباز، چه خبرنگار همه باورمند به آزادی هستند.

وی بیان کرد: در مدت نوزده سال دورۀ پسا طالبانی، رسانه های افغانستان 130 تن از خبرنگاران شان را از دست داده اند و این شهدای آزادی بیان با خون خود آگهی و روشنگری را رقم زده اند. همچنانکه صدها خبرنگار دیگر زخم برداشته اند.

زهیر اظهار داشت: وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان به منظور رسیدن به همگرایی فرهنگی و داشتن روابط نکو و سازنده خواهان ایجاد و عملی شدن چشم اندازهای معین کاری است. چنانچه ما می خواهیم که به زود ترین فُرصت با توافق شما اشتراک کنندگان بزرگوار، کنفرانس جهانی زیر عنوان دهشت افگنی و پیامدهای آن در منطقه در کابل برگزار کنیم و اگر توافق شد روی عملی شدن و رهیافت های اجرایی آن گروه های کاری مشترک را خواهیم ساخت.

وی بیان کرد: از نظر ما روابط و همگرایی فرهنگی میان ملل موجود و فرهنگ ‌های زیبای منطقه، می تواند گنجینه های مشترک و ارزشمند را میان مردم سرافراز منطقه همرسانی کند.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان خاطرنشان کرد: خواهان شکل گیری مولفه هایی همچون علاقه مند به ایجاد روابط فرهنگی هستیم تا این امر پُلی باشد میان کشورهای حوزه تمدنی هستیم.

وی ادامه داد: سازمان محترم آیسیسکو در سال 2024 کابل را پایتخت فرهنگی جهان اسلام اعلام کرده است، همکاری کشورهای حوزه تمدنی در این راستا برای ما مهم و ارزشناک است که در واقع تقویت روابط فرهنگی پنداشته می شود.

زهیر اظهار داشت: برگزاری کنفرانس جهانی آسیب شناسی دهشت افگنی در بخش رسانه ها و فرهنگ نیز از مواردی است که باید برای تحقق آن به صورت مشارکتی اقدام صورت گیرد.

خواهان ایجاد تفاهم نامه میان کشورهای عضو هستیم

وی بیان کرد: ایجاد تفاهم نامه ها و توافق نامه های فرهنگی میان کشورهای عضو در این نشست در راستای رسانه و فعالیت های فرهنگی از دیگر مواردی است که خواهان شکل گیری آن هستیم.

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ افغانستان در پایان خاطرنشان کرد: به منظور دهشت زدایی و رسیدن به همگرایی منطقه ای که در آن فرهنگ ها و ارزش های فرهنگی اولویت دولت ها باشد، نیاز است که برنامه های این چنینی ادامه داشته باشیم و پی گیرانه برگزار کنیم.

هر تلفنی می تواند یک خبرنگار است

در ادامه جابر الجابری قائم مقام وزیر فرهنگ عراقاظهار داشت: از مهمترین قربانیان رسانه، «اطوار بهجت» از روزنامه نگاران عراقی بود که به شهادت رسید. او مشغول فعالیت رسانه ای بود که در انفجار حرمین امامین عسگرین (ع) شهید شد.

وی افزود: صدها نفر در این حادثه انفجاری چه توسط القاعده، چه داعش، چه جبهه النصره و چه گروه ها و جبهه های تروریستی دیگر به شهادت رسیدند.

قائم مقام وزیر فرهنگ عراق تصریح کرد: ما یاد می کنیم از قهرمانان جنگ در مبارزه علیه داعش، آنها در میدان های خطر وارد شدند و در پوشش رسانه ای بودند، کار آنها خطرناک تر از جنگ و عملیات های مسلحانه بود.

وی بیان کرد: ما امروز از از رونامه نگارانی یاد می کنیم که جان شان را از دست دادند، ما دفاع می کنیم از روزنامه نگاران و راه آنها را پاس می داریم، آنها به دنبال نشان دادن چهره ضد حق تروریست ها بودند.

الجابری اظهار داشت: ما در زمانی زندگی می کنیم که وسایل ارتباط جمعی توانستند روزنامه نگاری را به همه تلفن ها منتقل کنند و هر تلفنی می تواند یک خبرنگار باشد.

وی افزود: خداوند به ما منت داد تا بتوانیم در عراق به پیروزی برسیم، دولت عراق حمایت می کند از خبرنگاران، ما به دنبال آن هستیم که مردم بتوانند در کشور با آرامش زندگی کنند.

قائم مقام وزیر فرهنگ عراق تصریح کرد: شبکه رسانه ای عراق مستقل از حکومت بوده و این با دستور مستقیم مصطفی الکاظمی نخست وزیر است.

خبرنگار زبان مردمی هستند که کسی صدای شان را نمی شنوند

وی بیان کرد: شما خبرنگاران زبان مردمی هستید که کسی صدای آنها را نمی شنود، جایگاه خودتان را حفظ کنید و موضوعات زیبا را زشت و موضوعات زشت را را زیبا نشان ندهید و نترسید از بیان حقیقت ها و دست هایی که حقیقت ها را مشوش نشان می دهند.

الجابری اظهار داشت: خداوند ببخشد شهدای روزنامه نگار را و آنها را به مانند نوری نشان دهد.امیدوار هستم که روزنامه نگاران در رفاه باشند؛ آنها جان خودشان را برای کشور و سرزمین خودشان فدا کردند و تلاش آنها همچنان پایدار خواهد بود.

در ادامه یکی از خانواده های خبرنگار شبکه المنار لبنان و خبرنگار به ایراد سخنرانی پرداختند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.