مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در جلسه‌ای که روز گذشته به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با خبرنگاران ترتیب داده بود، از توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و برق‌گیری از خورشید و باد در آینده نزدیک خبر داد.

استفاده از مازوت برای تولید برق ناشی از عدم توسعه شبکه گازرسانی است

هاشم رسائی‌فر/

 مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان در جلسه‌ای که روز گذشته به مناسبت گرامیداشت هفته دولت با خبرنگاران ترتیب داده بود، از توسعه بهره‌گیری از انرژی‌های پاک و برق‌گیری از خورشید و باد در آینده نزدیک خبر داد.

رضا ریاحی همچنین با اشاره به فهرست شدن تمامی اقدام‌های شرکت برق تا ۲۱ سال آینده در این خطه گفت: تا سال ۱۴۲۰ مطالعات و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته و تا ۲۱ سال آینده براساس آن عمل خواهیم کرد.

وی افزود: با رشد دامنه شهری، ساخت نیروگاه‌ها با مشکلاتی مواجه شده است که در این راستا در شهر مشهد ساخت تونل انرژی در زیر شهر در دستور کار این شرکت قرار گرفته است و تاکنون ۲۶ کیلومتر تونل انرژی ساخته شده و تا سال ۱۴۲۰ بیش از ۵۰ کیلومتر دیگر نیز ساخته خواهد شد و از این نظر شهر مشهد در تمام کشور پیشتاز است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان همچنین در توضیحی در مورد میزان تولید برق استان و همچنین تعداد مشترکان و میزان مصرف پیک، گفت: ظرفیت نصب شده نیروگاه‌ها در خراسان، ۵هزار و ۶۳۲ مگاوات و تولید سالانه این نیروگاه‌ها ۲۱ هزار و ۴۰۰ میلیون کیلووات ساعت است که با خطوطی به طول ۱۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر انتقال می‌یابد.

وی با اشاره به کاهش یک درصدی میزان پیک مصرف استان در سال جاری، افزود: ۳ میلیون و ۶۵۵ هزار مشترک در خراسان رضوی وجود دارد که بر اساس آمار بدست آمده پیک بار مصرفی توسط این مشترکان ۴هزار و ۱۸۱ مگاوات بوده است.

رضا ریاحی در خصوص راه‌اندازی پست‌های سه‌گانه ۴۰۰ کیلوولتی در قلب شهر مشهد گفت: وجود پست ۴۰۰ کیلوولتی در داخل شهر مشهد، به عنوان یک زیرساخت مطمئن برای تأمین برق شهر در آینده یک امر بسیار مهم است که در حال حاضر با توجه به تکمیل رینگ پست‌های ۴۰۰ کیلوولت در اطراف مشهد، برای ساخت سه نیروگاه در قلب این شهر برنامه‌ریزی شده است. ساخت این سه پست از ساخت پست میدان بسیج با نام امام رضا(ع) و در نزدیکی حرم مطهر آغاز خواهد شد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان افزود: اعتبار این پروژه ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده و ۳۳۰ میلیارد تومان اعتبار نیز برای اجرای پروژه تونل انرژی به منظور تغذیه برق این نیروگاه در نظر گرفته شده است.

•       ۱۰ هزار مگاوات تولید برق از خورشید و باد

ریاحی درباره استفاده از ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر گفت: بیش از ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در جنوب خراسان وجود دارد که حدود یک ششم مصرف کل کشور است و به دلیل ویژگی‌های مهم این انرژی مانند سازگاری با سیستم، فناناپذیری و هزینه تولید مناسب، امکان بسیار ویژه‌ای برای استان محسوب می‌شود.

وی به ظرفیت ۷۴ مگاواتی نیروگاه‌های خورشیدی و بادی در استان اشاره و اضافه کرد: در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برنامه‌ریزی‌هایی در خصوص بومی‌سازی تجهیزات نیروگاهی انجام شده است و برخی از شرکت‌ها به فناوری ساخت رسیده‌اند؛ ضمن اینکه با توجه به سیاست صادرات برق به کشورهای همسایه از جمله افغانستان که قرار است خطوط انتقال ۵۰۰ کیلوولتی برای آن در نظر گرفته شود، از این ظرفیت می‌توان برای تولید و صادرات برق و ارزآوری ناشی از آن برنامه‌ریزی کرد.

•       افزایش ۷ درصدی مصرف برق

ریاحی بیان کرد: مصرف برق در ایران سالیانه به طور متوسط دارای رشد ۷درصدی بوده است که به همین میزان نیز برای خراسان رشد مصرف اتفاق می‌افتد.

وی ادامه داد: در سه استان خراسان ۹ نیروگاه وجود دارد که عمده این نیروگاه‌ها به بخش خصوصی واگذار شده است و برای تأمین سوخت این نیروگاه‌ها در زمستان روزانه ۱۲ تا ۱۳ میلیون مترمکعب سوخت‌های گازی و مایع مانند گازوئیل و مازوت مصرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای خراسان تأکید کرد: اصلاً راغب به استفاده از سوخت‌های مایع در نیروگاه توس نیستیم؛ چرا که مشکلاتی برای هوای مشهد دارد اما متأسفانه شبکه گازرسانی از لحاظ توسعه عقب است و نمی‌تواند در فصل سرما حجم مورد نیاز گاز را تحویل نیروگاه‌های ما بدهد.

•       ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان هزینه جابه‌جایی دکل‌های توس

وی همچنین در واکنش به موضوع جابه‌جایی دکل‌های موجود در اطراف آرامگاه فردوسی برای ثبت جهانی توس و هزینه‌های آن گفت: جابه‌جایی دکل‌ها قابل اجراست اما هزینه‌بر است و میراث فرهنگی می‌بایست این هزینه‌ها را بپردازد؛ چون پیش از استقرار دکل‌ها استعلام‌های لازم از آن‌ها گرفته شده است.

وی افزود: برای هر کیلومترمکعب جابه‌جایی دکل، نزدیک به یک تا یک و نیم میلیارد تومان هزینه لازم است که با احتساب ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر جابه‌جایی دکل‌های توس، رقمی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد تومان باید توسط میراث فرهنگی پرداخت شود.

ریاحی در مورد طرح‌های هفته‌ دولت بیان کرد: در هفته دولت سه پروژه در خراسان آماده افتتاح و بهره‌برداری است که در مجموع ارزش آن‌ها بیش از ۱۴ میلیارد تومان و شامل توسعه پست‌های خواجه‌ربیع، ابوطالب و مبین ترشیز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.