کمالوندی گفت: سفر مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ارتباطی به موضوع مکانیزم ماشه و مسائل سیاسی ندارد، تعامل ایران و آژانس قرار است در این دیدار بررسی شود.

تقویت روابط مهم برای ایران و آژانس مهم است/ سفر گروسی ارتباطی با مکانیزم ماشه ندارد

به گزارش قدس آنلاین، بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفت‌وگو در خصوص سفر مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به ایران گفت: در طول ۲۰ سال گذشته ارتباطات زیادی با آژانس داشته‌ایم و بارها شاهد سفر مدیران کل این آژانس در دوره‌های مختلف به ایران بوده‌ایم.

وی با تصریح بر اینکه سفر مدیرکل آژانس بین المللی اتمی ارتباطی به موضوع مکانیزم ماشه و مسائل سیاسی ندارد، اظهار کرد: تعامل ایران و آژانس قرار است در این دیدار بررسی شود. ایران رابطه خوبی با آژانس داشته است و در طول ۱۸ گزارشی که توسط مدیر کل ارائه شده، نکات مثبت زیادی بیان شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران از درخواست گِروسی برای بازدید از دو مکان در ایران خبر داد و بیان کرد: به لحاظ حقوقی، درخواست آژانس مبانی محکمی نداشت و این در حالی است که اساساً دسترسی آن‌ها برای بازدید موضوع مهمی نبوده است و مسئله اصلی نبود منطق حقوقی برای بازدید از این دو مکان بود.

وی با تأکید بر اینکه باید مبانی حقوقی و منطقی بین ایران و آژانس حاکم باشد، عنوان کرد: ایران انتظار دارد تعامل با آژانس بر اساس تعهدات قانونی و حقوقی دو طرف باشد و ایران وظیفه دارد اگر آژانس سؤالی دارد پاسخ دهد و دسترسی‌ها بر اساس پروتکل‌ها سازمانی باشد.

کمالوندی اشاره کرد: ایران با آژانس بحث‌های حقوقی زیادی داشت و این ناشی از مشکلاتی بود که در دو گزارش اخیر مدیر کل بروز پیدا کرده بود و حتی در پی گزارش دوم، قطعنامه‌ای علیه ایران نیز صادر شد، اگرچه این قطعنامه با رای بالایی تصویب نشده بود و کشورهای مختلفی با آن مخالفت کردند.

وی از گفتگوهای ایران و آژانس از دو ماه پیش برای حل اختلافات خبر داد و اظهار کرد: آنچه برای ایران و آژانس مهم است، تقویت روابط است و اجازه ندهیم کشورهایی که قصد سوء استفاده دارند، با فشار به آژانس زمینه را در این باره فراهم کنند. با توجه به این مسئله، سفر مدیر کل آژانس بین المللی اتمی به ایران اهمیت دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.