۴ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 717472

یادداشت/

افزایش ارزش پول ملی در گرو جهش تولید

علی قنبری /اقتصاددان و استاد دانشگاه

 جلوگیری از روند کاهشی ارزش پول ملی یکی از  موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید دارند، اهمیت این مسئله موجب شد تا این موضوع یک بار دیگر در دیدار تصویری هیئت دولت با معظم مورد تأکید جدی ایشان قرار بگیرد.

قدس آنلاین:  جلوگیری از روند کاهشی ارزش پول ملی یکی از  موضوعات مهمی است که مقام معظم رهبری همواره بر آن تأکید دارند، اهمیت این مسئله موجب شد تا این موضوع یک بار دیگر در دیدار تصویری هیئت دولت با معظم مورد تأکید جدی ایشان قرار بگیرد.

مقام معظم رهبری درباره افزایش ارزش پول ملی در بلندمدت و کوتاه‌مدت راهکارهایی به دولت ارائه دادند، راهکارهایی که توجه به آن می‌تواند در هدف‌گذاری برای رسیدن به افزایش ارزش پول ملی بسیار کارساز باشد.

بی‌تردید یکی از راهکارهای مهم جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی، سیاست‌گذاری‌ها و اعمال روش‌های مدیریتی برای کنترل تورم است، اگر کمتر از تورم شود قطعاً گام بلندی در راستای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی و افزایش ارزش آن برداشته شده است.

دولت با توسل به راهکارهای مختلفی مثل راهکارهای مالی و پولی می‌تواند مانع بزرگی در برابر افزایش نرخ تورم ایجاد کند. موضوع مهم دیگری که بر کاهش ارزش پول ملی بسیار مؤثر است افزایش نقدینگی است که با راهکارها و ابزارهای اقتصادی مؤثر باید از نقدینگی که در فعالیت‌های مولد به کار گرفته نمی‌شود جلوگیری به عمل بیاید، ضمن اینکه با سیاست‌های علمی اقتصادی نقدینگی کشور که امروز به بیش از 2هزار و 600 هزار میلیارد تومان افزایش یافته به سمت افزایش تولید داخل هدایت شود تا ارزش معاملات داخلی ارتقا بیابد.

راهکار دیگری که در راستای افزایش ارزش پول ملی قابل اتکاست؛ پرهیز از واردات غیرضروری و دوری از وابستگی به کالای خارجی است، هنگامی که امکان تولید کالایی در داخل کشور میسر است هیچ دلیلی ندارد که نسبت به واردات آن کالا اقدام کنیم، بنابراین به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین کارهایی که در راستای جلوگیری از کاهش ارزش پول ملی می‌توان انجام داد توجه به امر تولید و استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های داخلی اقتصاد است، با تکیه بر توانایی‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های کشور بسیاری از مشکلات و موانعی که اقتصاد را در گرداب سنگینی فرو برده حل می‌شود و می‌توان به آینده اقتصاد ایران و توسعه‌یافتگی آن امیدوار شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.