این روزها هر خانه‌ای تبدیل به یک حسینیه شده است. بسیاری از مردم به دلیل شرایط کرونایی کشور و ضرورت حفظ سلامتی، برای فیض بردن از فضای معنوی ماه محرم به برنامه‌های تلویزیونی پناه برده‌اند.

شرکت در هیئت تلویزیونی

قدس آنلاین:  این روزها هر خانه‌ای تبدیل به یک حسینیه شده است. بسیاری از مردم به دلیل شرایط کرونایی کشور و ضرورت حفظ سلامتی، برای فیض بردن از فضای معنوی ماه محرم به برنامه‌های تلویزیونی پناه برده‌اند. صدای روضه‌خوانی، مقتل‌خوانی و مداحی از شبکه‌های مختلف قاب جادو به گوش می‌رسد. همه شبکه‌های تلویزیونی در شرایط سخت کرونایی، حسینیه‌ای به وسعت ایران راه انداخته‌اند و مأموریت‌ها و رسالت‌های برنامه‌سازان، حال و هوای اقامه عزای حسینی گرفته است. هر مخاطبی باتوجه به ذائقه و نیاز خود، با دیدن برنامه‌های شبکه‌های مختلف تلویزیون، عزای حسینی را برپا می‌کند. یکی از برنامه‌های متفاوت تلویزیون در این روزها که ساعت ۲۲ هر شب روی آنتن شبکه هفت می‌رود، «بفرمایید روضه» است. سجاد مشحون، تهیه‌کننده این اثر با بیان اینکه یک هفته پیش از ماه محرم برای ساخت آن با شبکه آموزش صحبت کردیم و همکاری مشترکی با دوستان فرهنگسرای رسانه شکل گرفت تا برنامه را تولید کنیم، در توضیح «بفرمایید روضه» به خبرنگار ما می‌گوید: مدت زمان برنامه ۲۰ دقیقه است که از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. مجری، خانم فاطمه افشاریان است که متناسب با نام‌گذاری هر روز به نام شهدای کربلا، وقایع آن روز را از روی مقاتل معتبر روایت می‌کند.

او ادامه می‌دهد: بخش شعر داریم که شاعران آیینی در این بخش شعرخوانی دارند. بخش سوم مربوط به هنر اسلامی و هنر عاشورایی است که از هنرمندان مختلف در حوزه‌های نقاشی و خط دعوت می‌کنیم تا هنرشان را به نمایش بگذارند. هر روز، در بخش معرفی کتاب، کتابی درباره حادثه عاشورا را معرفی می‌کنیم، یک پاراگراف از کتاب خوانده و درباره آن کتاب توضیح داده می‌شود.

وی با بیان اینکه «بفرمایید روضه» یک برنامه ترکیبی تولیدی است، خاطرنشان می‌کند: ما برای ساخت این برنامه، زمان محدودی داشتیم و تقریباً هر روز پای ضبط بودیم و همچنان هم هستیم تا کار را به صورت روزانه روی آنتن ببریم. آیتم‌های مختلف این مجموعه ثابت هستند ولی برای روزهای عاشورا و تاسوعا به صورت ویژه به این وقایع پرداخته می‌شود.

* تجلی شور و شعور حسینی

مشحون درباره انتخاب نام «بفرمایید روضه» می‌گوید: امسال شرایط عزاداری ماه‌های محرم و صفر، متفاوت از سال‌های گذشته است و بسیاری از مردم برنامه‌ها و مراسم‌ سوگواری را از رسانه ملی دنبال می‌کنند؛ بنابراین وظیفه برنامه‌سازان تلویزیونی سنگین‌تر شده است. هر سال سفره عزاداری‌های بزرگ و روضه‌های خانگی همزمان با آغاز ماه‌های محرم و صفر در سراسر کشور پهن می‌شد ولی امسال شرایط فرق کرده و به‌خاطر بیماری کرونا، بسیاری از مردم خانه‌نشین شده‌اند یا مراسم‌ باید در فضای باز و با حفظ فاصله فیزیکی برگزار شود؛ در این شرایط، برنامه‌های متنوع تلویزیونی می‌تواند کمی از خلأ شور حسینی در ماه‌های عزا را پر کند.

وی با بیان اینکه از مردم دعوت می‌کنیم در مجلس روضه تلویزیونی حضور پیدا کنند، خاطرنشان کرد: در این مجلس روضه، مقتل‌خوانی و شعرخوانی و روایت داریم تا علاوه بر اینکه مخاطب، اشک می‌ریزد، تعقل هم بکند. قرار است در کنار شور حسینی، شعور حسینی را هم در مخاطبان متبلور کنیم. اشک برای امام حسین(ع) می‌تواند با شنیدن چند بیت شعر یا خواندن چند صفحه از یک کتاب هم بریزد، اگر دل مخاطب بر اثر معرفت بلرزد.

به باور او، مجلس روضه فقط جایی برای اشک ریختن نیست، اگرچه گریه برای واقعه عاشورا دل‌ها را صاف می‌کند اما گاهی یک شعر یا داستان خوب هم می‌تواند غم و اندوه حادثه کربلا را برای مخاطب قابل درک و لمس کند.

این تهیه‌کننده تلویزیونی عنوان می‌کند: امسال همه سازمان‌های رسانه‌ای تلاش می‌کنند خلأ مجالس پرشور حسینی را در فضای چند رسانه‌ای پر کنند؛ تجربه نشان می‌دهد مردم برای پیگیری برنامه‌های مناسبتی به‌ویژه مناسبت‌های مذهبی، نخستین انتخابشان رسانه ملی است. اگرچه هیچ برنامه زنده و ضبطی جای مجالس حضوری را نمی‌گیرد اما در شرایط فعلی برای حفظ سلامت عمومی، مجالس و برنامه‌های تلویزیونی می‌تواند تأثیر بیشتری داشته باشد.

وی با بیان اینکه رسانه ملی تمام تلاشش را می‌کند تا بتواند فضای سوگ محرم را در سراسر ایران ایجاد کند، خاطرنشان می‌کند: باید مراسم‌ عزاداری محرم و صفر در شـأن عزاداران حسینی باشد، کما اینکه در سال‌های پیش نیز هدف همین بود، ولی امسال این وظیفه برای برنامه‌سازان خطیرتر و سنگین‌تر شده است.

* مجالس عزا را به خانه‌ها بردیم

تهیه‌کننده برنامه «بفرمایید روضه» درباره اهمیت عناصر خلاقیت و جذابیت در ساخت برنامه‌های مذهبی تلویزیون یادآور می‌شود: ساخت برنامه‌های مذهبی، اقتضائات خاص خودش را دارد، چون نباید به محتوای اصلی آسیب بخورد. معمولاً برنامه‌های معارفی تلویزیون با دعوت از کارشناسان مذهبی، شکل روتینی داشت اما در سال‌های اخیر به‌ویژه امسال، تنوع در ساخت برنامه‌های مذهبی و معارفی بیشتر شده است.

مشحون با تأکید بر اینکه تنوع و نوآوری برایمان اولویت داشت، می‌افزاید: مثلاً در برنامه «بفرمایید روضه» سعی کردیم از منظر دیگری به واقعه کربلا بپردازیم و عنصر هنر را هم در این روایت دخیل کنیم. با اینکه زمان برنامه کوتاه است سعی کردیم آیتم‌های متنوعی را در آن بگنجانیم.   در هر برنامه از دو شاعر برای شعرخوانی دعوت می‌کنیم و هرکدام در چند دقیقه، شعرخوانی دارند تا مردم در ۲۰ دقیقه، بخش‌های متنوعی را شاهد باشند.

این برنامه‌ساز تلویزیونی می‌گوید: پیش از این هم برنامه معارفی کار کرده بودم. سال گذشته که برنامه تهرانگرد را روی آنتن شبکه پنج بردیم، فضای محرمی داشت و به مکان‌هایی رفتیم که آیین‌های قدیمی و خاص سوگواری محرم در آنجا برگزار می‌شد.

او تأکید می‌کند: کار برای اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) بسیار شیرین است و تجربه متفاوتی را برایمان رقم می‌زند. در کنار لذت تولید یک کار فرهنگی و هنری، با غم اباعبدالله(ع) بیشتر آشنا می‌شویم و از برکت و معنویت سوگ حسینی هم بهره می‌بریم، چون هرچه داریم از اهل بیت(ع) است.

مشحون با بیان اینکه «بفرمایید روضه»   کار کوچکی است که در حوزه رسانه انجام شده است، خاطرنشان می‌کند: تولید برنامه‌های مذهبی و معارفی، روزی معنوی است که هر سال نصیب ما می‌شود. برای دعوت از میهمانان که عموماً شاعران و هنرمندان بودند به هر کسی زنگ می‌زدیم تا می‌فهمیدند کار برای ایام محرم است، دست رد به سینه ما نمی‌زدند و با روی گشاده استقبال می‌کردند.

او یادآور می‌شود: تلاش همه برنامه‌سازان تلویزیونی و اهالی فرهنگ و هنر این است که خلأ مراسم‌های پرشور سوگواری اباعبدالله الحسین(ع) را پر کنند و بتوانند با برنامه‌های تلویزیونی، مجالس عزا را به خانه‌های مخاطبانشان ببرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.