ایلام-از زمانی که ویروس کوچک کرونا وارد جهان شد به‌واسطه حضور این میهمان ناخوانده مشکلات بزرگی در کشور و به‌ویژه در حوزه ترانزیت و صادرات کالا و درنهایت ارزآوری حادث‌شده است.

صف انتظار ناوگان ترانزیتی در مرز مهران؛ تجار خواستار برداشتن محدودیت ها هستند

قدس آنلاین-گروه استان ها: مرز مهران یکی از معابر اصلی و حیاتی تبادل کالا با کشور عراق در استان ایلام نیز از زمان انتشار این ویروس با فراز و نشیب‌های بسیاری روبرو بوده است.

درحالی‌که بازار عراق فرصتی مناسب برای توسعه فعالیت‌های تجاری و بازرگانی را در استان محروم ایلام فراهم کرده است اما این روزها به دلیل ایجاد محدودیت‌های مرزی  بسیاری از مردم آن از مزیت‌های آن بی‌بهره مانده است.

استان ایلام با ۴۲۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق تنها دارای گذر و بازارچه مرزی مهران است که مهم‌ترین واصلی‌ترین مسیر تردد خودروهای شخصی، کامیون‌های حامل کالاهای صادراتی و خودروهای حامل زائران عتبات عالیات عراق محسوب می‌شود.

در حال حاضر انسداد مرز مسافری مهران به دلیل شیوع بیماری کرونا و محدود شدن مرز تجاری و صادرات کالا که فقط در روزهای یکشنبه و چهارشنبه مجاز به تردد است موجب شده تا صف طولانی برای خروج کالا در این منطقه شکل بگیرد و زمینه نارضایتی بسیاری از رانندگان و هم‌چنین بازرگانان و هم چنین شرکت های حمل و نقل ترانزیتی را فراهم کند.

ضرر شرکت‌های حمل‌ونقل

در همین رابطه یکی از دست‌اندرکاران شرکت‌های حمل‌ونقل به ما می‌گوید: به دلیل محدودیت در تردد خودروها لذا زمان انتظار برای خروج از مرز افزایش‌یافته است و این موضوع به ضرر شرکت‌های حمل‌ونقل است.

فتاحی به ما می‌گوید: اگر اراده‌ای برای حل مشکلات رانندگان و بهبود وضعیت فعلی از طرف عراقی وجود داشته باشد این مشکلات قابل‌حل است.

وی بابیان اینکه ازدحام خودروهای ترانزیتی با نشست و دیپلماسی طرفین حل‌شدنی است می‌گوید: تسهیل در تردد خودروهای ترانزیتی منوط به جدیت مسئولان در این رابطه است.

وی تأخیر و توقف خودروهای ترانزیتی در این مرز را برای شرکت‌های حمل‌ونقل را زیان‌بار می‌داند و می‌افزاید: یکی از مشکلات ایجادشده، حق توقف است که رانندگان از شرکت‌های حمل‌ونقل و صاحبان کالا دریافت می‌کنند.

نارضایتی تجار

وی با اشاره به این موضوع که مشکل دیگر زمان‌بندی است که بر مبنای آن می‌بایست کانتینرها بازگردند می افزاید: وقتی این زمان به درازا کشیده و با تأخیر همراه می‌شود برای شرکت‌های حمل‌ونقل زیان‌آور خواهد شد.

فتاحی یادآور می‌شود: توقف بیش‌ازحد مرز برای انجام کارهای تشریفاتی زمان ارسال مرسوله به مقصد را به درازا کشیده و لذا موجب نارضایتی تجار و صاحب کالا می‌شود و حتی ممکن است این ایده را به ذهن صاحبان کالا متبادر کند که از مسیر جایگزینی برای ارسال کالا اقدام کنند.

لقمه نانی که آجر شد

در همین راستا یکی از رانندگان خودروهای شخصی نیز که به قول خودش که تا پیش‌ازاین مرز محلی برای ارتزاق و یافتن لقمه نانی بود به قدس می‌گوید: بیشتر افرادی که در مرز کار می‌کنند معمولاً از خانواده‌های ضعیف و کم‌بضاعت هستند که با کارگری نانی برای زن و بچه خود مهیا می‌کنند اما حالا انسداد مرز و ایجاد محدودیت ها همین یک‌لقمه‌نان را هم از آن‌ها دریغ کرده است.

احسان ملکشاهی عنوان می‌کند: هنگامی‌که مرز باز باشد مسافر برای تردد زیاد است و کالاهای مسافری به‌وفور برای تجارت یافت می‌شود.

وی به ما می‌گوید: باز بودن مرز فرصت خوبی برای کارگران و کار روزانه فراهم می‌کند که متأسفانه به دلیل محدودیت فعالیت آن‌هم در این روزهای کرونایی به اقتصاد بسیاری از خانواده‌ها ضرر زده است.

رایزنی برای حل مشکل

در همین حال مدیرکل گمرک استان ایلام بابیان اینکه امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا، مسئولان عراقی محدودیت‌هایی را برای صادرات کالا در مرز مهران وضع کردند و فقط دو روز در هفته کار  صادرات کالا انجام می‌شود افزود: رایزنی مختلفی در سطح ملی برای افزایش روزهای صادرات در مرز مهران انجام‌شده  و تلاش داریم تعداد روزهای فعال صادرات کالا را به چهار روز افزایش دهیم.

روح‌الله غلامی افزود: طی چند ماه اخیر رایزنی‌های مختلفی در سطح ملی و استانی با مسئولان عراقی برای حل این مشکلات و افزایش روزهای صادرات کالا به عراق انجام‌شده ولی تاکنون منجر به نتیجه نشده است.

شوی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیارد دلار کالا از مرز مهران به عراق صادرشده افزود: امسال به دلیل ویروس کرونا صادرات کالا متأسفانه با محدودیت روبرو بود.

غلامی بابیان اینکه کاشی و سرامیک، مصالح ساختمانی، شیشه و تره‌بار از عمده محصولات و کالاهایی هستند که از این مرز به کشور عراق صادر می‌شوند ادامه داد: بااین‌حال  در چهار ماه نخست امسال ۱۸ هزار و ۸۸۴ تن کالای استاندارد از مرز بین‌المللی مهران به کشور عراق صادرشده است.

وی با اشاره به بعد مسافت مرز مهران با شهرهای عراق و وجود امنیت بالا که با استقبال تجار عراقی و ایرانی در این مرز طی سال‌های گذشته مواجه شده است افزود: در همین راستا امید می‌رود با رایزنی‌های انجام پذیرفته و کاهش محدودیت‌ها  توسعه روابط تجاری به‌ویژه در حوزه صادرات غیرنفتی از این مرز بهبود پیدا کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.